halve noot te hoog met nieuw riet

Started by Ties76, 05 May 2010, 15:00:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ties76

Aangezien mijn eigen sax nog niet terug is van revisie en de sax van de vereniging nog niet weg is geweest voor revisie, speel ik nu op een knettervalse Buffet.
Ik ben nu een voor mij helemal nieuw riet aan het uitproberen (inblazen), de Vandoren V16, sterkte 2,5, vermoedelijk iets te zwaar voor mij, maar het lukt ook niet.
Met de tuner erbij is alles boven de hoge G (G'', of G5) een halve noot te hoog. De sax is vals, dat weet ik, maar met dit riet erbij is het helemaal erg. Kan dat?
Hebben rieten niet alleen invloed op de klank, maar ook op de stemming?
Of ligt het aan mij en mijn (gebrek aan) embouchure, is dit riet te zwaar, of gewoon geen combi met een Selmer Soloist C*?
Of gewoon een slecht riet? Kan ook, maar ik heb meer problemen met rieten inblazen, veel pieprieten en spierpijn.
Ik heb via internet zo'n favorietset besteld, maar heb mijn vaste merk en sterkte nog niet echt gevonden blijkbaar.
Ik had gehoopt even een riet lekker in te blazen, voor als mijn sax terug is van revisie, maar dat lukt nog niet echt best (te lang met de vorige twee doorgespeeld ivm uitproberen verschillende saxen, daardoor beide tegelijk versleten en nog geen nieuw ingeblazen riet tot gevolg, stom!).
alt: Conn Chu Berry (1927), leenalt: Buffet Crampon S1 (1977, verzilverd)

Thijs Leuven

Quote from: "Ties76"Ik ben nu een voor mij helemal nieuw riet aan het uitproberen (inblazen), de Vandoren V16, sterkte 2,5, vermoedelijk iets te zwaar voor mij

Als het riet te zwaar is, zul je minder controle hebben.
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Invisible

Bij elk type sax moet je in de hoogte weer anders intoneren, bij de éne nog meer dan bij de andere, en dit kost tijd om aan te wennen (is iets wat ook grotendeels onbewust gaat). Ik heb op dit moment zelfs het zelfde probleem wat nu mijn eigen sax voor onderhoud weg is en ik tijdelijk op mijn oude sax welke ik van de vereniging heb speel, dus weet precies hoe je je voelt  :D. De truuk is dan ook in de hoogte zoveel mogelijk je onderkaak te laten zakken waardoor de toon omlaag gaat. Blaas eens een lage D, daarvoor moet je ook alles los maken en je kaak naar beneden brengen. Ga vervolgens onder de zelfde adem van de lage D naar de A, dan naar de middel-D, dan de hoge-A en dan tenslotte de hoge-D. Doe dit relatief langzaam en let er op dat je alle noten met de zelfde ontspanning blaast als de lage D en de zuiverheid in de hoogte zal al beter worden. In mijn hoofd beeld ik bij de hoge noten altijd in dat ik ze een octaaf lager speel, daardoor blaas ik ze ook al een stuk ontspannender en zuiverder. Natuurlijk zal het met een lekker ingespeeld riet nog beter gaan.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Ties76

Bedankt voor de reacties.
Ik had een rietenset op sterkte 1,5 en 2 samengesteld van verschillende merken, dus daarom denk ik dat het riet waar ik nu op bezig ben te zwaar is, hoewel volgens de tabel dit riet net zo zwaar zou moeten zijn als een traditional 2.
Maar goed, te zwaar kan.
Maar het valse, dat is dus op de sax (Buffet) waar ik nu drie maanden op speel. Het ding was voor dit riet ook al vals (wordt binnenkort gereviseerd), maar met dit riet dus erger dan eerst.
Ik overweeg weer een set rieten samen te stellen, deze keer alleen Vandoren rieten op sterkte 1,5 en 2, omdat bij de vorige set de andere merken toch niet zo goed bevielen. Lang inspelen, maar even goed (sommige merken wel met mooie klank), maar dan weer te snel versleten.
Welke rieten (van Vandoren) zijn geschikt voor beginners (15 mnd ervaring)? Allemaal, als je maar de goede sterkte hebt, of zijn er die af te raden zijn?
Ik heb de volgende rieten al gehad: Rico Rico, Rico Royal, Marca, Gonzalez en Vandoren Traditional (en nu dus de te zware V16). De traditional bevalt het beste tot nu toe.

Thijs Leuven

Pfieuw, dat zijn er wel érg veel!  :lol:  Ik heb met mijn 8 jaar speelervaring enkel Vandoren Traditional, V16 en Rico Royal gehad...  :lol:

Als je de Traditional het beste bevalt (gebruik ze zelf ook op tenor en bariton), zou ik daar gewoon een aantal van sterkte 2 van kopen. Rietjes kunnen onderling ook nogal verschillen.
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Ties76

Dat het er zo veel zijn, komt omdat ik zo'n FavoRietset heb besteld met van elk riet twee stuks.
Leek me handig om wat uit te proberen.
Ben ook tevreden over de klank van Rico Royal, maar het inspelen duurt langer en vervolgens verslijt deze sneller voor mijn gevoel.
Ik wil nu meer stabiliteit, dus jouw advies zou best eens mijn volgende stap kunnen zijn.

Thijs Leuven

Hm, mijn ervaring met Rico is dat ze juist metéén erg goed klonken, maar niet zo lang meegingen. Lekker geprijsd wel!

Ties76

Je hebt gelijk!
Ik heb even mijn aantekeningen (jawel, zo'n gek ben ik) erbij gepakt.
Rico speelt snel lekker, maar verslijt snel. Beide Rico's klinken warm, maar de Royal spreekt makkelijker aan.
Marca moet je lang inspelen, klinkt scherp en verslijt snel.
Gonzalez heb ik niet bij staan of die lang duurt voordat die lekker speelt, klinkt warm, maar verslijt snel.
Zijn wel aantekeningen van een tijdje terug, dus toen had ik amper ervaring.

mattim

Quote from: "Frits"Daardoor komt het, dat de knoop zich niet altijd op de tiprail bevindt. Wordt een toon zeer hoog geintoneerd, dan ligt de knoop meer in het mondstuk; wanneer zeer laag wordt geintoneerd moet men zich de knoop meer in mondholte voorstellen.

Hoi Frits,
Interessant stuk met veel nieuwigheidjes (voor mij). Alleen dat stukje over de knoop kan ik niet volgen. Wil je a.u.b. uitleggen wat je met "de knoop" bedoelt?
Alt: Selmer SA 80 II, Meyer 7SS, Steuer nr. 2,5, BG standard
Tenor: Keilwerth ST-90 II, OL STM 7, V16 2,5

Thijs Leuven

Volgens mij kan ik je nu doorverwijzen naar mijn profielwerkstuk:

http://pwsbasthijs.byethost8.com/index.htm

Zie het Inleiding - Golven deel, en Instrumenten - Blaasinstrumenten - Afgesloten buizen

Het gaat dus om de geluidsgolf.

Veel leesplezier.  :wink:

KoenD

Quote from: "Ties76"Bedankt voor de reacties.
Ik had een rietenset op sterkte 1,5 en 2 samengesteld van verschillende merken, dus daarom denk ik dat het riet waar ik nu op bezig ben te zwaar is, hoewel volgens de tabel dit riet net zo zwaar zou moeten zijn als een traditional 2.
Maar goed, te zwaar kan.
Maar het valse, dat is dus op de sax (Buffet) waar ik nu drie maanden op speel. Het ding was voor dit riet ook al vals (wordt binnenkort gereviseerd), maar met dit riet dus erger dan eerst.
Ik overweeg weer een set rieten samen te stellen, deze keer alleen Vandoren rieten op sterkte 1,5 en 2, omdat bij de vorige set de andere merken toch niet zo goed bevielen. Lang inspelen, maar even goed (sommige merken wel met mooie klank), maar dan weer te snel versleten.
Welke rieten (van Vandoren) zijn geschikt voor beginners (15 mnd ervaring)? Allemaal, als je maar de goede sterkte hebt, of zijn er die af te raden zijn?
Ik heb de volgende rieten al gehad: Rico Rico, Rico Royal, Marca, Gonzalez en Vandoren Traditional (en nu dus de te zware V16). De traditional bevalt het beste tot nu toe.

Zeker eens een Vandoren V12 uitproberen.  Ikzelf heb er voor klassiek werk goeie ervaringen mee. Is bij klarinetisten een zeer populair riet en is sinds relatief korte tijd nu voor Saxofoon beschikbaar. De ronding volgt de ronding van een Selmer mondstuk beter dan bv een Vandoren Traditional. Ook gaat het riet langer mee (kan ik bevestigen.)
Het is inderdaad zo dat een V12 of V16 van bv. 2,5 minder sterk is dan een Traditional van 2,5. Maar het scheelt bijna niks.  Een te sterk riet kan je altijd slapper maken. Omgekeerd niet.  Ik zou m'n centen dus niet verspelen aan slappe stengels, ga voor de 2,5 en werk 'm bij als hij niet lekker genoeg speelt.

Ties76

Het verhaal van Frits doet me aan de natuurkundelessen van vroeger denken, met buiken en knopen.
Gelukkig was ik goed in natuurkunde, dus ik kan het verhaal wel volgen.
De V12 rieten had ik nog nooit van gehoord, maar ik heb ze inmiddels zien staan. Die zitten net als de Traditional, niet in een standaard favorietset, dus ik denk dat ik zelf maar een setje bij elkaar zoek: Traditional, V12, V16, ....tips? ik moet minimaal 4x2 rieten.
Ik speel alles door elkaar qua stijl: Bach en Grieg, maar ook beginnend blues/jazz/swing en natuurlijk de plaatselijke hoempa/feestmuziek (groot geluid gewenst, ben de enige alt, naast maar 1 tenor).

Ander vraagje. Als alles goed gaat, heb ik straks twee totaal verschillende, bespeelbare saxen, mijn eigen Chu Berry en de Buffet van de vereniging.
Is het verstandig om voor de verschillende saxen verschillende rieten, voor de verschillende muziekstijlen te gebruiken (twee verschillende mondstukken wil ik me eignelijk nog niet aan wagen, omdat ik nog niet zo veel ervaring heb)? Of is het verschil bij beginner nauwelijks te horen en is het beter te kiezen voor een prettig riet, voor beide saxen dezelfde?
Of is het slimmer om één sax tot favoriete sax te maken en de andere voor reserve?
Hoe doen jullie met meerdere saxen en meerdere muziekstijlen dat?

Thijs Leuven

Rieten zou kunnen werken, persoonlijk heb ik geen enkele moeite met switchen tussen verschillende soorten rieten. Op alt gebruik ik twee/drie verschillende mondstukken met twee verschillende soorten rieten. Je kan echter ook gewoon een redelijk all-round mondstuk + een 'normaal' riet (zoals de Traditional) kiezen en je speelstijl aanpassen.

Invisible

Wat betreft mondstuk is het zeker aan te raden om in het begin niet te veel te wisselen, de spieren in je lippen passen zich namelijk aan aan de vorm van het mondstuk en vooral in het begin is je embouchure nog niet dermate ontwikkeld dat je makkelijk van mondstuk kan wisselen. Voor het riet zou ik ook gewoon nemen wat comfortabel speelt, door te steeds te wisselen maak je het jezelf alleen maar moeilijk en kan je je minder goed richten op één setup. Wat betreft welke sax je gebruikt, hierboven zei ik al dat je je onbewust aan de sax moet aanpassen wat betreft de intonatie van de tonen en door steeds te wisselen van sax gooi je dat proces alleen maar in de war (een meer ervaren saxofonist zal hier beter mee om kunnen gaan), dus mij lijkt het inderdaad het beste dat je één sax zoveel mogelijk gebruikt.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

mattim

Quote from: "Thijs Leuven"Volgens mij kan ik je nu doorverwijzen naar mijn profielwerkstuk:

http://pwsbasthijs.byethost8.com/index.htm

Zie het Inleiding - Golven deel, en Instrumenten - Blaasinstrumenten - Afgesloten buizen

Het gaat dus om de geluidsgolf.

Veel leesplezier.  :wink:

Bedankt voor je reactie.
Als ik het goed begrijp dan is het dus zo:
Een knoop is het punt waar een geluidsgolf ontstaat. Een golf bestaat uit knoop-buik-knoop-buik-enz.
De ligging van de knoop, zoals Frits het beschrijft, bepaalt (mede) de lengte van de buis/saxofoon en daarmee mede de geluidsgolf/zuiverheid van de sax.
Alt: Selmer SA 80 II, Meyer 7SS, Steuer nr. 2,5, BG standard
Tenor: Keilwerth ST-90 II, OL STM 7, V16 2,5