Main Menu

hoge G????

Started by YVONNE ZWEDEN, 29 January 2010, 17:01:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

YVONNE ZWEDEN

Hallo iedereen,

Ik ben een stuk aan het oefenen van Tanita Tikaram, Twist in my sobriety, uit het boek van Rolf Becker Saxballads.

Nou speel ik dat altijd zoals het er staat, maar er komt een paar keer een stukje in voor met 8va ad lib. Nu probeer
ik dat dus een octaaf hoger te spelen, maar ik krijg die ene hoge G er niet uit, want ik weet niet hoe die moet. Of
misschien is het wel een toptone???? Mijn leerboek gaat tot fiss3/gess3, dus die g staat er net niet bij. Wie wil mij
vertellen hoe ik dat moet doen. Overigens als ik de hoge fiss3 speel, gaat dat alleen een beetje als ik die hoge noten
achter elkaar speel, maar niet als ik ze los speel, dan is het geen gehoor :shock: . Daar had ik met de Buffet geen last van
die deed de hoge noten gewoon zoals ze moeten, maar op de yamaha gaat  het wat minder makkelijk. Bovendien
heb ik nu na een uurtje spelen erg pijn in mijn kaken, in zeg maar het scharnier tussen boven en onder. Mijn boven
kaak staat nogal ver naar voren, en moet dus erg mijn onderkaak naar voren doen om het mondstuk tussen mijn
lippen te krijgen. Speelt die yamaha 32 nou zoveel zwaarder dan mijn Buffet, en moet ik daar gewoon aan wennen???

groet Yvonne
Don\'t judge the sax(player) by the koffer!!!!

Buffet Evette Crampon Altsax, Yamaha YAS32, Conn Tenor Shooting Star.

the martin

De G schijnt één van de lastigste toptones te zijn..

Wat je zou kunnen proberen zijn de forked grepen
Dat is een mooi chromatisch loopje

pak een normale G maar de wijsvinger op de front-f (quick-f of hoe je die ook wilt noemen) Dat is een hoge E
pak een normale A maar de wijsvinger op de front-f (quick-f of hoe je die ook wilt noemen) Dat is een hoge F
nogmaals maar dan de zij bes er bij dat is een hoge Fis
En alleen de front-F zou een hoge G op kunnen leveren (bij mij helaas ook meestal niet, en als er al iets uit komt wat op een G lijkt wobbelt die alle kanten op  :evil: )

Voor nog meer opties.. Zoek op internet naar top-tones of altissimo fingerings
Er is genoeg te vinden..

SUCCES

(EN euhhhh geef je buren even een bosje bloemen  :-D )

Maaarten

mss is sigurd rascher - toptones for saxophone wel handig.
Is wel lang oefenen hoor, de mijne ligt al 1,5 jaar in de hoek

Kijk met een stemapparaat of je 'm aardig kunt raad ik je aan. Een erg hoge toon is niet per se goed weet ik uit ervaring :)

SaxoMike

Een hoge g..hm ik krijg er sinds kort een hoge f(4) uit. sinds dien tevens geen last meer van ongewenste katten in de tuin :)

Beetje off topic, maar voor top-tones moet je idd heel veel oefenen.

Ciao,
Saxo-Mike
~The beginning is always the hardest part of the road to cover~
Henri Weber

YVONNE ZWEDEN

Als ik dat zo lees gaat dat hem niet worden voorlopig denk ik. Heb dat ooit wel eens
geoefend met de leraar maarre.... nee ik denk niet dat mij dat gaat lukken.
Maar ik ga het in ieder geval proberen, bedankt.

Enne dat met die buren en bloemen en zo, die hebben wij niet (die buren dan :mrgreen: ).

groeten yvonne

Pieter

Elke sax heeft zijn eigen grepen voor toptones. En vrijwel iedereen heeft wel meer moeite met een bepaalde noot dan met de anderen. Veel mensen hebben moeite met G maar voor mij is G, Gis een makkie. daarentegen is de B een stuk lastiger.Er wordt ook nogal eens gedacht dat het helpt wanneer je de druk op je riet vergroot, maar dat  is juist niet waar.
Gewoon een ontspannen embouchure houden, maar wel de holte in je mond verkleinen en naar voren plaatsen. Zorg voor een goed riet en concentreer je op 1 noot en weet ook hoe die moet klinken, neem een toptone tabel en ga alle voorgestelde grepen uitproberen. Wat the MArtin voorsteld is een goede manier om er te komen.
Ik zou beginnen vanaf hoge D, dan quick  E,( quick F key, 2 en 3) Quick F( quick F key,2 ) , En dan naar G ( bij mij is dat quick f key en Ta (zijkant bes) en 4. Alles met octaafklep.

Begin anders een met A, die is over het algemeen vrij makkelijk. 2 en 3 en Tc (triller C, boven de zijkant bes) met octaafklep.

Je Yamaha zal best veel overeenkomen met de selmer toptones.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

JR

Quote from: "the martin"pak een normale A maar de wijsvinger op de front-f (quick-f of hoe je die ook wilt noemen) Dat is een hoge F
nogmaals maar dan de zij-Bes er bij, dat is een hoge Fis
Als ik vervolgens met m'n rechterwijsvinger de F indruk en de A loslaat (de quick-f hou je ingedrukt) komt er meestal een goede g-4 uit. Soms een g-5  :shock: of iets er tussenin.  :mrgreen:
Als ik een dikker riet neem gaat 't wat makkelijker.

( de greep van "the Martin" ga ik zo even proberen ;) )
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

YVONNE ZWEDEN

Nou ik heb het geprobeerd, en zowaar er kwam geluid uit en nog niet zo slecht ook vond ik :D . Alleen het is
net niet de toon die ik wil horen :? , en daar zal ik dan nog wel ff een hele tijd op moeten oefenen :wink: .
Overigens staan in dat boek van Rolf Beckers, saxballads nog een aantal voorbeelden voor flageolets,
er staat dat het bij elke saxofoon misschien net ff iets anders moet, dus zelf een beetje uitvogelen.

Overigens is de knop boven de b de hoge fis??? Wat zijn dan de knoppen die je (met veel moeite)
met je rechterhand bedienen moet??? Als ik een loopje doe met de hoogste noten dus c3, ciss3, d3,
diss3, e3, f3 en daarna die knop die ik net beschreef dan krijg ik volgens mij fiss3. Klopt dat??
Heb je dan verschillende fiss3 knoppen??

Groeten Yvonne

Pieter

Verschillende benamingen van alle knoppen en grepen maken het er ook niet eenvoudiger op.

Het meest handige zou zijn wanneer iedereen de meest gebruikte en meest officiele namen kent en geook gebruikt.

de knoppen waar je van boven naar beneden B, A, G, F, E, D mee speelt zijn respectivelijk 1, 2, 3, 4, 5, en 6.

de knopen van je rechterpinkplateau heten C, Dis,

De  knoppen van je linkerpinkplateau heten Gis, Cis, B en Bes.

De 3 palmkeys voor je linkerhand: Waar je D mee speelt heet C1, waar je Dis mee speelt heet C2 Waar je Fmee speelt heet C4
De 3 zijkantkleppen voor je rechterhand heten van boven naar beneden C3 ( die gebruik je ook bij E en F en Fis), Tc (triller c), Ta (triller a)

Dan heb je nog  schuin boven die 3 knoppen vaak nog een plateautje zitten (niet bij elke sax en dat is je hoge fis oftewel C5.
Daarboven weer zit dan nog een knopje en dat is Tf (triller F)

De vaak druppelvormige knop boven de 1 heet quick F.

en het knopje tussen de 1 en 2 heet petit Bes.

Je kunt veel noten op verschillende manieren spelen. In chromatische volgorde speel je andere grepen dan wanneer je niet chromatisch speelt. Dus bv B-Bes speel je 1-1en2 en Ta. maar, g-bes-d speel je 1,2,3-petit bes-1,2,3,4,5,6 +okt.klep.
Dit bevordert een soepele motoriek en heeft dus veel invloed op je speelmanier. je hoort het altijd wanneer iemand het niet doet.

Fis3 speelje normaliter met C1, C2, C4 en C5, tenminste wanneer die laatste op je toeter zit, maar die zit er bij jou vast op.
Er zijn echter situaties waarbij een andere vingerzettig de voorkeur heeft en dat kan zijn Quick F met 2 en Ta. Dat geeft ook een  Fis3 en is vaak een makkelijke aanloop naar de altissimo's omdat in veel gevallen G3 gespeeld wordt met Quick F,4 en Ta. Dat schuift lekker door.

Je hebt heel veel keuze's in vingerzetting in vele gevallen. Leer ze zoveel mogelijk allemaal, maar leer ook wanneer je welke kunt toepassen want ze hebben allemaal een effect op stemming en op het soeple laten klinken van hetgeen je speelt.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

YVONNE ZWEDEN

Oj Pieter, hartelijk dank voor deze uitgebreide beschrijving.
Zal ze allemaal eens uitproberen (maar waarschijnlijk niet meer vanavond, heb beetje last van de kaken gekregen :wink: ).
Je hoort nog wel of ze wel of niet gelukt zijn.

groeten Yvonne