Main Menu

Vraag over Buffet Crampon S1

Started by driver, 23 June 2010, 09:33:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

driver

Hallo allemaal

Ik wilde iets meer te weten komen over een sax die ik heb gekregen van mijn opa die er eigenlijk ook nooit op speelde helaas wegens gezondhieds problemen .Het gaat om een Buffet Crampon S1 zilveren uitvoering .Kan het hem helaas zelf niet meer vragen  :( .
Nu is het zo dat ik na heel lang denken en noem maar op wil besluiten de sax te verkopen .rede omdat ik totaal geen speler ben vind het wel erg mooi die saxjes ook als er geluid uit komt maar ja helaas is dat niet voor mij weg gelegt en wil dan toch liever dat hij ergens tot zijn recht komt dan hier maar netjes in zijn koffer te liggen .heeft inmiddels wel een kleine poets buurtje nodig maar opzich is het een supper mooi dingetje .

Dus mochten er hier mensen zijn die mij iets meer kunnen vertellen over dit type zal ik zeer geholpen zijn en wat ze ongeveer in richt prijs liggen .

Alvast bedankt ..

Ties76

Aangezien de sax zilver is, ga ik er stiekum vanuit dat de sax uit 1977 komt, dat was een jubileumjaar waarin alle Buffets werden verzilverd. Je kunt het checken aan de hand van het serienummer, er staat een lijst op www.saxpics.com. Om welk model gaat het eigenlijk (alt, tenor, sopraan, misschien wel bariton (geen idee of die bestaat))?
Als de sax jaren heeft stilgelegen, kun je wel op een revisie rekenen om hem weer bespeelbaar te krijgen (mijn ervaring met goed uitziende polsters die uitgedroogd bleken te zijn).
Zonder revisie is het wat een liefhebber er voor over heeft, heb ik wel eens het idee. Misschien dat anderen op dit forum daar een beter idee over hebben. Totaal gereviseerd en opgepoets e.d. liggen er her en der in Nederland wel alten S1 voor rond de €2000 in de winkel (dus met garantie, soms nieuwe koffer of mondstuk e.d.). Van de andere modellen weet ik het niet.
Op dit forum zijn diverse topics over de S1 te vinden, Amanda heeft er een op laten knappen en ik heb er een van de vereniging in bruikleen. Genoeg rond te snuffelen dus (zoekfunctie rechts bovenin).
alt: Conn Chu Berry (1927), leenalt: Buffet Crampon S1 (1977, verzilverd)

driver

Hallo Ties

Ik moet er bij zeggen dat hij ongeveer een maand of 6 stil licht daar voor heeft hij altijd gespeelt wel niet dagelijks maar goed er is wat mee gedaan toen .en als ik zo kijk zijn de klepjes wat erop zitten of de sluitingen best goed .Weet niet hoe je het allemaal noemt want weet het echt totaal niet helaas .

ik heb op die site gekeken maar kom dat serie nummer niet tegen wat hier op staat :( maar wat ik wel heb gezien is dat het om een alt gaat

Maaarten

je kunt het alleen echt goed zien met een leklamp, of door erop te spelen of ie goed sluit. Er zijn altijd wel polsters hard geworden, kleppen verbogen, of ingeklonken kurkjes/viltjes die zorgen dat een klepje practisch open blijft staan. (ik moet nu na een jaar het vilt onder mijn a-klep dikker maken omdat de Bb hulpklep anders niet goed sluit. Ja het zijn dure/lastige instrumenten qua onderhoudseisen)

Als je geen klachten wilt, gewoon verkopen 'as is', oftewel vermelden: heeft een beurtje nodig. (lees: revisie)
Je kunt 'm ook gereviseerd verkopen. Maar kopers willen wel dat dat bij een goed adres is gebeurd en niet bij een gewone muziekwinkel.
Dat een sax pas opgeknapt is zeggen er zoveel!

Als ik het zo inschat weet ik wel zeker dat een kleine revisie op zijn minst nodig is. Gewoon zo verkopen, dan kan de koper kiezen waar, of en hoe hij de sax laat opknappen. Het kan immers best zijn dat een koper 'm best lekker vindt spelen zo als ie is.

Prijs heb ik geen idee over.

Amanda

Oei, net een paar maanden te laat, anders had ik zeker interesse gehad.  :-D

Het klinkt inderdaad als een jubileum sax. Maar er zijn meer Buffets verzilverd.
Wat zijn de eerste 2 cijfers van het serienummer? Dan kan ik ze met de mijne vergelijken.

Zoals Ties al zei heb ik een Buffet S1 alt, maar ook een sopraan.
Beiden zijn gereviseerd, maar ik heb ze niet gerevisieerd (lees: in vrij slechte staat) voor een vrij lage prijs gekocht.

Ik heb met meerdere mensen contact gehad met een S1 in de verkoop tijdens mijn zoektocht. De ene wilde de sax ongereviseerd verkopen, de andere wilde sax voor de verkoop laten reviseren. Ik wilde zelf bepalen bij welke winkel en heb uiteindelijk voor een ongereviseerde sax gekozen.
Revisie dreef de prijs alleen maar op.

Qua prijs wisselt het heel erg. Zo vind je ze voor 1000 euro (goed zoeken, en niet in beste staat) tot 2500 euro (compleet gereviseerd) en alles er tussenin. Wil je een goede prijs zou je een taxatie kunnen laten doen door een winkel.
Je moet wel echt een liefhebber vinden overigens. Het is geen doorsnee toeter en bij veel mensen onbekend. Overigens wel een hele goede sax. Ik vind het de beste serie die Buffet heeft gemaakt.

Ik denk dat je rond 1500 euro best aardig zit, zonder revisie.
Laat ik het zo zeggen: ik zou 'm er voor kopen, mits de klank bevalt uiteraard.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

driver

De eerste twee beginnen met 30 de gehele is 30281 en dan staat er nog een e achter .
Ik het je verhaal idd ook gelezen wat jij gekocht hebt .kan je vertellen dat deze er zo niet uit ziet .ik zelf zou bijna zeggen dat hij zo uit de winkel komt is alleen dat je kune zien dat hij vast gepakt is en dan geen zwarte vlekken of zo .maar gewoon .is het op sommige plekken net als of je een raam niet goed gewassen hebt hmmm weet niet hoe je het moet beschrijven maar daar lijkt het ongeveer op .en durf ook te wedden dat als hij gekontroleert zal worden met een lamd op lekjes dat hij echt wel goed in zijn vel zit .kan me natuurlijk vergissen maar zo is het als ik hem hier zie .ben dan ook geen kenner helaas dus kunnen me van alles wijsmaken .
mischien is het wel es verstandig om er mee naar een zaak in de buurt te gaan .en eens kijken wat ze ervan zeggen .
Maar ja dan is de vraag mocht hij in rev moeten of ik dat zog wil doen of dat de nieuwe eigenaar dat beter zelf kan doen bedoel daar zal ook wel veel verschillende mogelijkheden voor zijn .zo lees ik ergens dat het ultrasoon gedaan wordt .

Amanda

Ik zou de keuze aan de eigenaar laten.

Gezien het serienummer vermoed ik eind jaren '70. 1977 zou dus kunnen kloppen.

De lak bepaalt de waarde niet. Strak in de lak zegt namelijk niets over de kwaliteit van de saxofoon (anders had ik de mijne nooit gekocht  :-D ).
De waarde wordt bepaald door merk, type en staat van het instrument.
En dan vooral de staat: sluitend of niet, polsters, veertjes, enz.
Geen deuken of scheefheid in body of kleppen.
Naar een winkel gaan zou ik zeker doen. Mocht hij goed sluitend zijn of alleen een onderhoudsbeurt nodig hebben kun je qua prijs richting 1750/1800 denken. Maar ik denk dat je blij mag zijn als hij voor 1500 weg gaat.
Ter vergelijk: mijn alt heb ik voor 1100 gekocht, (incl 3 goede mondstukken en hoop ander spul) en laten reviseren voor 550. Daar moest nog een nieuwe koffer bij. En uiteindelijk was ik in totaal voor 1800 euro klaar.
Ze zijn helaas niet heel erg gewild/bekend en dat maakt de verkoop er niet makkelijker op.
Plus dat het een slechte tijd is om te verkopen.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

driver

Tja ik denk dat ik dat maar es laat doen om eens langs een zaak te gaan :)

Maar ook dat alles wat jij beschijft heeft hij niet geen deuken enz .zou hem alleen es willen horen :(
maar goed de rev zou ik idd ook liever dan aan de nieuwe eigenaar laten .en tja mocht ik er dat nog voor kunnen krijgen dan mag hij als hij bevalt voor 1500 euris wel verhuizen naar een nieuwe eigenaar .

driver

Nou vandaag nog even in een zaak geweest en hebben hem ook gekontroleert op lekken met de leklamp maar dat was allemaal prima volgens de man in de zaak zou hij idd wel even wat opgepoest kunnen worden maar ja dat is ieder zijn eigen wens natuurlijk .wat betreft de klank was zeker nog goed .maar ook dit zal voor een ieder anders zijn dus tja al met al was het een leuke maar vooral een goede sax !!!
inmiddels heb ik hem dan ook maar op Mp laten staan vanaf gister en dan zal ik maar kijken wat hij gaat opbrengen .krijg wel al vanaf vandaag van die maffe mails dat ze het wel willen voor 50 euro Naja daar gaan we niet op in helaas .
za; hem hier ook eens op het forum zetten mochten er mensen zijn de intressen hebben .

Gr Daan

Ties76

Wellicht ten overvloede: let vooral ook op biedingen die te hoog zijn.
Mijn studiesax staat op Marktplaats en ik heb al twee keer een belachelijk hoog bod gehad en of ik de sax maar even op wil sturen. Niet op ingaan en de bieder aangeven bij Marktplaats onder het kopje verdachte bieder (bij contact zit dat ergens).
Veel succes! (maar het blijft zonde dat je er niet zelf op wilt/kunt leren spelen!)
alt: Conn Chu Berry (1927), leenalt: Buffet Crampon S1 (1977, verzilverd)

driver

thnx Ties
Dat soort mensen zal je altijd erbij hebben en idd dan gewoon even opletten .was ok niet echt vanplan om zoiets op te stuuren ,het zal wel gaan maar ja dan nog het is toch een kostbaar en vooral gevoelig toetertje denk ik dus .en weet zeker iemand die er echt voor gaat komt hem ook halen en zeker eerst eens testen .volgende week ga ik een afspaak maken met iemand die ook sax speelt en dan zal ik zeker weten of hij goed is of niet .maar ga er van uit dat hij goed is gelet op de dingen die vandaag al met hem gedaan zijn in de winkel .

Mr.C4

Kon je niet de prijs van de sax bij de zaak laten bepalen? Zij hebben er natuurlijk meer verstand van. Misschien willen ze het wel van je overnemen.
[size=85]LC Sax S601 Sopraan | Otto Link Tone Edge 6* | Rico Royal 3[/size]
[size=85]Yanagisawa 901 Alt | Meyer 6M | Rico Royal 3,5[/size]
[size=85]Martin Committee II Tenor | Otto Link NVS Tone Edge 7 | Rico Jazz Select 2H[/size]

Amanda

Ik weet niet waar je vandaan komt/woont, maar ik wil 'm met alle liefde eens voor je proberen  :-D

Fijn dat hij in orde is.
Heb je 'm hier ook al op het forum gezet?

driver

Ik woon in Heerlen dus zal niet naaast de deur zijn denk ik ;)
hij staat hier nog niet op de site wat ik wel nog wil gaan doen .

Amanda

Helaas...
Ik kwam net de advertentie op MP tegen.
Prachtige toeter zeg!