Terugkomend op Maaarten over het vastroesten van hoe het 'moet'. Dat is zeer herkenbaar op meerdere gebieden, denk ik.
Ik fotografeer nu bijna een jaar voor een regionale krant en in het begin was ik érg onder de indruk van de grote camera's en objectieven van collega-fotografen en concurrenten. (Misschien een soort compensatie van?...)
Ik heb een top-set van Pentax, absoluut geen gangbaar merk onder fotojournalisten, maar ik ben fan (mooie kleuren!). Pentax is kleiner, lichter in gewicht en heeft minder keuze qua objectieven, maar als je de top wilt, heb je niet veel keuze nodig. Eén top-combinatie is zat!
In de loop van de tijd hoor ik dat mensen mijn foto's gaan herkennen, ik heb een eigen stijl. De krant vraagt me als ze exclusieve foto's willen (de andere vaste fotograaf verkoopt zijn foto's aan meerdere kranten, ik niet) en de PR-afdeling van de Passiespelen was zo enthousiast, dat ze me benaderd hebben voor een aantal foto's in het programmaboekje (heeft de Koningin nu dus ook). M.a.w. Het formaat toeter op de camera zegt niet alles, als de fotograaf er niets van bakt, kan hij/zij nog zo'n goede spullen hebben, maar dat werkt niet.
En oefenen. Als je de Fotovakschool hebt gedaan, heb je zeg maar je rijbewijs. De rij-ervaring doe je op in de praktijk. Zo voelt het voor mij ook met saxofoon spelen. Noten lezen kan ik, geluid uit de sax krijgen ook (best al behoorlijk, vind ik zelf), maar om dan technisch goed, briljant te kunnen spelen heb je heel veel oefening nodig.
Iemand met veel jaren speelervaring, die nooit oefent zal dan ook altijd voorbijgestreefd worden door iemand met minder jaren speelervaring, die veel oefent. (Is ook goed, dan weet je tenminste waar je voor oefent.)