Author Topic: wel of geen padsaver gebruiken??  (Read 3429 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline YVONNE ZWEDEN

• Member
  • *
wel of geen padsaver gebruiken??
« on: 05 March 2010, 14:05:42 »
De laatste tijd heb ik nogal eens gehoord/gelezen dat een padsaver niet goed zou zijn voor je sax.
Nou heb ik bij mijn Buffetje altijd een padsaver gebruikt, zonder problemen, nooit last gehad van
plakkende polsters. Nu heb ik bij mijn yas32 geen padsaver meer gebruikt, omdat het niet goed zou
zijn. Wel, ik heb voortdurende last van plakkende polsters, eerst 1 en later een stuk of 4 of 5.
Maar sinds een week of twee ben ik toch maar weer de padsaver gaan gebruiken, en zie daar,
ik heb geen last van meer van plakkende polsters (ging niet meteen over maar nu na 2 weken
spelen gaat het stukken beter). Toeval of.....

En ik eet en drink niks voor of tijdens het spelen, en maak hem op precies dezelfde wijze schoon
als altijd.

Iemand anders dat ook gemerkt bij gebruik van padsaver?? En weet iemand waarom een padsaver
niet goed zou zijn????
Don\'t judge the sax(player) by the koffer!!!!

Buffet Evette Crampon Altsax, Yamaha YAS32, Conn Tenor Shooting Star.

Offline Pieter

• Member
  • *
Re: wel of geen padsaver gebruiken??
« Reply #1 on: 05 March 2010, 14:28:48 »
Er bestaat een zoekfunctie...
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline SaxoMike

• Member
  • *
« Reply #2 on: 05 March 2010, 17:25:40 »
Ik gebruik voor mijn tenorsax uit '37 geen padsaver en maak hem eingelijk nooit schoon. Op deze sax heb ik geen plakkende kleppen.
Voor mijn tenorsax uit 2007 gebruik ik wel een padsaver...de enige kleppen welke plakken zijn de gis en bes (r2) maar het schijnt dat daar meer mensen last van hebben...kortom ook zonder padsaver heb ik geen plakkende kleppen.

Ciao,
Saxo-Mike
~The beginning is always the hardest part of the road to cover~
Henri Weber

Zoot

• Guest
« Reply #3 on: 05 March 2010, 19:44:56 »
:idea:  :idea: zie je wel verschil bij de polsters.......((( zonder padsaver langer vochtig, dus slechter er aan toe dan ...... )))

Offline YVONNE ZWEDEN

• Member
  • *
« Reply #4 on: 05 March 2010, 20:42:04 »
Er zitten nieuwe pads in de yas32, maar volgens mij plakte deze in het begin niet, dat is later gekomen
ik denk zo na een week of 2 weken. Zou het misschien aan de kwaliteit van de pads liggen, ik heb geen
idee wat voor (nieuwe) pads erop zitten. Maar zoals gezegd had ik bij mijn Buffet (Evette) nog nooit
geen plakkende polster gehad en die maakte ik gewoon met het zemen touwtje schoon.

Offline YVONNE ZWEDEN

• Member
  • *
« Reply #5 on: 05 March 2010, 20:44:16 »
En o ja Pieter dat met die zoekfunctie, sorry hoor, was mij niet opgevallen. :oops:

Offline SaxoMike

• Member
  • *
« Reply #6 on: 07 March 2010, 10:09:59 »
Quote from: "Zoot"
:idea:  :idea: zie je wel verschil bij de polsters.......((( zonder padsaver langer vochtig, dus slechter er aan toe dan ...... )))
De polsters zien er nog prima uit!
~The beginning is always the hardest part of the road to cover~
Henri Weber

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
« Reply #7 on: 07 March 2010, 12:10:09 »
Haal bij gebruik van een padsaver wel af en toe even een stofzuiger door je koffer, padsavers willen nog wel eens wat pluisjes en stof achterlaten namelijk. Het commentaar op padsavers dat ik wel eens van een verkoper gehoord heb is dat je daarmee al het vocht in de sax verzamelt op het dikste deel van de padsaver en zo veel vocht onderin je sax verzameld en daar zit ook wel weer wat in.

Wat in ieder geval verstandig is, is om thuis je koffer open te zetten en je padsaver er weer uit te halen na een repetitie. Dan geef je je sax ook de kans om zelf op te drogen in plaats van dat je de natte padsaver er continue in laat zitten. Als je dan zelf thuis oefent haal je hem er een keer doorheen en laat je hem misschien een kwartiertje zitten, maar haal je hem er dan alsnog uit.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline YVONNE ZWEDEN

• Member
  • *
« Reply #8 on: 26 April 2010, 06:42:28 »
Ik word er een beetje moedeloos van, zoals ik hierboven schreef ging het een tijdje wel goed met gebruik van de
padsaver, de pads plakten minder. Inmiddels twee maanden later, moet ik voor het spelen eerst bijna alle kleppen
lospeuteren van de pads, anders kan ik niet spelen. Zelfs onder het spelen gaan er een aantal kleppen vastzitten
en moet dan weer stoppen met spelen en de boel lostrekken. Irritant :evil: . Ga deze week ff terug naar de zaak
waar mijn sax is gerenoveerd onlangs, kijken of die wat kunnen doen.

Yvonne

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
« Reply #9 on: 26 April 2010, 08:40:44 »
Ik heb bovenstaande reacties niet gelezen. Maar een padsaver hoor je eigenlijk uit je saxofoon te doen wanneer het vocht is opgenomen.
Probeer eens met een biljet de polster schoon te krijgen, ertussen stoppen en de klep lichtjes aandrukken en het biljet eruit trekken.
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline YVONNE ZWEDEN

• Member
  • *
« Reply #10 on: 26 April 2010, 08:56:47 »
Ik neem aan dat je een geldbiljet bedoelt, haha. (mag het ook een kronenbiljet zijn dan??)
Ik snap gewoon niet dat het allemaal zo plakt, heb bij mijn eerste sax (buffet evette), nog
NOOIT een plakkende polster gehad. Misschien ligt het aan de kwaliteit van de pads.
Ik maak de sax heel goed droog met het zeempje ah touwtje, en stop dan de padsaver
erin. Dan zet ik de sax een aantal uren in de houder en leg hem vervolgens in de koffer
die ik ook op een kier laat staan. Bovendien is het hier gortdroog in huis.

Yvonne

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
« Reply #11 on: 26 April 2010, 09:31:57 »
Je kan hier vloeipapier voor gebruiken. Ook is er zogenaamde "powdered paper"te verkrijgen waarbij er een laagje talkpoeder opzit wat dan op je kleppen achterblijft en zo ook het plakken voor een tijdje voorkomt. Dit wordt meestal pas gebruikt als het plakken wat ernstiger wordt (wat bij jou te lezen ook het geval is), normaal gesproken is het gewoon een kwestie van goed droog maken.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline YVONNE ZWEDEN

• Member
  • *
« Reply #12 on: 28 April 2010, 14:05:30 »
Nou hij speelt weer als een trein, gelukkig. De pads die er onlangs zijn ingezet hebben een laagje
siliconen erop. Daar blijft je speeksel aan vast zitten met als gevolg dat de boel gaat plakken.
Bij de Buffet zaten heel andere pads zonder siliconen, daar trok het speeksel blijkbaar meteen in
en plakte dus ook nooit.
De verkoper in de winkel zei dat je zo af en toe met een stuk katoen de pads ff moet schoonmaken,
en heel af en toe met cleaningpaper. Zonder poeder dan, want dat schijnt op den duur ook weer niet
goed te zijn.

Padsaver kon ik beter meteen bij het vuilnis gooien volgens hem.

Gelijk nieuw mondstuk gekocht Meyer 6, tezamen met wat nieuwe rietjes, ga zo maar 'ns spelen.

groeten Yvonne