Author Topic: Selmer SA80II VS Mark VI  (Read 4708 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

deHerbergier

  • Guest
Re: Selmer SA80II VS Mark VI
« Reply #15 on: 26 June 2010, 17:15:25 »
Quote from: "k317"
Ik twijfel nog sterk tussen een Series III of een MarkVI.

Het kan zijn dat ik wat discussie mis, maar waar staat bij jou in dit vergelijk de Yanagisawa? (Volgens veel spelers de beste sopranen die er zijn... waar ondergetekende zich dan ook bij aansluit)

Offline DaKnoodle

  • Member
  • *
  • Posts: 108
  • Gender: Male
Re: Selmer SA80II VS Mark VI
« Reply #16 on: 09 November 2010, 12:20:38 »
Zelf verstokt SA80II speler, en meerdere Mark VI's geprobeerd.
De innovaties op de SA80II waren ook nog niet aanwezig in de VI periode, dat voorop gesteld.

Eigenlijk is het appels met peren vergelijken.
Een SA80 is een goed degelijk instrument die over het geheel altijd de juiste stemming te pakken heeft.
Een mooie basis klank die flexibel is en waar je van klassiek tot Jazz van licht tot pop mee kan spelen.
De Mark VI heeft als nadeel dat ie is ontworpen in een periode dat lichte muziek, blues en jazz helemaal in waren.
Hij heeft dan ook een donkere zwaardere klank wat hem minder geschikt maakt voor klassiek of iets dergelijks.
Maar weer zeer geschikt voor de populaire muziek soorten. 40 jaar geleden hadden ze nog niet de SA80 innovaties.
Dus op een Mark VI mis je gewoon klankvastheid en de souplesse van de applicatuur van SA80.
Daarentegen kun je meer spelen/sturen met je embouchure en heb je de vintage klank op een Mark VI.

Kortom het is gewoon het karakter van de sax die bij je moet passen.
Overigens niet iedere Mark VI is een goed instrument maar over het gemiddelde gerekend zijn de Mark VI's goeie instrumenten.
A: Selmer SA80II T: Santoni B: Selmer SA80II

Offline Thijs Leuven

  • Member
  • *
  • Posts: 1.628
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
Re: Selmer SA80II VS Mark VI
« Reply #17 on: 09 November 2010, 17:28:51 »
Quote from: "DaKnoodle"
De Mark VI heeft als nadeel dat ie is ontworpen in een periode dat lichte muziek, blues en jazz helemaal in waren.

Nadeel...?  :-D
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline Rubzer

  • Member
  • *
  • Posts: 51
Re: Selmer SA80II VS Mark VI
« Reply #18 on: 10 November 2010, 01:36:43 »
Quote from: "Thijs Leuven"
Quote from: "DaKnoodle"
De Mark VI heeft als nadeel dat ie is ontworpen in een periode dat lichte muziek, blues en jazz helemaal in waren.

Nadeel...?  :-D

Als je over het algemeen in een Harmonie Orkest speelt die vrij klassieke stukken wel in het repertoire heeft is het af en toe wel gewenst dat je een mooie harmonische klank hebt, op een mark IV natuurlijk wel redelijk te benaderen  :wink:
Alt: Selmer Mark VII
Tenor: Selmer Super Action Serie II

Offline Pieter

  • Member
  • *
  • Posts: 1.575
Re: Selmer SA80II VS Mark VI
« Reply #19 on: 10 November 2010, 09:59:13 »
Mark VI wordt heel veel gebruikt in de klassieke muziek.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline DaKnoodle

  • Member
  • *
  • Posts: 108
  • Gender: Male
Re: Selmer SA80II VS Mark VI
« Reply #20 on: 31 December 2010, 22:55:04 »
Ik bedoelde het niet als een nadeel, komt er een beetje lomp uit  :oops:
Het is een geweldige saxofoon en staat hoog op mijn verlanglijstje.
Maar de SA80II blinkt nergens in uit en kan alles.
En de MKVI blinkt vooral uit in lichte muziek/jazz en je zal er ongetwijfeld ook heel goed klassiek op kunnen spelen want het is een Selmer!
A: Selmer SA80II T: Santoni B: Selmer SA80II