Main Menu

inspiratie

Started by jupialto, 12 October 2005, 20:41:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jupialto

Valt me wel op dat er niet zo heel veel geschreven/gesproken wordt over idolen die als voorbeeld dienden om ook op de sax te gaan spelen.
Ik wil dit onderwerp best wel een vaartje geven, door aan te geven dat ik muzikaal toch enorm geinspireerd ben door  Wayne Shorter. Jullie snappen dat ik daaraan de komende decennia niet kan tippen, maar zijn speelstijl heeft m.i. wel enorm bijgedragen aan stilistisch spel: lyrisch op de sopraan en soms heftig en ingetogen op de tenor.
Ik kocht vroeger (hm, opa vertelt) ongezien/ongehoord alle elpees van Weather Report, waarin WS schitterde. Speelt hij in een nummer opeens een kort thema, dan wachtte je soms eindeloos en vruchteloos op een herhaling; daaruit zou kunnen blijken dat WS geen goedkoop-effect blazer is, hetgeen ik voor de jaren 70 en 80 toch redelijk vooruitstrevend vond. Ik moet het nu doen met oude lp's en gedownloade digitale remakes, om een beetje in de sfeer te blijven.

Hoe ligt zulks bij jullie eigenlijk, qua muziek enzo zal ik maar zeggen?

Menno
groet, Menno

\"your inner voice will always guide you\"

Tony

Leuke vraag...

Toen ik nog heel klein was... jaar of 7 ofzo heb ik 2 jaar algemene muziekdinges gedaan op de muziekschool. Daarna mocht je een instrument uitkiezen en toen hoorde ik een klarinet en een piano spelen en dat vond ik toen zo mooi dat ik voor de klarinet koos.

Uiteindelijk wordt je dan een jaar of 15 a 16, vriendinnetjes, brommer en uitgaan komen om de hoek kijken en dan is de klarinet even niet meer zo stoer en zijn andere dingen even belangrijker.

Pas jaren later wilde ik pas weer iets met muziek gaan doen en vond de Sax altijd al een mooi instrument. Dat is het dan ook geworden. Toen ben ik me pas in Jazz gaan verdiepen enzo en begon ik het ook mooi te vinden. Daarvoor deed het me vrij weinig eigenlijk. Een mooi bluesje daarintegen... :) Maar goed, achteraf natuurlijk altijd wel een beetje spijt dat ik niet door was gegaan.

Dus... eigenlijk een heel ander verhaal.

Ben Rodenburg

ik begon met muziek maken toen ik 9 was. ik kwam thuis en wou een muziekinstrument spelen opeens. het werd uiteindelijk de saxofoon.

ik ging pas echte saxofoonmuziek luisteren toen ik 12 was. eerst charlie parker, daarna stan getz maar die bevielen me niet zo. toen kwam ik een paar jaar geleden via me leraar bij david sanborn. ik kende de beste man wel maar nooit cds geluisterd van hem. en toen ben ik steeds meer funk en fusion muziek gaan opzoeken!

nu staat mijn hele lijst vol met michael brecker (brecker brothers vooral), eric marienthal, david sanborn, soullive en new cool collective. dit zijn toch wel de grootste artiesten waar ik mijn inspiratie vandaan haal

voor de fusion haalde ik veel lick en ideen uit nummers van art blakey (met lou donaldson)
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

Daan

ik wou in het begin klarinet spelen gewoon vond ik mooi qua klassieke muziek. Had er ook helemaal geen verstand van. Toen kon ik kiezen uit een paar instrumenten koos dus voor de saxofoon. Sopraan, en ik heb er nooit spijt van gehad het werd/wordt als maar leuker en leuker. Toen opeens kopieerde ik CD's van Maceo Parker van iemand en zo was dat funk muziek gekomen. En via dit forum ken ik weer een paar super super saxofonisten! Via Ben bv. aan Eric Marienthal en natuurlijk David Sanborn, mijn favoriete saxofonist nu  :lol:
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

jupialto

Quote from: "saxy-benny"ik begon met muziek maken toen ik 9 was. ik kwam thuis en wou een muziekinstrument spelen opeens. het werd uiteindelijk de saxofoon.

ik ging pas echte saxofoonmuziek luisteren toen ik 12 was. eerst charlie parker, daarna stan getz maar die bevielen me niet zo. toen kwam ik een paar jaar geleden via me leraar bij david sanborn. ik kende de beste man wel maar nooit cds geluisterd van hem. en toen ben ik steeds meer funk en fusion muziek gaan opzoeken!

nu staat mijn hele lijst vol met michael brecker (brecker brothers vooral), eric marienthal, david sanborn, soullive en new cool collective. dit zijn toch wel de grootste artiesten waar ik mijn inspiratie vandaan haal

voor de fusion haalde ik veel lick en ideen uit nummers van art blakey (met lou donaldson)

Ken jij de specificaties van Sanborn: merk sax, mondstuk, riet enz.?

Menno
groet, Menno

\"your inner voice will always guide you\"