De reikwijdte. natuurlijk staat dat begrip niet helemaal los van hard of zacht, maar dit is dan meer in combinatie met de afstand van het geluid tot je instrument. ik heb een handgebouwde gitaar die perfect gechikt is voor studiedoeleinden. een heel mooi vol geluid waarbij de fortissimo's ook echt fortissimo's zijn, maar wat ook binnen een paar meter volledigweg is en er nog slechts een pianissimo overblijft. Bij een groot geluid instrument is fortissimo voor de speler ook fortissimo voor de toehoorder en datzelfde geldt voor de pianissimo's. niemand buiten mijn kamer heeft mij ooit gitaar horen spelen, dat lukt me niet met een concertgitaar of zelfs met een ander merk studiegitaar. Het was gewoon een van de kenmerken van dat merk gitaar en dat kun je tot je voordeel gebruiken. Bij saxen heb je die verschillen onderling, het is niet altijd zo duidelijk, maar sommigen springen er echt uit. Zeker bij specifiek gebruik is het iets om rekening mee te houden, vooral bij de aanschaf van een tenorsax omdat het op een tenor extra moeilijk is om zacht te spelen. Misschien blaas je dan wel heel zacht, maar achter in de zaal klinkt het dan nog steeds veel te hard.Met je setup kun je iets veranderen, en wanneer dat past bij wat je wilt, nou dan is het toch goed? Het vinden van de juiste combinatie vergt een levenslange zoektocht op naar mondstukken en saxen, want je hebt iets gevonden wat voldoet aan al je wensen dan is er toch altijd iets waarvan na een aantal jaar blijkt dat je dat aspect niet wilt, op da moment. Ik vind dit bijdragen aan de charme van het instrument.