Author Topic: goede en slechte jaren en reputatie  (Read 9450 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Ties76

• Member
  • *
goede en slechte jaren en reputatie
« on: 12 April 2010, 10:34:15 »
Afgelopen week heb ik me eens ingelezen in de geschiedenis van Conn.
Ik ben gevallen voor een Chu Berry, maar deze lijkt financieel voorlopig niet haalbaar, tenzij ik spontaan iets tegen het lijf loop (in mij geval meer 'omver rijd').
Ga je naar de goedkopere Conns kijken (als leuke overbrugging, was mijn overweging), dan kom je veel, zeg maar mindere saxen tegen, slechte verhalen, maar misschien nog wel slechtere reputaties van de latere Conns.
Nu kwam ik gisteren een verhaal tegen van dat Conn begin jaren '80 is overgenomen door iemand (naam kwijt) die de reputatie probeerde op te krikken, 20M kwam uit, maar de reputatie bleek te slecht om Conn te redden (korte samenvatting).
Wil dit zeggen dat de 20M ook een slechte sax is, of dat de 20M juist wat beter is/was, maar dat de slechte reputatie sterker was dan de weer wat betere/goede (?) kwaliteit van de 20M?
Weet iemand hier iets meer van?
alt: Conn Chu Berry (1927), leenalt: Buffet Crampon S1 (1977, verzilverd)

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
Re: goede en slechte jaren en reputatie
« Reply #1 on: 12 April 2010, 10:55:23 »
Op Saxquest vond ik het volgende

The 20M was produced in the early 1980's after Daniel Henkin bought the company back from MacMillan and moved them back to Elkhart, Indiana. They are a good student-intermediate model horn. They play very well and have a good sound. They're usually a great buy, because many people associate these later models with those made in Mexico under MacMillan's ownership. For under $300, I really don't see how you can go wrong if the sax is in decent shape.

The Henkin era/UMI: After Daniel Henkin bought Conn in 1980, he did his best to restore the reputation of this once great company. He closed the Mexican facilities and the Nogales facilities and returned Conn to Elkart Indiana. The 20M was introduced. Unfortunately for Daniel Henkin, Conn's reputation under MacMillan was more than he could overcome. Frustrated, He sold the company to UMI in 1992. UMI has kept production in Elkhart, Indiana and has expanded the Elkhart facility to also produce other UMI musical instruments. The 25M was introduced under UMI along with a couple other models. Serial numbers 1981 (145,002)-1988 (273,178) From 1988 on, the first 2 digits in the serial number indicate the year: 1988 (3811713) - 1991 (4100000) After UMI, I have no information regarding serial numbers.

Wat dus zou inhouden dat het kwalitatief wel redelijke saxen zijn..

Dat in tegenspraak met posts van Gorden(NZ) op saxontheweb (Volgens mijn een tech uti Nieuw-Zeeland)
One of the worst manufactured models of perhaps 200 I have met. Seriously non-level tone holes, excrutiating alignment of key cups with tone holes, a neck screw designed not to clamp the neck, tangled mechanism a nuisance to work on, .....

Whoever made it should be ashamed. Most Taiwanese models are better.

Die ook als reactie op iemand die aangeeft eigenlijk best tevreden te zijn over zijn 20m
Your Conn must then be unbelievably different from the many 20Ms I have worked on and played.

Zoot

• Guest
« Reply #2 on: 12 April 2010, 11:02:29 »

Offline the martin

• Member
  • *
« Reply #3 on: 12 April 2010, 11:05:47 »
Bruce Bailey schrijft er over
They are much better than the junk on ebay from China but a step below the Yamaha 23. I think the biggest problem is that they are a bit heavy and the keywork is not all that balanced. If you like it, play it as that is the final answer!

Probleem is ook dat de 20m zowel in Mexico als in Elkhart is gemaakt.....

Waarschijnlijk gaat Gordons antwoord dan ook over die mexicaanse toeters..

THE PROVE IS IN THE EATING...
Zou ik zeggen.

Offline Ties76

• Member
  • *
« Reply #4 on: 12 April 2010, 12:49:47 »
Grappig dat de sax wordt vergeleken met een Yamaha.
Ik heb nog een paar saxen uit te proberen. Nog steeds een Chu Berry, maar die ligt misschien/waarschijnlijk boven mijn budget. Ik wacht nog op antwoord, maar rijd graag een aantal km om deze uit te proberen.
Dan nog bovenstaande Conn, die er op de foto's goed uitziet (beurt begin 2008, nieuwe halskurk, daarna weinig bespeeld) voor ongeveer €250,-
En tot slot nog een YAS 32 (niet 23) die 19 jaar oud is, waarvan hij er 15 in een koffer heeft doorgebracht voor (vraagrijs) €490,- (lijkt mij aan de hoge kant, als de polsters vernieuwd zouden moeten worden, maar ik weet niet zeker of ik dat ga herkennen).
Aangezien ik niet zo kapot ben van de YAS 275, heb ik zo mijn twijfels over de YAS 32 (wel betere kwaliteit heb ik begrepen), maar deze is dus waarschijnlijk wel beter dan de Conn (maar ook mooiere klank? YAS 275 vond ik emotieloos).
Moeilijk, moeilijk, maar uitproberen blijft in ieder geval erg leuk!

Offline Ties76

• Member
  • *
« Reply #5 on: 12 April 2010, 12:51:45 »
O, en natuurlijk nog bedankt voor het zoeken.
Eén quote had ik zelf al gevonden, maar ik vroeg me af of ik het goed interpreteerde.
Zou er nog ergens een lijst met de Mexicaanse serienummers en de Elkhart serienummers zijn? Of zouden ze dat lekker door elkaar hebben geproduceerd?

Offline the martin

• Member
  • *
« Reply #6 on: 12 April 2010, 13:21:21 »
ConnLoyalist serienummers

Als ik hem mag interpreteren zou ik zeggen..
Vanaf de M voor het serienummer (meen ik mij te herinneren) alle serienummers met letters ervoor = Mexico
Vanaf 31 000001 is Elkhart

Niet gehinderd door enige verdere kennis. En niet gestoeld op welke wetenschappelijke basis ook  8)

Offline Ties76

• Member
  • *
« Reply #7 on: 12 April 2010, 14:10:59 »
Wauw, wat een tempo, bedankt!
Ik zie dat het in ieder geval om een Elkhart uit 1989 gaat, dus geen Mexicaan.

Offline mattim

• Member
  • *
« Reply #8 on: 12 April 2010, 17:28:20 »
Quote from: "Zoot"
leesvoer:

http://http://www.saxofoonpraktijk.com/waarde.html

volgens AD :!:

Volgens mij is dat een overzicht uit 2000 en nog in guldens.
Alt: Selmer SA 80 II, Meyer 7SS, Steuer nr. 2,5, BG standard
Tenor: Keilwerth ST-90 II, OL STM 7, V16 2,5

Zoot

• Guest
« Reply #9 on: 12 April 2010, 17:54:33 »
Quote from: "mattim"
Quote from: "Zoot"
leesvoer:

http://http://www.saxofoonpraktijk.com/waarde.html

volgens AD :!:

Volgens mij is dat een overzicht uit 2000 en nog in guldens.

dat zeg je verkeerd..........   :-D
ik spiek weleens in dat lijstje om te zien hoe het ook alweer zat met de waardering van de div types van merken......  
Prijs is toch een beetje "wat de g** ervoor geeft...

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
« Reply #10 on: 12 April 2010, 18:00:58 »
Prijzen zijn toch vrij redelijk marktconform zo te zien.
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #11 on: 12 April 2010, 19:03:32 »
ik zou 'm door een deskundig iemand laten beoordelen ofzo. Anders is het zo'n gok he :-D

Offline mattim

• Member
  • *
« Reply #12 on: 12 April 2010, 19:08:10 »
Quote from: "Thijs Leuven"
Prijzen zijn toch vrij redelijk marktconform zo te zien.

Yep, nog 10 jaar erbij en dan vinden we het bespottelijke lage prijzen ;-)
Alt: Selmer SA 80 II, Meyer 7SS, Steuer nr. 2,5, BG standard
Tenor: Keilwerth ST-90 II, OL STM 7, V16 2,5

Offline Ties76

• Member
  • *
« Reply #13 on: 13 April 2010, 10:21:13 »
Ik heb meer info over de Chu Berry, maar ik kom er niet helemaal uit als ik de info vergelijk met saxpics.com.
Serienummer is M204XXX en volgens opgave een New Wonder Series II (Chu Berry) uit 1934.
In de lijst op saxpics staat er geen letter voor het serienummer en volgens het nummer zou het een New Wonder Virtuoso Deluze moeten zijn uit 1927.
Ik heb al een paar keer contact gehad met de eigenaar en heb wel een goed gevoel over de staat van de sax. Paar jaar geleden goed gereviseerd (Haarlem) en paar maanden geleden beurt gehad, enkele polsters en kurk en vilt vervangen. De tuner werkt en de sax ziet er op de foto's goed oud uit.  Sax moet €600,- gaan kosten.
Ik moet er veel kilometers voor maken, maar heb dat er wel voor over.
Ik weet alleen niet wat ik moet met de (tegenstrijdige) informatie. Is het lijstje een richtlijn en overlappen de nummers elkaar her en der, of is het gewoon een ander type dan de eigenaar denkt? En wat denken jullie van de prijs?
Graag weer wat hulplijntjes gewenst.

Offline the martin

• Member
  • *
« Reply #14 on: 13 April 2010, 10:58:08 »
Als het echt een Chu is heeft die de lage B en lage Bb aan weerskanten van de beker
En dan lijkt mij 1929 een redelijke inschatting als ik naar dat serienummer kijk

Maar 600 euri is geen slechte prijs lijkt me