vervangen yamaha 5c

Started by stakkertje, 23 January 2010, 23:37:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

YVONNE ZWEDEN

Vergat ik nog te zeggen dat de rietbinder die ik nu bij de Link heb, niet zo is. (zoals reeds
hierboven gezegd).Als ik mijn hals een beetje bij moet draaien zit je riet nog net niet aan
de andere kant van je mondstuk.
Don\'t judge the sax(player) by the koffer!!!!

Buffet Evette Crampon Altsax, Yamaha YAS32, Conn Tenor Shooting Star.

YVONNE ZWEDEN

Moet trouwens wel even zeggen dat ik in die korte tijd dat ik (weer) op het forum zit,
meer aan die tips heb van iedereen, dan dat ik aan mijn leraar heb. Hartelijk dank iedereen
daarvoor.

Invisible

Quote from: "YVONNE ZWEDEN"Welke rietbinder raad je aan voor de Link, ik heb geen flauw idee. Is hier maar een winkel 70 km
vandaan, weet eerlijk gezegd niet of ik daar ook het een en ander uit mag proberen, dus tips over
een goed ligatuur of mondstuk zijn altijd welkom.
Ik heb zelf deze, maar die is voor tenor (zal er ook wel voor alt zijn). Die bevalt mij prima, maar is wel vrij prijzig. De meeste fabrikanten van binders hebben wel lijstjes met mondstukken waar hun binders op passen (en daar staat vrijwel altijd de Link ook wel bij), dus voor andere (goedkopere) keuzes zou je daar eens naar moeten zoeken. Maar al met al is het natuurlijk het handigst als je ze gewoon bij een winkel kan gaan uitproberen of jij ook echt verschil merkt en het een zinvolle investering is (wat het voor mij zeker is geweest).
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

YVONNE ZWEDEN

Dank Invisible. :wink:  En ik zag bij je link dat ze hem ook voor alt hebben. Zal eens informeren of ik hem
hier ook kan uitproberen/kopen.

Invisible

Quote from: "YVONNE ZWEDEN"Dank Invisible. :wink:  En ik zag bij je link dat ze hem ook voor alt hebben. Zal eens informeren of ik hem
hier ook kan uitproberen/kopen.
Graag gedaan, ik denk niet dat ze moeilijk doen als je ze vraagt om hem thuis te kunnen proberen, dat staan ze bij mondstukken en kunststof rieten ook gewoon toe.

Thijs Leuven

Wat heeft iedereen toch maar problemen met standaard rietbinders! (voor elk merk mondstuk bijna...) Op al mijn mondstukken zitten gewoon nog de originele binders, geen problemen mee...
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Daan

Quote from: "Thijs Leuven"Wat heeft iedereen toch maar problemen met standaard rietbinders! (voor elk merk mondstuk bijna...) Op al mijn mondstukken zitten gewoon nog de originele binders, geen problemen mee...

Op het mondstuk wat ik nu al een tijdje gebruikt was het probleem dat die binder helemaal verbogen was :S .
Achja rietenbinders... Het is een hulpmiddel maar geen wondermiddel waardoor je perfect kan aanspelen enz. ;) .
Echter beïnvloed een rietenbinder wel degelijk het speelgemakheid. Het heeft te maken met de drukpunten die op het rietje komen.
 Maar of dit voor een luisterend persoon hoorbaar is? Toen ik Arno Bornkamp een tijdje terug zag optreden speelde hij op een gewone rietenbinder op zijn sopraan.
Nou met een speciale rietenbinder zou ik nooit zo goed zijn als hij.
Het is heel leuk om te weten wat iemand aanraad, maar het verschilt per persoon. Waarom gaan we niet op allemaal dezelfde saxofoons spelen? ;)
Gewoon naar een winkel gaan en lekker testen, probeer zo veel mogelijk ze hebben het toch niet voor niets liggen denk ik dan.
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Invisible

Quote from: "Thijs Leuven"Wat heeft iedereen toch maar problemen met standaard rietbinders! (voor elk merk mondstuk bijna...) Op al mijn mondstukken zitten gewoon nog de originele binders, geen problemen mee...
Opzich heb ik nooit z'n probleem met standaard rietenbinders (vooral voor een beginnende speler waarbij gewoon nog veel meer te halen valt in blaastechniek dan in het materiaal), maar wat standaard bij de Link zit moet je veel te strak vast draaien (wat de speeleigenschappen weer niet ten goede komen) om te voorkomen dat de binder met riet niet bij het minste of geringste gaat verschuiven. Vooral omdat een Link een vrij tabs mondstuk is komt het extra aan op de binder om het zaakje op zijn plaats te houden.

Daarnaast kan een rietenbinder ook zeker effect hebben op hoe makkelijk je riet aanspreekt, maar in hoeverre je dit zelf merkt is inderdaad een kwestie van proberen.

Thijs Leuven

Dat klopt, maar hier wordt volgens mij een rietbinder al bij voorbaat afgeschreven. Dat lijkt mij persoonlijk sterk overdreven. Als je naar nuances gaat zoeken om te verbeteren, ergo wanneer je al (heel) goed bent, lijkt het mij zinnig om naar dingen als rietbinders te gaan kijken. Of vergis ik me?  :)
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Daan

Hahaha tja je weet maar nooit. Het zit allemaal tussen ons oren denk ik altijd.
Zijn wij wel goed genoeg om zulke goede saxofoons te bespelen ;)
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

YVONNE ZWEDEN

Ik ben het met Invisible eens dat de rietbinder van de Link niet zo geweldig is, dat had ik
zelf ook al gemerkt. Je moet hem inderdaad vrij strak aandraaien anders zit je rietje zo
scheef :? . Bij de Selmer zit een op het oog  nogal oud ligatuur die er niet uitziet, maar
die blijft wel goed op zijn plaats  zitten. Helaas past die niet op de link. Wat zou er op
tegen zijn om een ander ligatuur uit te proberen welke wel op zijn plek blijft zitten?

Invisible

Quote from: "YVONNE ZWEDEN"Ik ben het met Invisible eens dat de rietbinder van de Link niet zo geweldig is, dat had ik
zelf ook al gemerkt. Je moet hem inderdaad vrij strak aandraaien anders zit je rietje zo
scheef :? . Bij de Selmer zit een op het oog  nogal oud ligatuur die er niet uitziet, maar
die blijft wel goed op zijn plaats  zitten. Helaas past die niet op de link. Wat zou er op
tegen zijn om een ander ligatuur uit te proberen welke wel op zijn plek blijft zitten?
In dit geval koop je een binder omdat de originele gewoon niet goed op zijn plaats blijft zitten, dan is het dus een puur praktische keuze om een andere binder te kopen. Waar Thijs Leuven denk ik meer op doelt (en waar hij ook gelijk in heeft) is dat het niet zo veel zin heeft andere duurdere materialen (zij het binders, mondstukken, rieten en zelfs saxen) te kopen als je gewoon nog zoveel aan je techniek kan verbeteren.

YVONNE ZWEDEN

Ja ik begrijp de strekking wel, maar aan de andere kant dan zou ik net zo goed op mijn
scheepstoetertje kunnen blazen, dan kom ik ook niet verder :lol: . Ik ben gewoon niet
zo tevreden met de rietbinder, jij ook niet, dus dan speel je niet lekker. Maar goed we
begrijpen elkaar wel denk ik :wink: .

Invisible

Quote from: "YVONNE ZWEDEN"Ja ik begrijp de strekking wel, maar aan de andere kant dan zou ik net zo goed op mijn
scheepstoetertje kunnen blazen, dan kom ik ook niet verder :lol: . Ik ben gewoon niet
zo tevreden met de rietbinder, jij ook niet, dus dan speel je niet lekker. Maar goed we
begrijpen elkaar wel denk ik :wink: .
Ja hoor :wink: wij begrijpen elkaar. Zolang je de binder maar niet ziet als een wondermiddel waarmee je in één keer de sterren van de hemel speelt maar gewoon als vervanging van een kwalitatief slechte binder komt alles goed.

YVONNE ZWEDEN