Author Topic: Buescher 400 mondstuk  (Read 2305 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Johannes

  • Guest
Buescher 400 mondstuk
« on: 29 June 2010, 16:29:54 »
Hallo,

Onlangs heb ik een Buescher 400 tenor uit de vroege jaren zeventig die al bijna 15 jaar onbespeeld op zolder lag helemaal laten reviseren. Het mondstuk dat er bij zat, is een Bamber Concert 5.

Ik speel zelf klarinet en wil nu proberen om met deze sax "wat te worden", zoals we hier in Groningen zeggen. Mijn klarinetmondstuk is vrij gesloten en geeft in combinatie met een vrij stevig riet een donker, klassiek geluid. Voor de tenor ben ik op zoek naar een rond geluid met veel focus, donker en flexibel. Ik hoef niet te scheuren of heel hard te spelen ...

Mijn vragen: past een Selmer Soloist C* bij zo'n Buescher en zo'n toonvoorstelling? Wat voor rietsterkte zou je dan kunnen gebruiken? Wat is die Bamber Concert voor een mondstuk?

... voor de duidelijkheid, ik worstel nu nog met de verschillen in embouchure tussen klarinet/tenor, maar wil zodra ik een beetje aan de sax gewend ben toch eens verder kijken naar een goed mondstuk.

groet,

Hans

Offline Invisible

  • Member
  • *
  • Posts: 909
  • Gender: Male
    • http://www.quatreforte.nl
Re: Buescher 400 mondstuk
« Reply #1 on: 29 June 2010, 18:21:56 »
Een Selmer Soloist C* is zeker een mondstuk dat bij die klankeigenschappen past en is voor klassiekere tenor blazers een veel voorkomend mondstuk. Het Bamber mondstuk ken ik verder overigens niet. Wat voor riet en rietsterkte je voor de soloist nodig hebt hangt natuurlijk ook erg van je zelf af (embouchure enzo), maar probeer eens een Vandoren traditional 3 als uitgangspunt. Als je overigens meer flexibiliteit wil hebben in de zin van pitchbends en dergelijke, ben je beter uit met een grotere tipopening. Als je met flexibiliteit bedoeld dat je in meerdere muziekstijlen terecht kan, is een solist C* een goed idee.

Ik zou zeggen, probeer eens een paar mondstukken uit (bijvoorbeeld ook een Selmer S80, maar ook een Soloist D, dus met grotere tipopening).
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline theej sax

  • Member
  • *
  • Posts: 15
Re: Buescher 400 mondstuk
« Reply #2 on: 22 August 2010, 23:01:50 »
Als ik jou was zou ik eens een Meyer M7 mondstuk proberen met een Rico jazz select riet (3M unfiled), maar je geluid bepaal je uiteindelijk toch het meeste door je embouchure.
Ikzelf blaas al jaren op mijn " big B " Aristo en ben erg tevreden over het geluid!

Offline Sjoerd

  • Member
  • *
  • Posts: 14
Re: Buescher 400 mondstuk
« Reply #3 on: 26 August 2010, 01:28:30 »
Wat je inderdaad het beste kunt doen is een middag lang bij een saxofoonzaak gaan zitten om mondstukken en daarna rieten uit te proberen. Aan je omschrijving afgelezen denk ik dat je het best voor een mondstuk met een wat grotere tipopening kunt gaan, met met een stevig riet (niet té :wink: ). Je moet er even voor werken, maar dit in combinatie met een 400 zal je vast in de goede richting brengen.

@ lighthouse: Otto Linkjes zijn over het algemeen wat minder flexibel, je hebt mijns inziens wat meer de "otto link sound :smt007 ".  

Heb er lang op één gespeeld, maar ben sinds kort over op een Lebayle 7*: donker, flexibel, helder en, als je dat wilt, scheurend! Ik ben een groot fan van metalen mondstukken, om hun excentriciteit in klank. De Lebayle is wat dat betreft echt een stuk flexibeler! Feit is wel dat deze mondstukken je vaak liggen of niet. Samengevat: ga naar een saxofoonwinkel en probeer vanalles, (ook niet metalen, dat zijn natuurlijk vooral mijn eigen ervaringen!) dan kom je er vanzelf achter wat jou sound is!

Offline Sebo

  • Member
  • *
  • Posts: 675
  • Gender: Male
Re: Buescher 400 mondstuk
« Reply #4 on: 26 August 2010, 16:20:53 »
Quote from: "Johannes"
Mijn vragen: past een Selmer Soloist C* bij zo'n Buescher en zo'n toonvoorstelling? Wat voor rietsterkte zou je dan kunnen gebruiken? Wat is die Bamber Concert voor een mondstuk?

... voor de duidelijkheid, ik worstel nu nog met de verschillen in embouchure tussen klarinet/tenor, maar wil zodra ik een beetje aan de sax gewend ben toch eens verder kijken naar een goed mondstuk.

groet,

Hans

Gelukkig hebben we een ( niet zelfbenoemde) Buescher specialist onder onze leden....

 :-D

Thijijijijijijijsssss....  klant voor je

Grtz. Sebo
Tenor Dolnet Belair verzilverd 41******
Brillhart ebolin special/ rico royal

Offline Thijs Leuven

  • Member
  • *
  • Posts: 1.628
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
Re: Buescher 400 mondstuk
« Reply #5 on: 26 August 2010, 16:39:43 »
Ik wordt plotsklaps gebombardeerd tot Buescher specialist hier...  :o  :lol:  Misschien tijd voor onderschriften op maat bij onze avatars?  :-D

Ik denk niet dat je met een Selmer C* of Soloist een erg donker geluid gaat krijgen... De voorstellen die daarna komen lijken mij beter. Ik speel zelf op een standaard metalen link (een 6* o.i.d.). Daar krijg je met het juiste embouchure en de goede speelmanier prima een geluid uit dat warm is, focus heeft en met het juiste riet prima donker kan zijn.

't Is ook maar de vraag wat voor muziek je wil gaan maken natuurlijk. Ga je alleen maar klassiek spelen? Dan is een Otto Link misschien al te heftig (al krijg je er met een rustige speelmanier wel een totaal ander geluid uit zo'n Link) en moet je inderdaad wat verder kijken naar een wat forser Selmer mondstuk, of misschien een kleinere Meyer. Wil je naast klassiek ook andere dingen spelen dan kom je denk ik prima uit met een Otto Link, wel even wat verschillende rietjes uitproberen.

Succes!
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...