Author Topic: Begin  (Read 3146 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Captain

• Guest
Begin
« on: 15 July 2010, 00:10:35 »
Hallo

Om een lang verhaal kort te maken, ik wil saxofoon leren spelen. Ik weet nog helemaal niets over saxofoons eigenlijk maar ik denk dat dit wel snel zal veranderen als ik hier wat rond ga lezen.

Ik heb al wat ervaring met mondharmonica maar ben ook een grote saxofoonfan. Ik zou graag een instap-saxofoon aankopen. Wat zijn goede merken qua prijs-kwaliteit verhouding? En hoeveel zal ik aan een 'goede' instap moeten besteden? Is het een slim een idee om een goed mondstuk te kopen om daarna verschillende saxofoons uit te proberen in winkels? Ik dank iedereen enorm voor het antwoord op de vragen.

Met grote dank

Captain

Offline Tony

• Member
  • *
    • https://www.saxforum.nl
Re: Begin
« Reply #1 on: 15 July 2010, 01:10:37 »
Leuk! Welkom ook...

Het beste is om eerst te bepalen of je Alt of Tenor (misschien wel sopraan of bariton) te spelen. Tenor is iets groter en heeft een golfje in de nek en de alt iets kleiner met een rechte nek. Tenor heeft een wat meer veelzijdiger iets warmer geluid en een alt is wat lichter en hoger.

Ik zou voor een moderne toeter gaan als b.v. een Yamaha, Jupiter, Yanagisawa, Selmer etc. Afhankelijk van je budget kun je de klasse kiezen. Een goede sax bevorderd je leercurve. Een oude Amerikaan (Bundy, Martin Indiana etc.) kan ook maar is iets minder makkelijk spelen alhoewel dat wel snel went.
Als mondstuk zou ik voor een Selmer C gaan, Meyer kan ook als je meer de lichte kant op wilt gaan. De Yamaha 4c mondstukken zijn vaak kaal en karakterloos.
Ideaal is als je iemand mee kan nemen op je zoektocht die er wat meer ervaring mee heeft. Kan misschien ook iemand van het forum zijn, geen idee waar je vandaan komt? Reken in elk geval voor een beetje goed materiaal tussen de 750 de 1000 euro (Alt) en 1000 tot 1500 voor Tenor (incl accessoires). Wil je eerst kijken en oriënteren ga dan voor b.v. 6 maanden huren en maak dan een keuze welke kant je op wilt.

Als je je materiaal hebt dan zou ik les nemen. Al is het alleen maar om de basis te leren, vanuit daar kun je kiezen voor zelfstudie of verder te gaan met les. Het laatste is aan te raden.

Succes met je keuze :)

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
« Reply #2 on: 15 July 2010, 10:15:00 »
Quote from: "Captain"
Is het een slim een idee om een goed mondstuk te kopen om daarna verschillende saxofoons uit te proberen in winkels?
Het is zeker een goed idee om meteen al een goed mondstuk te kopen (zoals Tony al zei, een Selmer S80 C* is een goed beginnersmondstuk waar je heel wat jaren op vooruit kan) omdat wat standaard bij een sax geleverd wordt vaak niet veel soeps is, alleen bij een Selmer sax krijg je meteen een Selmer mondstuk. Om eerst een mondstuk te kopen en daarmee meerdere saxen uit te gaan proberen heeft niet veel zin omdat je simpelweg eerst enigszins moet kunnen spelen om een sax goed te kunnen uitproberen. Een veilige keuze voor een beginnerssax is altijd wel de Yamaha YAS-275 voor een alt en de YTS-275 voor een tenor wat saxen zijn die nog goed te verkopen zijn mocht je na een paar jaar eens wat beters willen hebben en gewoon een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding hebben. Hele goedkope saxen (onder de 500 euro zeg maar) zijn instrumenten waar je eigenlijk zo ver mogelijk bij vandaan wil blijven (hooguit tweedehands).
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline zomertje

• Member
  • *
    • http://dekleinekunstenaar.nl
« Reply #3 on: 15 July 2010, 17:05:48 »
Een goed onderhouden toeter die je via een winkel 2e hands aanschaft kan trouwens net zo goed voldoen en net zo lekker spelen als een nieuwe en qua prijs is het voordeliger :)
Heer van Stand: Selmer SA80 II Tenorsax | Kroegtoeter: Yamaha YTS 275 Tenorsax | Meneer kn0r: Yanagisawa 901 Baritonsax *blingbling*

Captain

• Guest
« Reply #4 on: 15 July 2010, 19:07:36 »
Het jammere is dat ik een tenor zou willen spelen en deze wat duurder zijn, alhoewel een alt ook wel erg vet klinkt maar op een andere manier   :D  

Les is helaas niet mogelijk aangezien er hier nergens een muziekschool in de buurt is die saxofoon aanleert, ik hoopte om alles te leren via internet en zelfstudieboeken (als jullie er weten, gelieve het mij te melden  :D ). Het lijkt me enorm moeilijk om het zo te leren maar het is ook een droom van een instrument en ik ga het mij beklagen als ik het niet probeer.

Rond welke prijsklasse moet ik gaan zoeken voor een goed mondstuk?

Ik zou ook graag weten hoe lang een saxofoon/rieten/mondstuk leven, zal ook wel van de kwaliteit afhangen natuurlijk. En ik heb gehoord dat je veel de rieten moet vervangen, is dit moeilijk?

Hoe zit het trouwens met onderhoud?

Reeds bedankt voor de goede antwoorden, ik hoop er meer te krijgen!

Met vriendelijke groeten

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #5 on: 15 July 2010, 19:31:15 »
Toch raad ik (en vele anderen hier) je toch aan om les te nemen, iets wat je verkeerd aanleert verbeter je later gewoon heel moeilijk. Ook al zal je maar een jaartje les nemen, het scheelt zo enorm.

Een fatsoenlijk mondstuk zal zo rond de honderd euro kosten.

De levensduur van een sax kan erg lang zijn, mits goed onderhouden (altijd goed droog maken en eens per één of twee jaar laten onderhouden bij een reparateur is geen overbodige luxe). Een mondstuk gaat ook wel zo tien jaar mee, zorg er wel voor dat deze niet te veel in de zon licht want eboniet (het zwarte kunststof waar veel mondstukken van gemaakt zijn) want dat kan rare verkleuringen teweeg brengen. Een riet gaat (afhankelijk van hoeveel je speelt) ongeveer een maand mee.

Ik raad je overigens aan om dit boekje te kopen, daar staan heel veel antwoorden op jouw vragen in (niet dat je ze hier niet mag stellen hoor  :D).

Offline Ties76

• Member
  • *
« Reply #6 on: 15 July 2010, 19:39:05 »
Dat boekje is zeker een aanrader. Zit een uitgebreide grepentabel in en mocht je ergens problemen mee hebben, dan kun je in het boek vinden hoe alle onderdelen heten, zodat voor de forummers duidelijk is, waar je het over hebt.
Verder alle basisinfo erin, eigenlijk een 'must' voor iedere saxliefhebber, zéker als je (nog) geen les hebt.
(Al geprobeerd een saxliefhebber met de nodige kennis en ervaring in de buurt te traceren voor les? Misschien is via harmonie/fanfare/(big)band wel een enthousiasteling te vinden?)
alt: Conn Chu Berry (1927), leenalt: Buffet Crampon S1 (1977, verzilverd)

Captain

• Guest
« Reply #7 on: 15 July 2010, 19:52:40 »
Heb wat gegoogled en uiteindelijk heb ik een muziekschool gevonden die saxofoon aanleert. Wel een beetje ver, maar ik maak me wat zorgen door de zorgen die jullie je maken  :D.

Er staat wel niet of ik er een saxofoon kan huren ofzo. Moet ik eens naar informeren denk ik dan  :-) )

Erg bedankt nogmaals!!

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #8 on: 15 July 2010, 19:54:51 »
Ik ben begonnen toen ik een jaar of elf was, maar op de muziekschool zal je mensen val alle leeftijden tegenkomen.

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #9 on: 15 July 2010, 20:15:10 »
Je  hebt ze bij ons in alle soorten en maten...

enne...goed dat je les gaat nemen, met een beetje goede docent heb je een goede kans dat je het nog steeds leuk vind wanneer je 80 bent, zonder les.....hang je hem waarschijnlijk na 3 maanden aan de wilgen.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Captain

• Guest
« Reply #10 on: 15 July 2010, 20:44:58 »
Ik heb wel wat discipline hoor, heb ook mondharmonica op mezelf geleerd. En ik kan al aardig spelen :D.

Offline zomertje

• Member
  • *
    • http://dekleinekunstenaar.nl
« Reply #11 on: 15 July 2010, 21:22:12 »
Ik ben begonnen toen ik 37 was :)
Heb een particuliere docent, misschien ook een idee ipv muziekschool :)
Heer van Stand: Selmer SA80 II Tenorsax | Kroegtoeter: Yamaha YTS 275 Tenorsax | Meneer kn0r: Yanagisawa 901 Baritonsax *blingbling*

Offline Amanda

• Member
  • *
« Reply #12 on: 15 July 2010, 21:38:34 »
Ik was 11 toen ik begon.
Jaren les gehad bij de plaatselijke muziekvereniging (waar ik nog steeds lid van ben) en nu alweer een aantal jaar les bij een particuliere docent.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline ruud

• Member
  • *
« Reply #13 on: 22 July 2010, 23:30:50 »
Het is aan te raden om, als je twijfelt of saxofoonspelen iets voor jou is, eerst een instrument te huren. Bijvoorbeeld bij Harry Bakker in Muiderberg; als je na verloop van tijd besluit om daar een instrument aan te schaffen, wordt de huurprijs die je betaald hebt, verrekend. Dit raad ik jou en ook iedereen in jouw geval aan. Wat ik sterk afraad is, om zo maar in het wilde weg, zonder kennis van zaken, een instrument aan te schaffen via Marktplaats oid. Ik heb in de loop der tijd helaas een aantal keren meegemaakt dat een nieuwe leerling vol trots naar de 1e les kwam met een in het wilde weg aangeschaft instrument en dat ik direct al moest constateren dat dit totaal niet bruikbaar was, of zelfs onbespeelbaar. In principe kan uiteraard elk instrument wel opgeknapt worden door een goede reparateur, maar je moet je wel realiseren dat dit niet goedkoop is. Als het een instrument zonder veel marktwaarde is waar van alles aan moet worden opgeknapt (polsters versleten, andere problemen), kunnen die kosten soms niet verantwoord zijn. Dan wordt het eigenlijk geld weggooien.
Tip: als je een instrument wilt kopen zonder dat je verstand van saxen hebt, neem dan altijd iemand mee die er wel verstand van heeft.
Succes! Ruud Bergamin, Rotterdam.

Offline Tony

• Member
  • *
    • https://www.saxforum.nl
« Reply #14 on: 23 July 2010, 10:08:52 »
Helemaal met Ruud eens. Overigens, veel zaken hebben een dergelijke huurconstructie.

Succes