Tja, een muzikant noemen? Oei, daar ben ik niet zo in thuis :oops:
Ik luister veel muziek, ook van alles door elkaar qua stijlen, maar in namen van muzikanten ben ik erg slecht en ik titels van songs nog veel slechter.
Ik weet ook niet of ik naar een geluid van een ander zou zoeken, het is meer dat ik een bepaald geluid bij mijzelf vind passen en dat geluid vind ik steeds net niet (soms wel in het hoog, óf in het laag, maar niet over de gehele breedte.
Wat ik zoek?
- Warmte, maar niet wollig.
- Helder, maar niet iel.
- Volume
- Makkelijk aanspreekbaar.
- Geen gewow meer in het laag/ stabiliteit.
Tot nu toe vind ik steeds een stukje. Met het volume zit het wel goed, dankzij de keuze van de sax zelf (Chu Berry). De Soloist vind ik prachtig in het laag, warm en vol, maar in het hoog mis ik wat. De Soloist lijkt dan minder 'stabiel', geen idee hoe ik anders uit moet leggen wat ik voel en hoor. Bovendien spreekt het laag niet altijd even lekker aan en heb ik last van gewow bij de B/Bes (ook niet stabiel).
Vanmiddag ben ik weer bij Adams geweest en heb ik weer een aantal mondstukken geprobeerd en ik ben weer met drie mondstukken naar huis gegaan om te testen:
De Selmer Super Session D, de Meyer 5 G-serie en je raadt het nooit, een Labayle alto jazz hout 6*. Die zat per ongeluk bij de selectie van Heidi. Ze bedoelde de Labayle 6* en 7 te geven, maar de 7 bleek een houten mondstuk. Ondanks de tipopening toch geprobeerd en ik was blij verrast. Naar de 6* gevraagd en die geprobeerd. Klinkt erg lekker!
Thuis blijkt de Selmer al meteen een tegenvaller. Ik denk dat het verschil in testruimte en huiskamer te groot is (daar glazen ruimte, maar zacht systeenplafond en vloerbedekking, thuis de hele woonkamer met hoog plafond (oud huis) en natuurstenen vloer), waardoor de mondstukken thuis soms toch tegenvallen. De Meyer G-serie en de Labayle klinken beide thuis wel goed, zo op het eerste gehoor, dus die ga ik verder uitproberen.
Wel lastig dat de labayle eigenlijk een dunner halskurk nodig heeft, maar goed, het past.
Ik had nog me nog nooit in houten mondstukken verdiept, maar ik vind de klank tot nu toe erg mooi. Er zit wel een smaakje aan zo'n mondstuk, maar dat sebbel je er in de loop van de tijd vast wel af.
Ik ben benieuwd wat de ervaring van anderen is met hout. Iemand?