Author Topic: Harmonie naar hoger plan brengen  (Read 69768 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
Re: Harmonie naar hoger plan brengen
« Reply #15 on: 15 April 2010, 10:17:03 »
Quote from: "Ties76"
Lijkt me onmogelijk! En het gewicht van de tenor trekt hem natuurlijk nog eens extra onderuit.
Een lichtere sax helpt natuurlijk ook niet als hij zelf niet rechtop kan zitten.
Lastig probleem. Ik brainstorm nog even verder, ben vrij goed thuis in (revalidatie)hulpmiddelen, maar dit vergt wat meer creativiteit.
Hij kan wel rechtop zitten in de zin van dat hij niet van de stoel afvalt (met een sax aan zijn zijkant te trekken), maar hij zit ingezakt als een pudding op de stoel en steunt veel tegen de rugleuning aan, dat is gewoon niet een houding waar je je lucht goed mee kan controleren en alles klinkt dan ook als iemand die nog maar een jaar speelt. Het lastige van het verhaal is dat hij zelf zich wel bewust van dit alles is, maar zelf geen stappen onderneemt om dit op te kunnen lossen.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline niesten

• Donateur
  • **
    • http://www.ronits.nl
« Reply #16 on: 15 April 2010, 12:32:42 »
Idd vervelende situatie: Hij wil wel, maar kan niet, waardoor het resultaat dusdanig is dat het anderen (en hemzelf stoort). Als er geen oplossing komt raakt hijzelf wss het plezier in het musiceren en het sociale aspect kwijt, waardoor hij ermee stopt en blijkbaar achter de geraniums terechtkomt.

Gelukkig is hijzelf bewust van zijn "slechte" muzikale prestaties en hopenlijk ook aanspreekbaar hierop, dan kan er een oplossing gezocht worden.
Ik heb bij Muziekcentrale Hanssen in Kerkrade eens een soort "takel" gezien die aan de stoel kon worden bevestigd waaraan een sax kon hangen (was voor bariton bedoeld, maar ik denk dat het ook zou moeten werken voor een tenor. Er hangt dan een beugel over de rechter schouder waar dan een koord met haak aanhangt waar de sax aan kan hangen.
En misschien zou een ander/lichter modstuk of lichtere rietjes (of idd overstappen op alt) een minder fysieke inspanning voor hem zijn, waardoor hij beter kan presteren. Of een zodanige combinatie dat hij in elk geval zachter klinkt (hij heeft dan zelf nog plezier, maar "stoort" minder in het geheel en vooral zijn naburige muzikanten).
Of misschien is hij ook te vinden voor een andere functie binnen de vereniging, waar andere kwaliteiten nodig zijn. Denk aan archivaris, bestuur, div. commissies, ...

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #17 on: 15 April 2010, 13:19:47 »
Het probleem is eigenlijk dat er niet echt technische oplossingen hiervoor te bedenken zijn. Het gewicht van de sax is niet zo zeer het probleem (en als je zittend tenor speelt steun je al een groot deel van dat gewicht op je bovenbeen af) maar het niet goed rechtop zitten en een slechte conditie enzo is veel meer het probleem. Alt zal juist nadeliger zijn omdat je daar veel rechter op voor moet zitten dan voor tenor. Qua mondstuk speelt hij al op een Selmer S80C* dus veel lichter is er ook niet echt. Het voordeel van tenorsax spelen in de harmonie is overigens ook dat bij veel stukken de partijen niet zo ingewikkeld zijn (bij een hoger niveau van stukken zal dit minder het geval zijn, maar bij het huidige niveau gaat dat zeker wel op) en ook gezien we met drie tenorsaxen zitten kan hij hier en daar nog wel een steekje late vallen. Op de alt zal hij veel meer moeten presteren zeg maar.

Natuurlijk kunnen we hem een niet muzikale functie aanbieden, maar dan mist hij altijd nog de sociale contacten die hij tijdens de repetitie heeft (of hij moet er voor spek en bonen bij gaan zitten, maar dat schiet ook niet echt op) omdat hij dan niet meer mee blaast. Ik ben bang dat de enige opties zijn om hem door te laten spelen (met alle frustraties van dien) en hopen dat hij vroeg of laat zelf de beslissing neemt om te stoppen, of hem dwingen om te stoppen. Om even een idee te geven hoe belangrijk de muziek voor hem is, hij bleef enkele jaren geleden gewoon doorspelen bij de harmonie terwijl zelfs zijn arts hem aangeraden had daar mee te stoppen.

Offline muzikantje

• Member
  • *
    • http://www.saxofour.nl
« Reply #18 on: 17 April 2010, 12:44:23 »
Ik heb zelf ook in een fanfare gespeeld waar ik het goed kon volhouden.
De partijen had ik er zelf wel redelijk snel in. voor mij op baritonsax had het wel moeilijker gemogen maar je moet niet andere muzikanten voorbij lopen in niveau.

Ik weet niet of jullie dat doen maar plannen jullie in het begin van het jaar een hele jaarplanning?
misschien is dit een idee Daar bedoel ik mee alle optredens die jaarlijks terug komen.
Als de die planning klaar hebt kan je zien waar er "gaten" vallen en die kan je dan opvullen.

Misschien is het ook een idee om 1 muziekstuk te pakken die boven je macht ligt.
Op deze manier (en met de behulpt van een positieve dirigent) kan je mensen triggeren om thuis te studeren en af te spreken dat je dit nummer graag op de uitvoering wil spelen (zelf weet ik wel een heel leuk nummer maar ik weet niet wat het niveau van de harmonie is)

Een studiedag met eten viel bij de fanfare bij ons ook in de smaak. (om 10.00 uur beginnen, rond 13.00 uur lunchen en dan tot 16.00 uur verder natuurlijk wel met koffie pauze  :) )

Om toch ergens naar toe te spelen deden wij ook mee met festivals in de buurt (spikerfestival Bakkeveen of het Ijsselfestival in Westerholte, Zwolle)

Misschien een najaarsconcert plannen alleen voor het onderdeel harmonie. Zo is de mogelijk om meerder stukken te spelen en omdat er dan veel meer stukken gespeeld moeten worden dan op de jaarlijke uitvoering zal mensen dit misschien ook enthousiast maken.

en wat je buurman betreft: stiekem een altsax geven tijdens onderhoud van tenor een goed idee (wel er voor zorgen dat de ternor net iets te lang weg is :lol: )
S: My Sax
A: Yanagisawa 901
T: Buffet Crampon
B: Yanagisawa 901

Offline k317

• Member
  • *
« Reply #19 on: 17 April 2010, 23:05:28 »
Jeetje, wat een problemen. Maar ik heb ze ook gezien.

Ik ga stoppen bij de harmonie omdat het er ook zo oersaai is. En ik hoor dat meerderen twijfelen of ze door moeten (Naast het feit dat de gemiddelde leeftijd hoog is):
1We hakken een jaar op stukken die in het geweld van het grote concert (met drumband, majorettes en boerenkapel) helemaal wegvalt. Daarna beginnen we in oktober aan (altijd dezelfde) kerststukken. Aan concoursen doet men al jaren niet meer. Dat is jammer, want je kan niemand goed vertellen waar je staat.
2Een paar goeden houden het orkest draaiende (ik heb me laten vertellen dat ik daar 1 van ben).  Maar het is saai en niet leuk. Ik zou liever simpeler stukken spelen, die ik dan misschien fluitend aan kan, maar dat we op repetities ook lekker door kunnen spelen. 75% van de tijd gaat nu op aan sectiewerk.
3We organiseren om de zoveel tijd een play-in. Nadeel is dat we die stukken in de jaren erna verplicht (uit kostenoverwegingen) op de lessenaar krijgen.
4Dit jaar zijn we bezig geweest om met het grote concert een stuk te spelen met alleen de dames. Organisatie was misschien niet vlekkeloos, maar 't is uiteindelijk door het bestuur afgeschoten (na een paar mailtjes verzonden aan 'allen' vanuit bestuur waardoor elke haalbaarheid er ook al uit was). Blijkt een week later dat er twee andere orkesten ook nog mee doen aan ons concert. Ik vraag me nu echt af of ze inderdaad twijfelden aan de haalbaarheid of dat het gewoon niet in het programma paste ......
5Altijd maar weer zeuren dat het repetitiebezoek zo laag is. Tja, dat zien de aanwezigen (inderdaad altijd dezelfden) ook. Ga liever contact opnemen met degenen die er nooit zijn.
6En kom niet weer vragen of ik oud papier wil ophalen. Dat we inkomsten nodig hebben snap ik, maar ik ben muzikant, geen bijrijder. Veel van onze leden werken onregelmatig en ik zie zat mogelijkheden om dit uit te buiten in een 'gelegenheidsorkestvorm' bij huwelijk, begrafenis, opening etc.
7Laatste onhandigheid: openlijk blij zijn als bestuur dat de naburige drumband wordt opgeheven en wij daardoor al 4 leden erbij hebben. Dat kan ik niet hebben: het is inderdaad geluk bij een ongeluk voor ons, maar het is wel erg als er weer een orkest stopt. Ze hadden geen 4 maar 20 leden en die andere 16 zijn mogelijk helemaal gestopt met de muziek.
Ik mis de club straks wel vanwege de taptoe die jaarlijks georganiseerd wordt en met de straatoptredens (helaas maar 3 tot 4 keer per jaar) is het vaak ook oergezellig!

De afgelopen periode bij twee andere orkesten ingevallen.
Een orkest stond enkele jaren terug op de rand van opheffen qua ledenaantal. Wat schermutselingen over niveau, te zware stukken, nieuwe dirigent zetten e.e.a. in. Uiteindelijk is daar de oude dirigent teruggekomen. Met een nieuw jeugdbeleid trekt het nu weer aan, al heeft het tijd nodig om weer op het oude niveau te komen. Naast de lessen gaan leerlingen ook al heel snel samen muziek maken. Eerst in tweetallen (niet per sé op hetzelfde instrument - lessen overlappen ca. 10 minuten; dus ze krijgen ook deels priveles) en al snel in orkestvorm. Naast de blazers zijn er ook gitaarlessen. Heel bijzonder: als leerlingen ca. 1 jaar les hebben spelen ze op de voorspeelavond al een solo met het grote orkest als begeleiding. Ook de slagwerkers!!!!!
Nog steeds hebben ze ondersteuning nodig bij grotere concerten. Maar ze plannen inderdaad groots en weten er via hun netwerk altijd voldoende (en juiste) ondersteuning bij te vinden. Het orkest wordt dan aangevuld met spelers uit goede orkesten die nadrukkelijk ondersteunen (en niet ook de solo's etc. wegkapen, dat heb ik ook wel eens meegemaakt. Ze denken hier in ieder geval vanuit de situatie die ze willen bereiken en niet vanuit de (slechte) situatie waar ze nu in zitten.
Het andere invalorkest kampt ook met problemen. 10 jaar terug een van de toporkesten in Nederland. Nu sterk uitgedund, maar nog wel aantrekkingskracht op spelers uit heel Nederland. Wel een niveautje lager. En dus nu geen 4 topstukken tegelijk op de lessenaar, maar 1of 2. En verder kijken naar wat het publiek wil horen en de muzikanten willen spelen. Na de repetitie is een biertje een paar centen duurder. Deze extra € worden opgespaard tot er genoeg in de pot zit om zelf een stuk te kopen wat men graag wil. De dirigent heeft het dan maar te doen (die drinkt overigens zelf mee). Alle gerommel rondom oliebollen, sponsorloten etc. zijn door de leden afgekocht middels een contributieverhoging.
Onlangs hebben ze daar een jeugdproject gedaan zoals Zomertje ook beschreef. Eerst in groepjes diverse scholen langs en dan een hele dag (2 voorstellingen) in het theater. Ik heb in geen tijden zo'n lol gehad en de aanmeldingen stromen binnen. Zoals al gezegd: De kunst is dan dat ze het leuk blijven vinden. Dat betekent luisteren naar wat ze willen, vertrouwen geven en ze blijven prikkelen en inspireren.  

Tja, wat de oudere garde die niet meer kan meekomen betreft: Ambassadeur Gé Reinders heeft er een mooi nummer over 'Directeur'. Ik heb alleen niet meegekregen hoe het in het liedje afloopt......... Sowieso denk ik dat veel muzikanten na een paar jaar zonder les wel weer eens wat bijgeschaafd mogen worden. Al is het soms maar om te vertellen hoe je je instrument netjes houdt. Sectierepetities zijn hier ook een goed middel voor, of organiseer een leuke dag: ga met z'n allen naar een play-in (hoef je alleen het rijden te organiseren).

Nu is 't bedtijd, 't is een heel verhaal, hopelijk kunnen jullie er iets mee. Mij luchtte (vooral 't eerste deel) op.
Groeten, Karin

S: Selmer series III (nr. 588xxx) en voor de kids een Roy Benson by Dixon (nr. 959xxx; gebogen model) A: Selmer SA80 Serie II (nr. 496xxx) T: Selmer Mark7 \'79 (nr. 291xxx) en een Jupiter 787 voor de boerenkapel Plus: Maestro fluit, Jaeger piccolo, B&M Champion trompet en Indiaase poc

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #20 on: 18 April 2010, 09:22:18 »
Wat een lappen tekst allemaal :D geeft in ieder geval wel aan dat hier serieus geantwoord wordt.

Als ik veel van deze problemen lees, kom ik eigenlijk tot de conclusie dat de harmonie waar ik in speel het nog niet eens zo slecht doet. Weliswaar hebben we nu een niveau van niets gezien de stukken die we spelen, maar de leden geven zelf aan dat ze dat ook zat zijn en uit het verleden is ook wel gebleken dat als we een paar wat moeilijkere stukken (maar wel interessant en waar iedere muzikant aan bod komt) iedereen er thuis ook daadwerkelijk meer mee bezig gaat. Ook qua ledenaantal gaat het nog niet zo slecht, hooguit op sommige plekken wat minimaal (bijvoorbeeld twee alten op drie tenoren is wat scheef, maar niemand op de tenor wil alt gaan spelen, sterker nog, ik ben 8 jaar leden van alt naar tenor gegaan omdat het vermoeden er was dat die man die nog steeds naast mij zit er niet lang meer bij zou zijn  :D), maar wel hebben gelukkig ook nog wat jeugdige aanwas. Ook met de financiën gaat het goed, zo hebben we naast het gebouw en bij een bedrijf op het terrein een container voor oudpapier staan. Het is dan ook niet verwonderlijk dat we al jaren achter elkaar het meeste oudpapier ophalen van alle verenigingen in de stad.

Offline k317

• Member
  • *
« Reply #21 on: 18 April 2010, 11:39:53 »
Tja,het kan altijd erger.Wel zorgen dat het zo blijft,zodramensen weg gaan lopen is vaak het hek van de dam.
Groeten, Karin

S: Selmer series III (nr. 588xxx) en voor de kids een Roy Benson by Dixon (nr. 959xxx; gebogen model) A: Selmer SA80 Serie II (nr. 496xxx) T: Selmer Mark7 \'79 (nr. 291xxx) en een Jupiter 787 voor de boerenkapel Plus: Maestro fluit, Jaeger piccolo, B&M Champion trompet en Indiaase poc

Offline muzikantje

• Member
  • *
« Reply #22 on: 21 April 2010, 09:02:42 »
In elke vereniging is wel iets.

maar ik denk dat er een paar dingen wel van belang zijn in een vereniging.

Dat is een bestuur wat enhousiasme uitstraald en die niet over zich heen laat lopen door een dirigent.
Een leuke jeugdcommissie om de jeugd te intresseren en daar al een beetje bijbrengen dat thuis spelen wel belangrijk is  :|
Een dirigent die past bij de vereniging en niet een die alles wil bepalen (was mijn reden van vertrek helaas)
Gevarieerde nummer om te spelen.
Dat je naar optredens kunt werken het hele jaar door en er geen gaten in de agenda vallen dat je geen doel hebt om te repeteren. Als je daar actief in bent denk/hoop ik dat het repetitiebezoek hoog blijft.
en dat het bestuur open is en als er mensen dreigen te lopen daar een gesprek mee aangaan. Er zit vaak frustratie die niet geuit wordt. En door een gesprek kan er vaak helderheid komen.

en inderdaad als er een iemand gaan lopen volgen er meer. en dat is erg jammer en zonde voor de vereniging.
Want vaak zijn het mensen die veel voor een vereniging doen

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #23 on: 21 April 2010, 09:34:08 »
Quote from: "muzikantje"
In elke vereniging is wel iets.

maar ik denk dat er een paar dingen wel van belang zijn in een vereniging.

Dat is een bestuur wat enhousiasme uitstraald en die niet over zich heen laat lopen door een dirigent.
De dirigent loopt in ieder geval niet over het bestuur heen. Als je hem zijn mening vraagt zal hij die ook wel geven, maar verder heeft hij de insteek dat hij in dienst is van de vereniging en niet andersom en volgt dan ook gewoon de wil van de vereniging (bijvoorbeeld wat betreft de keuze van de muziek). Overigens straalt de dirigent wel ontzettend veel enthousiasme uit, hij is dan ook veel meer een entertainer dan een puur technische dirigent. Dit kan wellicht een beperking zijn voor als wij echt ingewikkeldere stukken willen gaan spelen, maar met het huidige niveau (en ook nog wel als we daar een aantal schepjes boven op doen) is hij precies wat wij nodig hebben om de mensen te stimuleren.

Een leuke jeugdcommissie om de jeugd te intresseren en daar al een beetje bijbrengen dat thuis spelen wel belangrijk is  :|
De jeugdafdeling heeft de afgelopen jaren wat op een laag pitje gestaan, maar op het moment zijn ze (mede door andere begeleiders) aardig op de goede weg en komen er langzamerhand ook wat mensen van de jeugdafdeling richting het grote orkest.

Een dirigent die past bij de vereniging en niet een die alles wil bepalen (was mijn reden van vertrek helaas)
Zie bovenstaande punt, onze dirigent heeft meer een instelling van "als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan" dan om koste wat het kost het te doen zoals het geschreven staat (niet dat daar te makkelijk mee omgegaan wordt hoor, dat valt nog wel mee). Anderzijds mag hij wel eens vaker specifieke personen op hun fouten wijzen (vaak ook de zelfde personen) in plaats van de hele sectie.

Daar mag inderdaad wel heel wat meer aan gebeuren, maar dat is nu na de ledenvergadering van vorige week ook wel duidelijk uitgesproken door meerdere mensen.

Dat je naar optredens kunt werken het hele jaar door en er geen gaten in de agenda vallen dat je geen doel hebt om te repeteren. Als je daar actief in bent denk/hoop ik dat het repetitiebezoek hoog blijft.
Repeteren zonder doel gebeurd eigenlijk nooit, maar het komt ook voor dat we dan bijvoorbeeld twee en een halve maand met alleen kerstmuziek bezig zijn waar naar mijn idee wel een paar weken van af kunnen om eens wat interessante stukken op te pakken.

en dat het bestuur open is en als er mensen dreigen te lopen daar een gesprek mee aangaan. Er zit vaak frustratie die niet geuit wordt. En door een gesprek kan er vaak helderheid komen.
Hier heb je zeker gelijk in. Twee maanden geleden had ik al eens binnen het bestuur kenbaar gemaakt dat als er niet wat gaat veranderen ik na de zomer weg ben is er ook niemand naar mij toe gestapt om daar over te praten. Het is dan ook dat er op de ledenvergadering bleek dat er meer mensen zijn die er zo over denken dat ik voorlopig nog blijf (mits er ook daadwerkelijk serieus aan gewerkt gaat worden, ik zet mij er in ieder geval voor in).

en inderdaad als er een iemand gaan lopen volgen er meer. en dat is erg jammer en zonde voor de vereniging.
Wederom een waarheid als een koe  :D

Offline niesten

• Donateur
  • **
    • http://www.ronits.nl
« Reply #24 on: 21 April 2010, 12:21:26 »
Enthousiasme proef ik bij de meeste bestuursleden helaas niet. Er komt weinig tot niets vernieuwends uit en is eerder van "hetzelfde dan vorig jaar" doen. Verder laat het bestuur veel op zijn beloop onder het mom "het komt uiteindelijk wel goed". Er wordt pas gereageerd op het moment dat iets verkeerd is gelopen. Veel dingen zijn al vooraf aan te zien komen, waardoor er op te anticiperen is (en het dus soepeler zou kunnen verlopen). Naar mijn idee zou een bestuur een beleid voor jaren moeten uitstippelen en de voorwaarden moeten scheppen zodat "alles goed gaat".
Verder hebben we een vrij jonge dirigente welke idd niet over het bestuur heen loopt, dus dat is op dit moment geen probleem. Ik vrees dat wanneer er een overheersend dirigent zou zijn, dat het bestuur niet in staat zou zijn om de te teugelen.

Daar is dus jaren lang geen (of in elk geval te weinig) aandacht aan besteedt, waardoor op dit moment geen leerlingen zijn die niet in het orkest meespelen en er een "leeftijdsgat" is onstaan (waardoor aansluiting bij de huidige leden moeilijker wordt).
Gelukkig wordt dat op dit moment weer opgepakt. De kinderen in het dorp die de communie doen krijgen een attentie en krijgen gratis algemene muzieklessen aangeboden om ze op die manier bekend te maken met de blaasmuziek. Hopenlijk levert dat nieuwe leerlingen voor de harmonie op (waardoor over ca. 2 jaar weer nieuwe aanwas voor het orkest komt).

De dirigente wil zeker niet alles bepalen. Heeft een visie hoe een reportoir uit zou moeten zien:1 "moeilijk" stuk waar dus ook thuis aan gerepeteerd moet worden en verder vooral veel werken die door de muzikanten (=muziekcommissie) worden aangedragen ("...want het is jullie vereniging").
Alleen straalt ze niet echt enthousiasme uit naar mijn mening, maar dat kan ook aan mij liggen....

Dat zit op zich wel goed.

Groot probleem is dat er thuis weinig tot niet gerepeteerd wordt, waardoor het "nieuwe" van een stuk er al lang af is voordat het uitgevoerd kan worden. En het blijft vaak bij noten spelen. Aan muziek maken komen we nauwelijks nog aan toe. Als je een stuk al kunt dromen, motiveert dat niet echt om je in bochten te wringen om naar de repetitie te komen. Dus ondanks dat we eigenlijk maar 2 concerten per jaar hebben (naast wat mars-optredens en kleine concertjes in bejaardenhuis e.d.) is er dus eigenlijk nooit een gat omdat alles erg langzaam gaat.

En daar wringt hem denk ik bij ons echt de schoen. In een zeer vervelende situatie door (in mijn ogen) verkeerde beslissing van het bestuur en daaropvolgende escalatie zijn twee gezinnen (beide met 3 personen lid) lijnrecht tegenover elkaar komen te staan, wat een behoorlijke uitwerking heeft gehad op de sfeer in de vereniging. Het conflikt heeft in zijn hevigheid ongeveer 4 maanden geduurd, maar is eigenlijk nooit echt opgelost. Ook is de achtergrond van de beslissing nooit echt uitgelegd door het bestuur. Uiteindelijk werd gezegt: Ofwel je komt gewoon weer erbij zitten en er wordt niet meer over gepraat en anders zien wij ons genoodzaakt...
Gezien een bijna 100 jarig lidmaatschap van onze familie (pa ruim 50 en kids bijna 25) en de band die we met de vereniging hebben, hebben wij toen voor het eerste gekozen. Maar je kunt je voorstellen dat plezier en motivatie een behoorlijke deuk hebben opgelopen.
Om eerlijk te zijn heb ik eigenlijk slechts weinig positieve momenten (ze zijn er wel hoor!!) gekend sinds die situatie, maar steeds hopend op verbeteringen. Helaas door het gebrek aan vertrouwen in het bestuur geen behoefte en motivatie om daar zelf een leidende rol in te spelen. Voorzie echter niet dat er op korte termijn duidelijke verbetering van de situatie zal zijn...

Vandaar dat het naar mijn mening o zo belangrijk is om het saamhorigheidsgevoeld te koesteren en te stimuleren. Dan durft ook iedereen zijn frustraties te uiten en zal niemand uit frustratie weggaan. Dan zullen alleen mensen vertrekken om practische redenen (verhuizing, studie, te druk met werk), die niemand "meetrekken", toch een zekere band met de vereniging houden en mogelijk op een later tijdstip weer opnieuw lid worden.

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #25 on: 21 April 2010, 19:07:03 »
thuis spelen is bij alle leeftijden een probleem :-)

Offline Nijn

• Member
  • *
« Reply #26 on: 21 April 2010, 21:03:26 »
Hoe zit het bij jullie verenigingen overigens met de discussie over straatoptredens?

Bij beide verenigingen waar ik lid ben heeft de helft (als het niet meer is) hier eigenlijk voor geen meter zin meer in, en ieder optreden lijkt het wel lastiger om een volledig orkest op de been te krijgen. Waar de helft die dit soort dingen wel leuk vindt zich zichtbaar aan ergert, want zij vinden de straatoptredens eigenlijk het bestaansrecht haast van de vereniging. Er zijn naar mijn weten verenigingen waar ze opgehouden zijn met straatoptredens, maar bij ons zie ik dit nog niet zo gebeuren eigenlijk. Hoe is dit bij jullie? En is dit ook een reden om het lidmaatschap op te zeggen?

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #27 on: 21 April 2010, 21:14:00 »
Geen reden om lidmaatschap op te zeggen.
Niet meer optreden op straat is destructief voor een harmonie.
De mensen weten niet meer waarvoor je bent enzo.

Verplichten kan ook niet. Alleen besef van het bijbrengen van het belang hiervan heeft zin.
Verder moet de vereniging gewoon leuk zijn ook. Dat is ook niet altijd zo.

Offline muzikantje

• Member
  • *
« Reply #28 on: 21 April 2010, 22:21:19 »
Quote from: "Maaarten"
thuis spelen is bij alle leeftijden een probleem :-)
Ik dat bevalt me prima.

Quote from: "Nijn"
Hoe zit het bij jullie verenigingen overigens met de discussie over straatoptredens?
Bij de fanfare waar ik bij zat hadden we al jaren de 4 zaterdagen van juni optochten (dorpsfeesten in de buurt).
 En ik vond dat echt de leukste periode van het jaar. Ik merkte dat de leden dan weer veel dichter bij elkaar stonden maar dan kwam de zomer.
en na de zomervakantie was het weer helemaal foetsie  :smt021
Door de studiedagen voor de uitvoering in maart kwam het gevoel weer helemaal terug. (dat was dan wel weer fijn)

Maar straatoptredens is voor mij geen reden om mijn lidmaatschap op te zeggen.
De straatoptredens is meestal wel een/de bron van inkomsten. En die ben je zeker nodig om een repetitieruimte te huren, dirigent, instrumenten, uniformen en natuurlijk bladmuziek!!!!!!!

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #29 on: 22 April 2010, 07:19:23 »
Quote from: "Nijn"
Daarbij nog even onderscheid maken tussen lopend (marcheren) en zittend; lopende optredens doen we eigenlijk helemaal niet. Hooguit dat we bijvoorbeeld met de dodenherdenking van het muziekgebouw naar de begraafplaats lopen netjes in rijen van drie met stille trom (is maar een klein stukje), maar lopend spelen doen we al een paar jaar niet echt meer. Met Koninginnedag nog wel het één en ander (spelen op het dak van het stadhuis bijvoorbeeld  :D, mooi uitzicht over de zee) wat wel staand is, maar in ieder geval niet lopen en blazen tegelijkertijd. Het is gewoon niet wat de vereniging wil (maar we hebben dan ook wel een redelijke vergrijzing). Zittende optredens buiten zijn overigens nooit een probleem, die zijn dan ook wel gezellig.