Author Topic: Groot vs klein geluid  (Read 7027 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
Groot vs klein geluid
« on: 06 June 2010, 10:55:18 »
Een vraagje voor de techneuten onder ons...

Laten we als voorbeeld de Selmer SA80II..
Ik heb er meerdere in mijn klauwtjes gehad en vond het opvallend hoe groot het verschil in volume/presence van zijn.
Ik noem dat graag groot of klein geluid..
Heb zelfs saxen gespeeld waarbij ik letterlijk het gevoel had dat het geluid in de beker bleef hangen...

Mijn vraag:
Is het hebben van een groot of klein geluid afhankelijk van de geringe variaties in de bouw of meer afhankelijk van de setup van die sax..

Oftewel kun je aan (in dit geval SA80II) met een klein geluid door een ander setup (kleppen meer open, andere polsters, etc) veranderen in een screamer (om gelij maar even weer te overdrijven.)

Offline Pieter

• Member
  • *
Re: Groot vs klein geluid
« Reply #1 on: 06 June 2010, 11:21:13 »
je setup kan je iets helpen,m aar niet meer dan dat. gewoon doorzoeken tot je de sax hebt die je zoekt. Aan de sax kun je niets veranderen wat dat betreft.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Tony

• Member
  • *
    • https://www.saxforum.nl
« Reply #2 on: 06 June 2010, 12:05:24 »
Quote from: "Florian"
Dat gevoel heb ik zelf ook op een aantal saxxen gehad. Ik heb Friso dacht ik ooit eens horen vetellen dat de vorm van de beker
vooral erg bepalend is voor de grote van het geluid. Bij een Conn zie je bijvoorbeeld vaak dat de beker flink wat breder uitwaaierend.

Ja en nee. Het geluid van een sax komt niet uitsluitend uit een beker maar veel geluid komt ook uit de body, natuurlijk afhankelijk van welke kleppen open staan. Speel je een lage Bb dan is alles dicht en komt het geluid inderdaad uit de beker. Maar speel je een A1 dan komt er ook veel uit de body. Het scheelt dus wel of je de kleppen verder open zet of niet, ook de polsters/reso's hebben daar wat invloed op.

Quote from: "Florian"
Daarnaast is trouwens je mondstuk type hierbij echt van enorm belang.
dus of je een Straight, Step of Roll-over baffle gebruikt. en de kamergrote is ook erg van belang. Roll-over en step baffles geven meestal een groter geluid. Straight baffles zijn altijd wat doffer.  

Verwar een groot geluid niet met een hard geluid. Een goed afgestelde sax, een mondstuk zonder baffle (en zelfs met kleinere tip) i.c.m. met een goede speler kan een groot geluid geven zonder hard te zijn. Je voelt b.v. de tafel resoneren en het geluid draagt ver. Een baffle kan het geluid wel harder maken maar ook snel dunner.

Om op de vraag van the Martin terug te komen. Ik denk dat het een combinatie van meerdere factoren zijn maar dat het zeker ook aan de bouw ligt. Bij Charlies Muziek staan meerdere VI'en. Door dezelfde man gereviseerd, zelfde materialen gebruikt maar ze klinken en spelen allemaal anders (met zelfde mondstuk/riet/binder). Dat is ook weer het mooie van toeters, door de onderlinge verschillen is er voor ieder wat wils :)

Offline Ralph

• Member
  • *
    • Ralph Design
« Reply #3 on: 06 June 2010, 14:21:47 »
Bij veel amerikanen heb ik het gevoel dat het geluid ook een beetje ín de sax blijft zitten... waarschijnlijk het zelfde als wat jij bedoelt met geluid wat in de beker blijft hangen. Ik denk dat dit ligt aan de diktes van het materiaal en de algemene bouw van de sax.

Een saxofoonleraar die ik ken, had een keer een verbogen nek doordat iemand er op had gestaan. Nadat deze was uitgedeukt zat er ineens een veel groter en krachtiger geluid in het bovenste register van de sax. T verschil zat um dus in het feit dat het plaatmateriaal van de nek op een plek een stuk dunner was geworden door het uitdeuken. Volgens mij zijn het dit soort kleine verschillen wat bepaald of een sax een groot of klein geluid heeft.
To be or not to be... funky!

The Martin Committee '67 alt | Otto Link 8*

Offline the martin

• Member
  • *
« Reply #4 on: 06 June 2010, 17:54:40 »
Quote from: "RalphH"
Bij veel amerikanen heb ik het gevoel dat het geluid ook een beetje ín de sax blijft zitten... waarschijnlijk het zelfde als wat jij bedoelt met geluid wat in de beker blijft hangen...
Dat ben ik nog niet bij een amerikaan tegen gekomen.. Maar ook daar zal het zeer persoonlijk zijn, en wellicht zelfs afhankelijk zijn van de gene die blaast en de wijze waarop er geblazen wordt en zelfs afhankelijk van de sax waarop je gewend bent te blazen..

Quote from: "RalphH"
Een saxofoonleraar die ik ken, had een keer een verbogen nek doordat iemand er op had gestaan. Nadat deze was uitgedeukt zat er ineens een veel groter en krachtiger geluid in het bovenste register van de sax. T verschil zat um dus in het feit dat het plaatmateriaal van de nek op een plek een stuk dunner was geworden door het uitdeuken. Volgens mij zijn het dit soort kleine verschillen wat bepaald of een sax een groot of klein geluid heeft.

Dat vind ik een beetje kort door de bocht.
Reparatie kan er ook voor zorgen dat de doorsnede groter wordt, of dat er oorspronkelijk ook al iets scheelde waarna twee problemen in één keer zijn opgelost..
Maar een nek schijnt inderdaad best een groot verschil kunnen maken

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #5 on: 06 June 2010, 20:53:28 »
Quote from: "Tony"
verwar een groot geluid niet met een hard geluid. Een goed afgestelde sax, een mondstuk zonder baffle (en zelfs met kleinere tip) i.c.m. met een goede speler kan een groot geluid geven zonder hard te zijn. Je voelt b.v. de tafel resoneren en het geluid draagt ver. Een baffle kan het geluid wel harder maken maar ook snel dunner.

Precies! Het geluid van een grote sax draagt gewoon verder, ook wanneer je pianissimo speelt. Wanneer je dat samen met andere saxen wil doen moet je dus onder het geluid van de overige saxen kunnen blijven en heb je een kleine sax nodig.
Heb je een kleine sax waarmee je in een band oid wilt spelen dn kun je het gekuid verbeteren door je setup aan te passen, maar diezelfde setup moet jedan eigenlijk op een grote sax zetten voor een maximaal effect. Kortom, wat belangrijk is, is weten wat je wilt, wat je  nodig hebt en wat je finaciele mogelijkheden zijn.

Dat is ook weer het mooie van toeters, door de onderlinge verschillen is er voor ieder wat wils :)

Meer dan 100% mee eens!
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #6 on: 07 June 2010, 10:46:49 »
De reikwijdte. natuurlijk staat dat begrip niet helemaal los van hard of zacht, maar dit is dan meer in combinatie met de afstand van het geluid tot je instrument. ik heb een handgebouwde gitaar die perfect gechikt is voor studiedoeleinden. een heel mooi vol geluid waarbij de fortissimo's ook echt fortissimo's zijn, maar wat ook binnen een paar meter volledigweg is en er nog slechts een pianissimo overblijft.  Bij een groot geluid instrument is fortissimo voor de speler ook fortissimo voor de toehoorder en datzelfde geldt voor de pianissimo's. niemand buiten mijn kamer heeft mij ooit gitaar horen spelen, dat lukt me niet met een concertgitaar of zelfs met een ander merk studiegitaar. Het was gewoon een van de kenmerken van dat merk gitaar en dat kun je tot je voordeel gebruiken. Bij saxen heb je die verschillen onderling, het is niet altijd zo duidelijk, maar sommigen springen er echt uit. Zeker bij specifiek gebruik is het iets om rekening mee te houden, vooral bij de aanschaf van een tenorsax omdat het op een tenor extra moeilijk is om zacht te spelen. Misschien blaas je dan wel heel zacht, maar achter in de zaal klinkt het dan nog steeds veel te hard.Met je setup kun je iets veranderen, en wanneer dat past bij wat je wilt, nou dan is het toch goed? Het vinden van de juiste combinatie vergt een levenslange zoektocht op naar mondstukken en saxen, want je hebt iets gevonden wat voldoet aan al je wensen dan is er toch altijd iets waarvan na een aantal jaar blijkt dat je dat aspect niet wilt, op da moment. Ik vind dit bijdragen aan de charme van het instrument.

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #7 on: 07 June 2010, 11:49:05 »
Feitelijk klopt alles wat gezegd wordt. Alles heeft invloed op de beleving, maar groot of klein geluid is voor mij puur de reikwijdte, de draagkracht van het geluid, zonder de volheid, kleur en resonantie van het geluid, met of zonder kern en zonder de emotie. Dat zijn zaken die door de speler en setup te beinvloeden zijn. De reikwijdte van het geluid is dat niet en is puur iets fysisch.

Offline the martin

• Member
  • *
« Reply #8 on: 07 June 2010, 11:49:36 »
Frits..
Heb jij in al jouw jaren reparatie werk niet meegemaakt dat meerdere saxen van het zelfde type verschillend klinken :?:
Dat de één een "groter" geluid heeft dan de ander.....

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
« Reply #9 on: 07 June 2010, 12:38:07 »
Ik stel 'groot' toch meer gelijk aan 'breed' en 'klein' aan 'smal'. Weer twee van die begrippen, gelukkig iets makkelijker dan groot en klein!
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline the martin

• Member
  • *
« Reply #10 on: 07 June 2010, 13:43:49 »
Taalkundige kwestie dus.

Dan komen er toch alleen nog maar meer synoniemen bij, sorry..
Meer presence
Meer aanwezig

Dan kunnen we ook gelijk een discussie opzetten over de term helder of warm  :twisted:

Offline Ralph

• Member
  • *
    • Ralph Design
« Reply #11 on: 07 June 2010, 14:57:37 »
Groot geluid = veel volume en een open klinkend, helder geluid
klein geluid = weinig volume en een 'binnenmonds' klinkend en/of dof klinkend geluid

zo iets? ik zeg ook maar wat...
To be or not to be... funky!

The Martin Committee '67 alt | Otto Link 8*

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #12 on: 07 June 2010, 17:10:01 »
Quote from: "Frits"
Quote from: "the martin"
Taalkundige kwestie dus.

Dan komen er toch alleen nog maar meer synoniemen bij, sorry..
Meer presence
Meer aanwezig

Dan kunnen we ook gelijk een discussie opzetten over de term helder of warm  :twisted:

Laten we dat vooral niet gelijk doen, Martin. Dat zou de gedachten uitwisseling eerder vertroebelen dan verhelderen.
Eerst maar eens de definitie voor Groot Geluid vastgesteld krijgen.

Nou mijn definitie staat vast, wat jullie er ook van willen maken. alle karakteristieken die hier genoemd zijn, zin wat mij betreft zowel op een groot gluid als op en klein geluidd van toepassing. De ene toeter draagt gewoon verder da de andere. Niets meer dan dat.

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
« Reply #13 on: 07 June 2010, 18:11:10 »
Quote from: "Frits"
Quote from: "Thijs Leuven"
Ik stel 'groot' toch meer gelijk aan 'breed' en 'klein' aan 'smal'. Weer twee van die begrippen, gelukkig iets makkelijker dan groot en klein!
Graag je definitie's, Thijs! Met synoniemen schieten we niet veel op.

Om even het verschil tussen twee instrumenten te nemen:

Saxofoon = breed
Trompet = smal

Trompet heeft een geluid met veel meer 'definitie', het is geconcentreerder --> smal
Saxofoon waaiert meer uit (heeft meer 'bijgeluiden'/boventonen???) en doet voor mij dus breder aan.

Dat bedoel ik met breed en smal.
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
« Reply #14 on: 07 June 2010, 21:33:16 »
Ik probeer het verschil tussen breed en smal uit te leggen... Tussen saxofoons (maar vooral saxofonisten) zit dus ook nog een verschil tussen breed en smal.  :)