Author Topic: Onhoorbaar in de 'joeks'  (Read 9516 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Ties76

• Member
  • *
Onhoorbaar in de 'joeks'
« on: 02 July 2010, 13:51:23 »
Gisteren heb ik de eerste groepsrepetitie van dit jaar bijgewoond van de joeksafdeling van de muziekvereniging met de Chu Berry. Ik had me goed voorbereid en alles zit er best in, op de nieuwe nummers na, die lukken nog niet zo. Ik vind het zo vreselijk moeilijk om een nummer te oefen als je geen melodielijn hebt, maar een vage tegenmelodie o.i.d. en je oefent thuis in je eentje. Ik heb soms geen idee wat ik speel bij nieuwe nummers, dus dan hoop ik maar dat alles in de groep op zijn plek valt.
Nou, dat viel tegen gisteren!
Onze groep speelt alleen hard en snel, hoewel er nu een paar mensen het voortouw nemen om in het juiste tempo te spelen en niet meer kei-hard. Ik ben de enige altsax en verder is er maar 1 tenorsax. Je hoort ons helemaal niet! Nu was dat gisteren dus niet zo erg, omdat er alleen de nieuwe stukken gedaan werden en die vielen knap tegen. Niet qua noten, die had ik thuis geoefend, maar qua tempo en melodie (bleek ik de enige met een vage tegenmelodie te zijn bij meerstemmige stukken, dus niemand om me als beginner aan vast te houden, lastig!).
Ik had absoluut geen last van dat mijn Amerikaan niet zou mengen in de groep, je hoorde me amper! Waar ik mezelf wel hoorde in de groep, mengde het prima bij al die takke-herrie  :lol:
Bleek ik van een nummer ook nog een partij in F te hebben! Als je thuis oefent zonder groep of CD heb je dat niet in de gaten, maar na twee noten in de groep heb ik de sax maar op de standaard gezet. Lag gelukkig dus niet aan mij, maar knullig is het wel.
Al met al dus niet zo'n lekkere repetitie gehad gisteren. De nummers die wel gingen, gingen ook lekker, maar er is voor mij nog veel werk te verzetten. En dat bij deze temperaturen (35,2 graden in de schaduw)!
alt: Conn Chu Berry (1927), leenalt: Buffet Crampon S1 (1977, verzilverd)

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
Re: Onhoorbaar in de 'joeks'
« Reply #1 on: 02 July 2010, 15:02:24 »
Ademsteun, ademsteun EN voldoende lucht zullen je helpen om beter hoorbaar te zijn..
Hard blazen is niet moeilijk maar moet je wel leren
Pas als je nekspieren op beginnen te spelen blaas je te hard  :twisted:

Maar beter hoorbaar is relatief als je tegen een groep trompetten en trombones op moet boxen..

Een gemeen mondstukje wil wel eens helpen  8)

Offline Ties76

• Member
  • *
« Reply #2 on: 02 July 2010, 15:30:45 »
Ademsteun probeer ik te verkrijgen door goed rechtop te zitten, los van mijn rugleuning, maar het zal wellicht niet helpen dat de rest staat.
Verder probeer ik er goed op te letten dat ik absoluut geen bolle wangen blaas. Volgens mij zit het met mijn nekspieren wel goed, maar ik krijg wel kramp in mijn wangen/mondhoeken door ze 'plat' te houden tijdens volume geven (hoe leg je dat nu weer uit?).
Onze groep is niet zo heel groot, maar wel bijna allemaal koperblazers inderdaad, daar kan ik niet tegenop!
Mijn mondstukje heb ik eigenlijk al gevonden (ander topic), maar ik wacht even ivm de tipopening. De Lebayle Jazz wood 6* lijkt het goede mondstuk te zijn, maar ik houd het niet vol daarop te spelen. Even wat meer techniek en embouchure ontwikkelen en dan komt dit mondstuk er wel! Scheelt ook weer een (klein) beetje...
(Lebayle is trouwens niet heel gemeen, vond ik, maar wel meer geluid/herrie, terwijl het wel mooi blijft.)
alt: Conn Chu Berry (1927), leenalt: Buffet Crampon S1 (1977, verzilverd)

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #3 on: 02 July 2010, 19:02:47 »
ik denk dat dit een kwestie van geduld is. Je bent op de goede weg denk ik.

Offline Willem

• Member
  • *
« Reply #4 on: 12 January 2013, 22:59:32 »
......Een gemeen mondstukje wil wel eens helpen ......

Zeker weten!
Ik gebruik op mijn tenor al jaren een Dukoff mondstuk.
Daarover heb ik elders op dit forum al eens geschreven.
Onhoorbaar in de joeks (al lang geleden hoor)....integendeel  :-D
Dolnet Paris  tenor    + Dukoff mondstuk  + Rico / LaVoz riet
Schenkelaars bariton + King of Yanagisawa mondstuk + Rico / LaVoz riet

Offline Koen88

• Member
  • *
    • soundcloud
« Reply #5 on: 13 January 2013, 13:22:20 »
Metalen mondstukken met een flinke "baffle" zijn vaak een oplossing maar ook een erg dure.

zelf zit ik ook in een joekskapel waar ik met 2 andere alten en een tenor met 5 trompetten en 3 trombones moet spelen.. en om hier bovenuit te komen gebruik ik de Rico Metalite M11 dit is wel een heel zwaar mondstuk (deze heeft een tipopening groter dan mijn tenor mondstukken!) maar hij is wel bespeelbaar.

ik weet niet welk mondstuk je nu bespeelt, maar ik gok iets van een selmer c* of iets in die richting. dan kun je wellicht de M5 proberen, deze mondstukken zijn niet duur (30 euro ?) en maken meer kabaal dan de meeste metalen mondstukken.
Alten| Selmer Sa 80 II. |Cannonball Big Bell
C-Melody| Martin Handcraft Stencil uit ca. 1923|
Tenor| Amati Toneking (1960-1670)| Mondstuk