Het is aan te raden om, als je twijfelt of saxofoonspelen iets voor jou is, eerst een instrument te huren. Bijvoorbeeld bij Harry Bakker in Muiderberg; als je na verloop van tijd besluit om daar een instrument aan te schaffen, wordt de huurprijs die je betaald hebt, verrekend. Dit raad ik jou en ook iedereen in jouw geval aan. Wat ik sterk afraad is, om zo maar in het wilde weg, zonder kennis van zaken, een instrument aan te schaffen via Marktplaats oid. Ik heb in de loop der tijd helaas een aantal keren meegemaakt dat een nieuwe leerling vol trots naar de 1e les kwam met een in het wilde weg aangeschaft instrument en dat ik direct al moest constateren dat dit totaal niet bruikbaar was, of zelfs onbespeelbaar. In principe kan uiteraard elk instrument wel opgeknapt worden door een goede reparateur, maar je moet je wel realiseren dat dit niet goedkoop is. Als het een instrument zonder veel marktwaarde is waar van alles aan moet worden opgeknapt (polsters versleten, andere problemen), kunnen die kosten soms niet verantwoord zijn. Dan wordt het eigenlijk geld weggooien.
Tip: als je een instrument wilt kopen zonder dat je verstand van saxen hebt, neem dan altijd iemand mee die er wel verstand van heeft.
Succes! Ruud Bergamin, Rotterdam.