Author Topic: Aansprakelijkheid bij b.v. reparatie  (Read 3850 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Tony

• Member
  • *
    • https://www.saxforum.nl
Aansprakelijkheid bij b.v. reparatie
« on: 21 April 2010, 16:28:20 »
Vanmiddag borrelde ineens een stelling in me op.

Stel:
Iedereen krijgt vroeg of laat te maken met een reparatie aan zijn/haar saxofoon en dat de Sax een (of meerdere) nacht(jes) bij de reparateur/winkel moet overnachten. Er breekt brand uit en de hele zaak wordt verwoest. Voor de rep/winkel een nachtmerrie maar ook voor de saxofonist. Zijn/haar geliefde toeter is weg en niet meer te redden.

Dan de eerste vraag. Waar ligt de aansprakelijkheid c.q. verantwoording m.b.t. de toeter. Blijft die bij de eigenaar? Of bij de rep/winkel? Iedereen weet dat een bordje bij een bewaakte garderobe "op eigen risico" voor de rechter geen stand houd en de verantwoording wel degelijk bij de garderobe eigenaar ligt. Is dat bij rep/winkels ook zo?

Stel dat de verantwoording bij de rep/winkel ligt. Hoe weet jij als saxofonist dat je instrument onder de verzekering van de rep/winkel valt en in het meest bizarre geval, is de winkel wel verzeker of niet onderverzekerd? Krijg je een bewijs van afgifte mee waarin staat dat het instrument voor die en die waarde verzekerd is? Nee, in veel gevallen niet. Je gaat er vanuit dat het geregeld is.

Dan de vraag. Hoe zal de waarde bepaald worden als er bijvoorbeeld brand uit zou breken en je instrument volledig verwoest is. De verzekering zal hiermee aan de slag gaan waarbij het belang van uitbetaling bij de verzekering ligt. Die wil immers geen cent te veel betalen en zal juist proberen om er zo goed mogelijk uit te springen en alles precies volgens de overeenkomst af handelen.

De rep/winkel zal proberen om met het geld wat hij/zij krijgt van de verzekering zoveel mogelijk van zijn/haar zaak te redden en zal in sommige gevallen pas in de 2e plaats aan zijn/haar klanten denken.

Dan de waarde van het instrument.
Bij moderne Aziaten e.d. is de waarde redelijk eenvoudig te bepalen en zal de emotionele waarde minder hoog liggen dan bij b.v. een the Martin, Conn Ladyface, een VI, SBA, Super20 etc. die je zorgvuldig geselecteerd hebt na weken lang zoeken. Er staat regelmatig een Amerikaan voor belachelijk weinig op Marktplaats, terwijl er in de winkel fors meer voor moet worden betaald. Welke waarde zal worden hanteert? Het zou naïef zijn om te verwachten dat je de volle mep voor je instrument krijgt en zowel de verzekering als de rep/winkel rekening houdt met jouw gemoedstoestand. De Mark VI die je 4 jaar geleden voor Euro 3000 hebt gekocht en nu Euro 5000 waard is. Of die the Martin die snel zo'n 2500 euro waard is maar af en toe op Marktplaats voor onder de 1500 voorbij komt. Idem voor een Ladyface, Buescher, King etc. Kortom, hoe wordt de waarde bepaald? Maakt de verzekeringsmaatschappij onderscheid tussen rolled tone holes, serienummers, gravures, uitvoeringen etc wat bij de Vintage toeters vaak een indicatie is voor de waarde? Bijvoorbeeld, een late Conn 10M heeft een veel lagere waarde dan een vroege 10M Ladyface met Rolled Tone Holes. Een Mark VI van onder de 100.000 is veel meer waard dan een VI van boven de 200.000. Een Super20 uit 40'er jaren is bijna het dubbele waard dan een Super20 uit 1970.

Dit zijn zomaar gedachten die door m'n hoofd schieten. Ik ben erg benieuwd naar jullie mening.

-- Edit
Even een aanvulling. Hoeveel mensen hier hebben een taxatierapport van zijn/haar geliefde toetertje?

Offline niesten

• Donateur
  • **
    • http://www.ronits.nl
Re: Aansprakelijkheid bij b.v. reparatie
« Reply #1 on: 21 April 2010, 17:23:12 »
Is een goeie....nog nooit echt over nagedacht eingelijk.

Voordat ikzelf een hoop ga gissen, gelijk maar even mijn verzekeringsagent gebeld.
En wat blijkt: Het valt in principe onder je eigen verantwoordelijkheid. Dus breekt er brand uit, dan kun je alleen aanspraak maken op je eigen verzekering van de instrumenten.
Alleen als de reparateur verwijtbaar gehandeld heeft (bijv. heeft in de werkplaats zitten barbecuen en daardoor is de boel in de hens gevlogen) en je kunt dat bewijzen of op zijn minst aannemelijk maken, dan kun je hem aansprakelijk stellen. Als hij echter failliet is door de brand, kun je alsnog fluiten naar je centen (van een kale kip kun je niets plukken...).

Stelt mij dus weer gerust dat ik mijn instrumenten (die het waard zijn om te verzekeren) heb verzekerd onder een kostbaarhedenverzekering met werelddekking. De waarde van de betroffen instrumenten is vastgesteld adh van de nieuwwaarde (ook al heb ik ze tweedehands gekocht), waar dus ook de premie op berekend is.
Ik denk dat bij een oude Amerikaan er een taxateur aan te pas moet komen om de waarde vast te stellen op het moment dat de verzekering wordt afgesloten.

Overigens ligt op dit moment de sopraan (Jinbao) van mijn zoontje bij de reparateur om twee parlemoertjes te repareren, zonder dat deze verzekerd is. Maar aangezien het hier om een instrument gaat dat ik voor 160 Euro heb gekocht, zal ik er geen slapeloze nachten aan overhouden  :wink:

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #2 on: 21 April 2010, 18:47:36 »
Veel zaken worden gewoon met de verzekering afgehandeld. Dus wie verantwoordelijk is enzo, daar zijn we in NL niet zo mee bezig.

Maar de uitgebrande winkel met jouw sax erin.
Stel het wordt een rechtszaak, dan moet het sowieso het geld waard zijn. Een sax van 200euro kun je beter mee naar de rijdende rechter.
Een sax van een paar duizend kun je wel voor naar de rechter dan. Een brand is de verantwoordelijkheid van de winkel. Tenzij die brand overmacht is. (brand bij de buurwinkel, brand door bliksem of aardbeving/overstroming).

Je mag de waarde van je saxofoon noemen enzo in een rechtszaak, maar de rechter zal die waarde uiteindelijk vaststellen. Hoe dat met saxofoons werkt weet ik niet, (geen ervaring mee gelukkig maar)

Verder weet ik van een zaak als Amsterdamwinds, dat ze algemene voorwaarden hebben die je makkelijk kunt raadplegen. Viel me een keer op dat zij dat vrij goed voor elkaar hebben. Daarin kan ook al heel wat verantwoordelijkheid kwijtgescholden worden. (er zijn natuurlijk grenzen aan wat kan)

Offline Fons

• Member
  • *
« Reply #3 on: 21 April 2010, 19:29:00 »
Bah, eng idee. Heb hem net weggebracht....

Offline Tony

• Member
  • *
« Reply #4 on: 21 April 2010, 19:41:26 »
Quote from: "Maaarten"
Verder weet ik van een zaak als Amsterdamwinds, dat ze algemene voorwaarden hebben die je makkelijk kunt raadplegen. Viel me een keer op dat zij dat vrij goed voor elkaar hebben. Daarin kan ook al heel wat verantwoordelijkheid kwijtgescholden worden. (er zijn natuurlijk grenzen aan wat kan)

Net even snel de AV van A'Winds gelezen. Er staat hier niets over vermeld.
Of lees ik er nou overheen?

Zoot

• Guest
« Reply #5 on: 21 April 2010, 19:51:34 »
In mijn  :shock:   winkeltje was het zo dat mocht er wat gebeuren, de klant eerst zijn eigen verzekering moest aanspreken. Mocht het niet gedekt zijn door bv zijn inboedelverzekering dan pas keerde mijn verzekering uit ( tot max. 1 miljoen per geval ) maaarrrrrrr      dan moesten er wel foto's en taxatie rapporten zijn....... de hele rataplan.  :twisted:  Gezien de premie die ik daar voor op moest hoesten  :twisted:  een rare constructie ( tja....  :evil:  verzekeringen )  maar ik ben  :?  :?  bang dat dat voor reparatie ateliers / muziekwinkels niet anders zal zijn.........       :!:

dus ja......     :idea:        toch een bewijs van inleveren vragen volgende keer.....     :idea:  :idea:   of met een emmer water op de stoep blijven zitten

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #6 on: 21 April 2010, 19:55:21 »
was meer een vermoeden van mij, dat ze dat ook wel hadden voor reparaties.
niet dus....Ik kan me wel voorstellen dat er met zoiets gewerkt wordt weleens

Offline Ties76

• Member
  • *
« Reply #7 on: 21 April 2010, 22:24:47 »
Een bewijs van dat je je instrument hebt ingeleverd is toch logisch, of niet?
Ik heb vandaag mijn sax ingeleverd bij Adams en ik heb netjes een bon met daarop mijn gegevens, de gegevens van de sax (merk, serienummer) en de naam van de medewerker bij wie ik hem heb ingeleverd.
Lijkt mij voldoende bewijs dat mijn sax daar ligt, toch?
Alleen de waarde? Telt dan vóór revisie, of ná revisie, ook een lekker verschil...
alt: Conn Chu Berry (1927), leenalt: Buffet Crampon S1 (1977, verzilverd)

Zoot

• Guest
« Reply #8 on: 21 April 2010, 23:19:38 »
:?  :lol:  :^o   :roll:  :oops:

Quote from: "Ties76"
Een bewijs van dat je je instrument hebt ingeleverd is toch logisch, of niet?
eh nee.........  
Ik heb vandaag mijn sax ingeleverd bij Adams en ik heb netjes een bon met daarop mijn gegevens, de gegevens van de sax (merk, serienummer) en de naam van de medewerker bij wie ik hem heb ingeleverd.  Keurig :!: Lijkt mij voldoende bewijs dat mijn sax daar ligt, toch?  Ja, lijkt me wel......Alleen de waarde? Telt dan vóór revisie, of ná revisie, ook een lekker verschil... Tja, ik denk als er nu wat gebeurt, je gewoon de oud ijzer prijs krijgt........   Na de revisie......  als er dan wat zou gebeuren kunnen ze Adams wel opdoeken....  

Offline Tony

• Member
  • *
« Reply #9 on: 26 April 2010, 12:48:21 »
Maar hoe heb jij dit dan geregeld Frits als reparateur zijnde?
Vallen saxen bij jou - als ze voor reparatie liggen - onder je inboedelverzekering?

Zoot

• Guest
« Reply #10 on: 26 April 2010, 19:09:01 »
tja............               :roll:    als je één toeter tegelijk in je atelier hebt is het te overzien.......    :roll:  en heeel misschien het risico waard, heb je er ... tig staan, nooit ( M .I  :!:  )