Author Topic: Hoi ik ben Paul  (Read 7814 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Sebo

• Member
  • *
Re: Hoi ik ben Paul
« Reply #45 on: 23 February 2010, 17:49:57 »
Quote from: "Zoot"
Quote from: "Paul83"
Joepie ik kan al een beetje soort van makkelijke liedjes achtige dingen spelen  :-D  8)

Goed man.........           :lol: nog 1 d'r bij en je hebt een avond vullend programma  :lol:

:-D Moet plotseling weer denken aan die cabrio op het marktplein :-D

:-D
      Als we alle 3 dan 3 noten spelen.... 3X3=neheegen  
 ;-) Sebo
Tenor Dolnet Belair verzilverd 41******
Brillhart ebolin special/ rico royal

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
« Reply #46 on: 23 February 2010, 18:23:45 »
Quote from: "YVONNE ZWEDEN"
(is er trouwens wel iemand op dit forum die een foto van zichzelf hier heeft opgezet??)

Er stond ooit van mij een foto op het forum maar die heb ik gelukkig weg laten halen  :mrgreen:
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline YVONNE ZWEDEN

• Member
  • *
« Reply #47 on: 23 February 2010, 19:34:17 »
Zeg Thijs las ik dat nou goed dat jij pas 17 bent?? Dat zou ik je niet geven, als ik
zo je posten lees, en aan je foto`s te zien (dat is als compliment bedoeld hoor).

Ik weet nog steeds niet hoe ik een foto erop moet zetten, ik ben niet zo een
helder licht :oops:  wat dat aangaat. Maar als mijn oudste zoon weer thuis is zal ik
wel even om hulp vragen.

Enne Paul, wat een geweldig gevoel geeft dat als je al een liedje kan spelen he??
Ik vond dat ook helemaal te gek. Ik had na drie :shock:  maanden al drie lesboeken door
gewerkt.

Yvonne
Don\'t judge the sax(player) by the koffer!!!!

Buffet Evette Crampon Altsax, Yamaha YAS32, Conn Tenor Shooting Star.

Zoot

• Guest
« Reply #48 on: 23 February 2010, 21:10:46 »
Quote from: "Sebo"
:-D
      Als we alle 3 dan 3 noten spelen.... 3X3=neheegen  
 ;-) Kun je mij niet les geven :?:

Offline Paul83

• Member
  • *
« Reply #49 on: 24 February 2010, 12:18:57 »
Jongens, zo goed was ik toch niet.
Ik deed de 3 noten verkeerd kwam ik achter bij de les :'(
Want, ik deed alleen de eerste noot met tong aanzet of hoe je dat ook maar officieel noemt.
En nu moest ik met de les alle noten met tongaanzet doen en toen ging het helemaal mis :'(

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
« Reply #50 on: 24 February 2010, 13:53:58 »
Quote from: "YVONNE ZWEDEN"
Zeg Thijs las ik dat nou goed dat jij pas 17 bent?? Dat zou ik je niet geven, als ik
zo je posten lees, en aan je foto`s te zien (dat is als compliment bedoeld hoor).

Bedankt.  :) Ik word over twee maanden 'alweer' negentien, maar ik denk niet dat ik qua posten heel erg veranderd ben sindsdien. (qua uiterlijk wel iets volwassener geworden) :-D
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Zoot

• Guest
« Reply #51 on: 24 February 2010, 15:49:58 »
Want, ik deed alleen de eerste noot met tong aanzet of hoe je dat ook maar officieel noemt.
En nu moest ik met de les alle noten met tongaanzet doen en toen ging het helemaal mis :'(

:lol:  :lol: laat het optreden nog maar even zitten dan..........  8)  'kwilmenietschamen  8)

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
« Reply #52 on: 24 February 2010, 17:46:58 »

Juist daarom is les zo belangrijk om het weer afleren van foute methodes/houdingen ;) .
Geeft niets joh. Niemand heeft in één keer leren fietsen. Wanneer je valt moet je dus leren om weer op te staan en verder ermee leven.
Kritisch zijn over jezelf is het belangrijkste wat er is in de muziek. nouja naast het plezier hebben ervan dan, iig om verder te komen.

Wanneer je de andere noten speelt zonder aan te zetten (inderdaad tong aanzet, je verwoord het helemaal goed) bind je de noten alsware.
Dat heet ook wel gebonden spelen, dan staat er een gebogen lijn boven die noten die dan gebonden worden gespeeld.
Misschien heb je iets vanzelf ontdekt wat ze in de muziek al jaren voor nodig hadden vroegah :o Keep going.

Offline Paul83

• Member
  • *
« Reply #53 on: 25 February 2010, 11:00:13 »
Quote from: "Daan"

Juist daarom is les zo belangrijk om het weer afleren van foute methodes/houdingen ;) .
Geeft niets joh. Niemand heeft in één keer leren fietsen. Wanneer je valt moet je dus leren om weer op te staan en verder ermee leven.
Kritisch zijn over jezelf is het belangrijkste wat er is in de muziek. nouja naast het plezier hebben ervan dan, iig om verder te komen.

Wanneer je de andere noten speelt zonder aan te zetten (inderdaad tong aanzet, je verwoord het helemaal goed) bind je de noten alsware.
Dat heet ook wel gebonden spelen, dan staat er een gebogen lijn boven die noten die dan gebonden worden gespeeld.
Misschien heb je iets vanzelf ontdekt wat ze in de muziek al jaren voor nodig hadden vroegah :o Keep going.

Thx voor de support. :oops:

Offline YVONNE ZWEDEN

• Member
  • *
« Reply #54 on: 25 February 2010, 14:57:22 »
Nu ben ik ff het spoor bijster, ik kreeg gisteravond bij de saxofoonles op mijn lazer
van mijn leraar, hij zegt dat ik eigenlijk alle noten aanzet met mijn keel, en dat is
niet de bedoeling. Dat heb ik mezelf denk ik vanaf het begin verkeerd aangeleerd,
maar is mij niets over gezegd door mijn toenmalige leraar. Nu zegt mijn leraar dat
ik moet blazen vanuit mijn buik en niet elke noot opnieuw aanzetten (met mijn keel
dan). Ik weet niet of ik dit goed verwoord zo en of iemand daar iets van begrijpt.
Nou is het voor mij niet zo makkelijk om dit in het Zweeds te begrijpen, wie legt
mij dit in goed en begrijpelijk Nederlands uit, hoe doe je vanuit je buik-(spieren?)
blazen zonder je keel te gebruiken????
Als dat uberhaupt mogelijk is zonder het voor te kunnen doen??
Don\'t judge the sax(player) by the koffer!!!!

Buffet Evette Crampon Altsax, Yamaha YAS32, Conn Tenor Shooting Star.

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #55 on: 25 February 2010, 15:11:44 »
je blaast niet vanuit je buik, dat kan immers niet. je kunt alleen vanuit je longen blazen, maar om de lucht goed te kunnen sturen en voor het stabiliseren van je toon is het nodig dat die lucht ondersteund uitgeblazen wordt. Dit doe je oa met je middenrif, en buikspieren. terwijl je blaast moet je die spieren spannen die je ook spant wanneer je bv een zware doos moet optillen.

Het al of niet aanzetten (stoten) van een toon wordt gedicteerd door de muziek. Dit doe je dmv je tong, nooit vanuit je keel en valt onder het hoofdstuk "articulatie"  Je kunt dit op ontelbare manieren doen, van een weinig aanzet tot een een heel scherp staccato. ( denk maar eens aan alle manieren waarop je een D of een T kunt zeggen) Articulatie is een van de belangrijkste onderdelen van techniek waardoor muziek interessant wordt en dient heel veel aandacht te krijgen.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
« Reply #56 on: 25 February 2010, 20:03:47 »
Quote from: "Pieter"
je blaast niet vanuit je buik, dat kan immers niet. je kunt alleen vanuit je longen blazen, maar om de lucht goed te kunnen sturen en voor het stabiliseren van je toon is het nodig dat die lucht ondersteund uitgeblazen wordt. Dit doe je oa met je middenrif, en buikspieren. terwijl je blaast moet je die spieren spannen die je ook spant wanneer je bv een zware doos moet optillen.

Mijn eerste lerares zei ook altijd dat je vanuit je buik moet blazen.  :) Ik denk dat ze bedoelen dat wanneer je je longen bewust vol zuigt om je "buik" groter te laten worden je makkelijker voelt hoe je je ademhaling op je middenrif moet laten steunen.
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline Paul83

• Member
  • *
« Reply #57 on: 25 February 2010, 21:58:10 »
Manieren van blazen ben ik nog niet eens aan toegekomen
Wat ik wel doe is te hard bijten ofzo en te gespannen, waardoor ik soms het riet dichtbijt  :roll:
Maar goed heb nu 3 lessen gehad, dus ik ga gewoon oefenen om ontspannener te worden

Offline Paul83

• Member
  • *
« Reply #58 on: 18 March 2010, 11:10:40 »
Daar was ik weer een keer
Ik ben al bij hoofdstuk 3 van mijn leerboek je weet wel dat ene leerboek waar iedereen mee begint.
Dus ik kan nu aardig wat nootjes, en ga nu beginnen met de " d " dacht ik 6 knoppen indrukken en daarbij ook nog een druppeltje  :shock:
Jaja, ooit ga ik een beroemde worden.

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
« Reply #59 on: 24 March 2010, 17:21:25 »
Dat druppeltje is die bovenste toets? Die wordt ook wel Front-F genoemd. Is bij vele saxofoons ook een gewone parelmoertoets.
Die gebruik je niet om een D te spelen alleen die 6 knoppen ;)