Author Topic: Waarom deze sax(en)  (Read 6440 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
Re: Waarom deze sax(en)
« Reply #15 on: 12 April 2010, 22:52:35 »
- Uiterlijk
- Geschiedenis
- Klank
- Prijs

Daarnaast is het gewoon een kwestie van zoeken naar een goed stemmende, net zoals bij een oude Selmer. De applicatuur is ook gewoon prima, in tegenstelling tot wat al die Frans spelende mietjes zeggen...  :-D  :-D  :-D  :-D
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #16 on: 13 April 2010, 07:43:43 »
Quote from: "muzikantje"
Maar wat is er zo mooi aan een Amerkaanse sax??
wie wil daar wat over kwijt?

De klank...
De bouw (Martins blijven unieke toetertjes, kijk eens naar een Buescher 400 TH&C of een King Zephyr special, Super 20 wat een prachtige toeters zijn dat)
De prijs

Als je op de meeting komt (en ik ben er ook) moet je mijn The Martin Tenor eens proberen..
Het apparaat ziet er niet uit, maar de KLANK.......

Daarbij dan nog het gegeven dat de ergonomie erg goed is (alhoewel ik een Martin met modern kleppenstel ook best zou zien zitten  8) )

Maar ook bij Martins/oude amerikanen/fransen geldt.. Helemaal afhankelijk van de manier waar op die is gereviseerd..
Dat bleek de laatste meeting ook toen ik een TMT uit Remy's winkel mocht proberen. Kwam niet eens in de buurt van wat ik in een toeter zoek..
Geen idee of Remy die heeft gereviseerd of niet. Waarschijnlijk niet..

Maar staar je niet blind op amerikaanse toeters.. Er zitten juweeltjes tussen maar ook daar geldt.. UITPROBEREN..

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
« Reply #17 on: 13 April 2010, 07:52:42 »
Quote from: "Thijs Leuven"
- Uiterlijk
- Geschiedenis
- Klank
- Prijs

Daarnaast is het gewoon een kwestie van zoeken naar een goed stemmende, net zoals bij een oude Selmer. De applicatuur is ook gewoon prima, in tegenstelling tot wat al die Frans spelende mietjes zeggen...  :-D  :-D  :-D  :-D

- Uiterlijk, hoe meer deuken en hoe minder lak des te beter.
- Geschiedenis, in 1841 ontwikkelde Adolph Sax in New York de saxofoon, oh wacht....
- Klank, een mooie mengende toon is voor mietjes, er altijd boven uit komen is wat we willen.
- Prijs, tja, de prijs voor oud ijzer is niet zo hoog op het moment  :D .

Maar eerlijk is eerlijk, als je een sax met karakter wilt voor vooral het jazz, blues en pop werk is een Amerikaan wel super ja. Voor het klassieke werk (harmonie, fanfare enzo) is het echter vaak (niet altijd hoor, hangt ook van de blazer af) wat te "aanwezig" om mooi een geheel te kunnen vormen met de andere saxen in het orkest.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline Amanda

• Member
  • *
« Reply #18 on: 13 April 2010, 08:23:27 »
Ik functioneerde als Frans spelend mietje anders prima met een Bundy I in de harmonie  :-D
Deuken niet, maar lakschade... Het zal de leeftijd zijn  :-D
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
« Reply #19 on: 13 April 2010, 09:40:40 »
Quote from: "Invisible"
Quote from: "Thijs Leuven"
- Uiterlijk
- Geschiedenis
- Klank
- Prijs

- Uiterlijk, hoe meer deuken en hoe minder lak des te beter.
- Geschiedenis, in 1841 ontwikkelde Adolph Sax in New York de saxofoon, oh wacht....
- Klank, een mooie mengende toon is voor mietjes, er altijd boven uit komen is wat we willen.
- Prijs, tja, de prijs voor oud ijzer is niet zo hoog op het moment  :D .

Maar eerlijk is eerlijk, als je een sax met karakter wilt voor vooral het jazz, blues en pop werk is een Amerikaan wel super ja. Voor het klassieke werk (harmonie, fanfare enzo) is het echter vaak (niet altijd hoor, hangt ook van de blazer af) wat te "aanwezig" om mooi een geheel te kunnen vormen met de andere saxen in het orkest.

:twisted:  :-D
- Gelukkig niet nee  :-D
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #20 on: 13 April 2010, 10:07:25 »
Quote from: "niesten"
Oh ja, en dan heb ik nog een Jinbao sopraansax waar mijn zoontje op speelt (staat niet in onderschrift). Zijn handen/armen waren te klein voor een altsax, dus moest er een sopraan komen (een kromme, want voor een kind van 6-7 is een rechte sopraan niet "echt" een sax ;-)  ). Iets duurder dan de ramsj-chinezen, € 590,- maar wél met 'n Selmer-mondstuk.
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Zoot

• Guest
« Reply #21 on: 13 April 2010, 10:28:29 »
Quote from: "JR"
 Ik zag laatst (bij Charliesmuziek)  een altsax speciaal voor kinderen vanaf een jaar of 6. Een gebogen (tenorachtige)  hals en de ergonomie afgestemd op kleine handen.            http://http://www.charliesmuziek.nl/catalog/product_info.php?cPath=299&products_id=1165       't merk is Roy Benson en hij klinkt ook heel aardig (hoewel mijn vingers in de knoop kwamen  :mrgreen:  ). Iets duurder dan de ramsj-chinezen, € 590,- maar wél met en Selmer-mondstuk.

Offline Ties76

• Member
  • *
« Reply #22 on: 13 April 2010, 10:29:11 »
Dat is dus de sax waar ik op begonnen ben, omdat ik zittend in de rolstoel met het mondstuk in mijn neus uit kwam met een 'gewone' alt.
Inmiddels is dus mijn speelhouding verbeterd en kom ik juist die lengte (hoogte) te kort door de gebogen nek.
Tijd voor een inruil, vandaar mijn zoektocht.
Maar mocht er iemand een 1 jaar oude juniorsax zoeken (voor zoon/dochter), dan is deze beschikbaar.
alt: Conn Chu Berry (1927), leenalt: Buffet Crampon S1 (1977, verzilverd)

Offline niesten

• Donateur
  • **
    • http://www.ronits.nl
« Reply #23 on: 13 April 2010, 10:33:12 »
Quote from: "JR"
Quote from: "niesten"
Oh ja, en dan heb ik nog een Jinbao sopraansax waar mijn zoontje op speelt (staat niet in onderschrift). Zijn handen/armen waren te klein voor een altsax, dus moest er een sopraan komen (een kromme, want voor een kind van 6-7 is een rechte sopraan niet "echt" een sax ;-)  ). Iets duurder dan de ramsj-chinezen, € 590,- maar wél met en Selmer-mondstuk.

Die heb ik inmiddels ook al bij diverse saxofoon- en muziekzaken gezien (nadat de Jinbao al was gekocht, inmiddels alweer bijna 2 jaar geleden). Heb er nog nooit een geprobeerd en denk dat tegen de tijd dat de Jinbao is afgeschreven, dat mijn zoontje (inmiddels bijna 8 jaar) wel groot genoeg zal zijn voor een "gewone" alt (daarvan zijn er al twee in huis, dus hoeft niets nieuws aangeschaft te worden). Zo niet, is zo'n Roy Benson zeker een overweging!

Maar toch tnx voor de tip.

Offline stef

• Member
  • *
« Reply #24 on: 16 April 2010, 12:02:42 »
altsax serie II was mijn eerste sax, nadien voor het conservatorium op zoek gegaan naar een beter instrument (ook omdat ik een beetje uitgekeken was op de klank van mijn serie II) en na 3 jaar in Berlijn mijn altsax hummingbird gevonden.
Mijn sopraan heb ik gekocht toen ik eigenlijk op zoek was naar een tenor, maar zag deze staan en moest en zou haar eens uitproberen, en van het een kwam het ander.
Mijn tenorsax heb ik gered van de ondergang, heb deze uit de vitrine van een kledingzaak gehaald voor een spotprijs en laten nakijken, is nu helemaal in orde
en speelt als een beest.(helaas niet geschikt voor klassiek)
Bariton heb ik omdat die opeens moest bespelen in het kwartet mits onze baritonsaxofonist er met stopte.
Bassax bespeel ik in het harmonieorkest.
Selmer Performing Artist

Offline muzikantje

• Member
  • *
    • http://www.saxofour.nl
« Reply #25 on: 16 April 2010, 12:59:30 »
Quote from: "stef"
Bassax bespeel ik in het harmonieorkest.
Wow z'n bassax dat lijkt me ook wel eens gaaf!!! Ik heb alleen de 4 meest bekende soorten sax uitgeprobeert  :lol:

Maar staan er nog meer op het verlanglijstje Stef? zie dat je ze nog niet allemaal hebt :-D

Misschien een rare vraag maar ik kom er niet echt uit.
Is een Vintage sax per definitie een oude Amerikaan?
Of heeft het met de lak te maken omdat deze (vermoed ik) mat is i.p.v. glans?
S: My Sax
A: Yanagisawa 901
T: Buffet Crampon
B: Yanagisawa 901

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
« Reply #26 on: 16 April 2010, 13:27:07 »
Vintage betekend eigenlijk gewoon "oud en gebruikt" en kan dus net zo goed een Selmer uit de jaren 70 ofzo zijn als een oude amerikaan. Wel zie je vaak bij nieuwe saxen een zogenaamde vintage uitvoering wat dan een nieuwe sax met bijvoorbeeld een ruwere afwerking (geen mooie glanzende lak bijvoorbeeld) waardoor hij "oud en gebruikt" lijkt.

Bassax is inderdaad erg leuk om te blazen (zelf overigens maar 15 minuten ofzo geprobeerd hoor, was geloof ik zelfs op een contrabassax), maar niet altijd even praktisch helaas (aanschafprijs, vervoer, weinig muziek voor geschreven en moet ook nog passen in de bezetting).
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
« Reply #27 on: 16 April 2010, 13:41:16 »
Quote from: "muzikantje"
Misschien een rare vraag maar ik kom er niet echt uit.
Is een Vintage sax per definitie een oude Amerikaan?
Of heeft het met de lak te maken omdat deze (vermoed ik) mat is i.p.v. glans?

Vintage betekent gewoon oud.  :) Elke sax die 30 jaar of ouder is mag zich vintage noemen.

Offline stef

• Member
  • *
« Reply #28 on: 16 April 2010, 14:22:03 »
Quote from: "Invisible"
Bassax is inderdaad erg leuk om te blazen (zelf overigens maar 15 minuten ofzo geprobeerd hoor, was geloof ik zelfs op een contrabassax), maar niet altijd even praktisch helaas (aanschafprijs, vervoer, weinig muziek voor geschreven en moet ook nog passen in de bezetting).

het vervoer valt wel mee, onder mijn kist zitten wieltjes dus geen gezeul met heel de kist, en als je wat bezig bent met het instrument merk je dat er wel redelijk wat muziek voor geschreven is( in de klassieke wereld dan, daarbuiten weet ik het niet) en de meeste saxensemble stukken hebben ook een bassaxpartij.
Selmer Performing Artist

Offline k317

• Member
  • *
« Reply #29 on: 17 April 2010, 23:33:37 »
Ben begonnen op fluit, na 4 jaar bij de fanfare op sopraansax begonnen. Het eerste jaar vermoedelijk een Selmer SA gespeeld. Na een jaar de Selmer SAIII sopraan van mijn docente overgekocht (we spreken 1994). In 1995 een tweede sopraan erbij (van de vereniging) omdat ik mee ging doen met de boerenkapel en de SeriesIII geen harpje heeft. Deze leensax was een Selmer MarkVI uit de jaren '50.
In 2001 bij toeval een Dixon altsax overgenomen en een Champion trompet. Ik speelde toen door verhuizingen incidenteel nog wat trompet of sopraan bij de boerenkapel.
In 2004 mijn muziekcarriere weer voortgezet bij de harmonie. Na een jaar mijn oude fluit ingeruild voor een beter exemplaar, een Sankyo 201 (semi-professioneel). Hiervoor mijn SeriesIII ingeruild, wel een Roy Benson gebogen sopraan overgenomen via Marktplaats.
Vorig jaar ben ik bij de boerenkapel hier alt gaan spelen. Ik heb toen een Yamaha YAS25 gekocht. Eerder dit jaar heb ik deze ingeruild voor een Conn Lady Face,die ik toevallig op Marktplaats zag staan. Ik zat op Marktplaats eigenlijk te zoeken naar een goede tenorsax, omdat ik steeds vaker inviel op dit instrument. Ik ben toen in Helmond gaan kijken voor een SAII, maar heb uiteindelijk een MarkVII van dezelfde verkoper overgenomen. Het geluid sprak mij wat meer aan en de MarkVII was gelakt (de SAII verzilverd) en ik vind gelakt toch mooier.
Nu ga ik stoppen met fluit en hoop ik weer een mooie sopraan te vinden (die ik met de opbrengst van de fluit kan betalen). Ik wil graag een rechte erbij (twijfel nog of ik wil gaan voor een SeriesIII of een MarkVI) zodat ik ook op sopraan goed in kan vallen. Ik ben een grote Selmer-fan en mijn dochter van 5 heeft de gebogen sopraan geconfisqueerd.
Groeten, Karin

S: Selmer series III (nr. 588xxx) en voor de kids een Roy Benson by Dixon (nr. 959xxx; gebogen model) A: Selmer SA80 Serie II (nr. 496xxx) T: Selmer Mark7 \'79 (nr. 291xxx) en een Jupiter 787 voor de boerenkapel Plus: Maestro fluit, Jaeger piccolo, B&M Champion trompet en Indiaase poc