Author Topic: Otto Link voor fanfare te link?  (Read 4206 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Offline Jansen

• Member
  • *
Otto Link voor fanfare te link?
« on: 10 February 2010, 20:30:29 »
Ik ben van plan om m'n mondstuk te vervangen. Speel nu een tijdje op een Yamaha 5c (met Rico 2,5) en wil wat beters.

Zoals het topic al zegt gaat m'n interesse uit naar een Otto Link. Ik hou wel van die sound. een Meyer vindt ik wel mooi en een Laybelle wil ik ook nog uitproberen.

Voor mezelf speel ik meestal jazz/fusion/pop muziek (voor zover dat er een beetje fatsoenlijk uitkomt.....)
Bij de fanfare spelen we meestal bekende popliedjes en soms eens een mars oid. Meestal pop dus.
Nou lees ik op het forum dat het zgn 'mengen' met de andere instrument belangrijk is. Hoe gaat dat met bovengenoemde mondstukken en dan met name met een metalen Otto Link? Ik heb nog niks gekocht dus ik sta ook open voor alternatieven.

Weet iemand ook iets te zeggen over tip openingen (tov een Yamaha 5c)? Ik weet dat uitproberen het beste is maar dan kan heb ik alvast een bepaalde richting. Op zo'n 5c blaas ik lekker ontspannen en m'n lerares is ook wel tevreden over m'n geluid wat ik eruit weet te halen.
Dat kan alleen maar beter worden met een "echt" mondstuk hoop ik?

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
Re: Otto Link voor fanfare te link?
« Reply #1 on: 10 February 2010, 21:06:47 »
Mijn inschatting is toch wel dat het je niet in dank wordt afgenomen dat je in een fanfare een link gaat spelen.
Dan zou ik toch voor een klassiekere setup gaan.
Selmer S80 C* of D met vandoren tradional rieten

Vandoren schijnt ook goede klassieke mondstukken te hebben

Offline zomertje

• Member
  • *
    • http://dekleinekunstenaar.nl
« Reply #2 on: 10 February 2010, 21:39:32 »
Het hangt er ook vanaf hoe je ermee omgaat en hoe je klinkt. Ik speel bij een harmonie waar we ook veel pop en ook wel jazz nummers spelen. Soms wat klassiek of een mars. En daar zie ik om me heen toch ook mensen met een link en die passen goed in het orkest en klinken prima :)

Ik ken er ook eentje die er niet mee om kan gaan en die er niet zoveel van bakt (maar dat ligt waarschijnlijk niet alleen aan het mondstuk....)
Heer van Stand: Selmer SA80 II Tenorsax | Kroegtoeter: Yamaha YTS 275 Tenorsax | Meneer kn0r: Yanagisawa 901 Baritonsax *blingbling*

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
« Reply #3 on: 11 February 2010, 07:39:35 »
Ik zou het niet doen en het inderdaad houden bij een klassieke setup. Iets genuanceerder, het is eventueel wel mogelijk, maar het hangt gewoon erg af van wat de andere saxofonisten blazen, en wat voor muziek jullie blazen. Als jullie vooral big-band achtige muziek blazen (dus geen marsen en geen stukken specifiek geschreven voor hafabra) zou het kunnen bijvoorbeeld. Ook voor een solo zou het nog wel kunnen. Maar over het algemeen bij een fanfare/harmonie niet. Vergeet daarbij ook niet dat juist bij een fanfare de sax-sectie het enige hout is en als sectie verantwoordelijk is voor een warme klank naast al het koperwerk.

Uit mijn eigen ervaring in een harmonie-orkest kan ik je vertellen dat er niets zo vervelend is dat terwijl je zelf een klassieke setup hebt met een mooi rond geluid, er naast je iemand zit met een jazz-mondstuk met een sound wat gewoon niet mengt met dat van jou.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline Jansen

• Member
  • *
« Reply #4 on: 11 February 2010, 09:01:53 »
Bedankt voor de reacties zover.

De andere saxofinisten hebben inderdaad allemaal een klassieke setup:
Een paar altsaxen met Selmer C80 (en vandoren trad.)  en een andere tenor met een Meyer mondstuk met 2,5 vandor trad.

Waar het me eigenlijk om gaat is dat ik zo'n lOtto Lnk lekker vind klinken en het eigenlijk jammer vind om meerder mondstukken te moeten kopen. De link voor thuis en een ander voor de fanfare. Vooral om dat zo'n Selmer C80 die ik ook nog ergens heb liggen maar een dunner halskurkje nodig heeft en daar dan weer geen Yamaha, Meijer of Link op past. Tja eigenlijk een luxe probleem dus.

Voor zover ik begrijp zou een Meijer dus meer geschikt zijn (als compromis)?

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #5 on: 11 February 2010, 09:08:15 »
Je zou ook nog eens kunnen kijken naar een Selmer Soloist. Deze heeft een wat grotere kamer dan de S80 en laat zich daardoor wat beter sturen met je lucht. Dat een Selmer een net iets dunnere kurk vraagt ken ik ja, als ik mijn Otto Link er op doe, zet ik altijd een tie-rip om de kruk heen om te voorkomen dat het mondstuk te ver op de hals schuift. Dan zit de Link ook erg los op de hals, maar dat is nu eenmaal al snel een probleem als je met meerdere mondstukken speelt.

Offline Jansen

• Member
  • *
« Reply #6 on: 11 February 2010, 09:34:02 »
Wat heel goed werkt bij het aanpassen de verschillen van de halskurk is teflontape.

Ondanks de naam plakt teflontape niet. Het wordt gebruikt als afdichting bij schroefdraad van o.a. cv leidingen.
Naar believe enkele keren om de halskurk draaien en je grotere mondstuk pas als gegoten en is nog verschuifbaar ook.
Lijkt me handiger als tyraps?

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #7 on: 11 February 2010, 09:36:31 »
Quote from: "Jansen"
Wat heel goed werkt bij het aanpassen de verschillen van de halskurk is teflontape.

Ondanks de naam plakt teflontape niet. Het wordt gebruikt als afdichting bij schroefdraad van o.a. cv leidingen.
Naar believe enkele keren om de halskurk draaien en je grotere mondstuk pas als gegoten en is nog verschuifbaar ook.
Lijkt me handiger als tyraps?

Is wel een mooie oplossing, alleen zit ik er nog mee dat ik steeds wissel tussen mijn Selmer en mijn Link mondstuk. Dan zou ik voor de Selmer steeds de tape er weer af moeten halen.

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #8 on: 11 February 2010, 10:01:38 »
Een dure oplossing is dan een tweede nek  8)

Offline Sebo

• Member
  • *
« Reply #9 on: 11 February 2010, 11:43:46 »
Hoe gaat dat met bovengenoemde mondstukken en dan met name met een metalen Otto Link? Ik heb nog niks gekocht dus ik sta ook open voor alternatieven.

Ik heb 1 keer een link gebruikt tijdens een repetitie met het harmonieorkest waar ik toen speelde.

:-D

Een Selmer of Vandoren is in jouw geval geschikter.

Zelf gebruik ik een Brillhart Ebolin Special. Gaat ook lekker.

Grtz. Sebo
Tenor Dolnet Belair verzilverd 41******
Brillhart ebolin special/ rico royal

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
« Reply #10 on: 11 February 2010, 18:41:36 »
Als je gewoon een warme mooie sound met die Link kan krijgen why not?

Ik gebruik gewoon vloeitjes om mijn kurk voor de juiste diameter van mijn mondstuk. Soms denken mensen dat ik rook als ik vloeitjes pakt kijken ze me verbaasd aan...  :?  (ik heb niets tegen rokers, ik hoef er zelf niets van te hebben ;) ) .
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline niesten

• Donateur
  • **
    • http://www.ronits.nl
« Reply #11 on: 12 February 2010, 12:39:35 »
In een harmonie (en ook fanfare) werkt men vaak met "secties", waarbij het liefst alle instrumenten binnen een sectie vergelijkbaar klinken (dus goed mengen). En een Otto Link is nu eenmaal niet gemaakt om goed te kunnen mengen (eerder om er uit te springen).
Ik heb wel eens in een fanfare uitgeholpen op tenorsax met een OL6*, maar daar was ik niet tevreden over de "scherpte" waarmee ik overal doorheen prikte. Aangezien ik de enige tenorsax was in het orkest was het nog we acceptabel. Aangezien ik wss nog vaker in dit orkest zal uithelpen, ga ik voor dit doel dus een Selmer mondstuk halen (wss een S80 D of zoiets). In het bigband achtig gezelschap waar ik speel, komt de OL6* weer perfect tot zijn recht en ook als we op de weg marcheren, dan gebruik ik vaker een OL6* op tenor of Roussou Studio Jazz 6 op alt. Maar dan omdat ik met deze een hoger volume kan produceren dan met een S80D (en op straat gaat het toch tot op zekere hoogte om het volume dan om een mooie klank (met een harmonie van slechts 30 muzikanten)).
Voor solo's gebruik ik ook soms een ander mondstuk dan m'n S80D, afhankelijk van de solo.

Groeten,
Roger

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #12 on: 12 February 2010, 14:18:49 »
helemaal mee eens Niesten.
Een otto link stm rond de 7 heeft zoveel extra boventonen. Dat zal altijd lekker doorbeuken in een harmonie, ookal is een STM nog zo mooi omfloerst.
Vooral de saxofonisten naast je die geoefend hebben om zachtjes en mooi rond te klinken op hun selmertjes zullen je dat niet in dank afnemen.

Ik speel zelf ook in een harmonie waar ik zowel braafjes als hard moet, met soms een solo.(laatst nog little brown jug uit de glenn miller medley  :-)  )
Ik kan dit allemaal vrij mooi doen mede doordat ik op een s80 E speel. het is een mooie tussenmaat. Wat mij betreft redelijk een allround mondstuk.

Het is makkelijker om een keer los te gaan op een s80 D dan zacht te spelen op een STM7 lijkt me. (die heb ik ook, johan vd linden haalt uit een c* meer lawaai dan ik dus het is ook een kwestie van techniek weer)

Offline Jansen

• Member
  • *
« Reply #13 on: 14 February 2010, 10:52:16 »
Ik heb de afgelopen week wat monstukken getest.

Ik heb er drie over van m'n lijstje die ik wel lekker vind klinken:
- Meyer M7 (goede "gemiddelde" klank)
- Otto Links Tone Edge 7* (eboniet) (lekkere zwoele jazzsound)
- Francois Louis ML 260 (mooi direct strak geluid)

Vooral de FL was erg verassend. Is dan ook wel meteen de duurste  :(
Ik zal waarschijnlijk wel op de Meijer uitkomen maar die probeer ik zoland mogelijk te negeren.

Ik weet het nog niet, ik denk dat ik deze laaste drie nog maar eens op de testbank leg.

Zoot

• Guest
« Reply #14 on: 14 February 2010, 12:48:23 »
- Francois Louis ML 260 (mooi direct strak geluid)

Vooral de FL was erg verassend. Is dan ook wel meteen de duurste  :(
Ik zal waarschijnlijk wel op de Meijer uitkomen maar die probeer ik zoland mogelijk te negeren.

:? Om jezelf onnodig op kosten te jagen. :? ........ :-D