Author Topic: Saxofoonles: Huren, kopen?  (Read 1612 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Dw23saint

• Member
  • *
Saxofoonles: Huren, kopen?
« on: 18 July 2010, 14:58:25 »
Al enkele maanden loop ik met het idee rond om saxofoon te gaan spelen. Daarom heb ik me ook aangemeld bij dit forum (hoi allemaal  8)), en ben ik ook van plan om vanaf 1 september een jaar lang les te gaan volgen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik enigszins schrok toen ik de prijzen van al die toeters zag, maar ik wil me hierdoor niet uit het veld laten slaan. Mijn plan is om nu het eerste half jaar dat ik les volg een sax te huren, en als ik na 6 maanden nog steeds enthousiast ben, een serieuze aanschaf te doen. Is dit een verstandige aanpak? En wat is een eerlijke huurprijs?

Overigens heb ik nog nooit een sax aangeraakt, alleen vind ik het gewoon onwijs toffe en mooie instrumenten met een fantastisch geluid. Ik kan ook nauwelijks noten lezen, dus ik heb nog een lange weg te gaan ;)
Hoe zijn jullie gestart? Met welk soort saxofoon, met welk lesmateriaal, etc?

Alle reacties zijn welkom, bvd!
Dave

Offline Pieter

• Member
  • *
Re: Saxofoonles: Huren, kopen?
« Reply #1 on: 18 July 2010, 16:18:11 »
Gegstart op mijn 42ste, eerste anderhalf jaar gehuurd, was rommel, toen mijn eerste Selmer gekocht SA80 II, weer 2 jaar latersopraan erbij gekocht, ook een SA80 II. Nu speel ik op een Selmer Reference. Ben nu 53 en heb 11 fantastische saxofoonjaren achter de rug, speel inmiddels op een behoorloijk niveau, maar gelukkig valt er altijd nog heel veel te leren.
Het is de weg naar het doel wat het zo leuk maakt en ik hoop dat ik dat doel nooit haal.
Oh ja, ik heb nog steeds les.

Mij lijkt je aapak niet verkeerd en mocht je na een poosje nog een mooie toeter willen, mijn SA80 II alt is te koop voor zo'n dikke 1000 euro onder de nieuwprijs terwijl hij nu eigenlijk beter is dan toen ik hem kocht....

Een redelijke huurprijs hangt af van een aantal factoren; wat voor sax? voor hoelang? bestaat er recht tot koop? ed. Over het algemeen maakt het niet zo heel veel uit waar je iets huurt, maar probeer in ieder geval iets van een Yamaha of Jupiter ofzo te krijgen.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
« Reply #2 on: 18 July 2010, 16:25:49 »
Halo Dave, welkom op dit forum.

Om eerst een sax te huren als je voor je zelf nog niet 100% weet of je er wel mee door wil gaan is zeker geen slecht idee. Als alternatief kan je nog naar huurkoop kijken, daarbij huur je eerst een bepaalde tijd het instrument en kan je het daarna mocht je door willen gaan overkopen zonder dat je duurder uit bent. De prijzen van saxen vallen voor veel beginners tegen ja, maar indien goed onderhouden (droog maken na het spelen, eens per één of twee jaar voor onderhoud bij een reparateur, enz.) gaat een sax ook heel wat jaren mee.

Heb je al bedacht welk "type" saxofoon je wilt gaan spelen? Zo kan je kiezen uit sopraan, alt, tenor en baritonsax (in het plaatje bij mijn naam zie je alle vier de types staan toevallig), maar de meeste beginners beginnen op de altsax omdat dat net even wat makkelijker speelt.

Het lesmateriaal is denk ik vooral afhankelijk van de docent die je krijgt.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline Amanda

• Member
  • *
« Reply #3 on: 19 July 2010, 12:40:07 »
Je kunt ook eens kijken bij een muziekvereniging bij jou in de buurt.
Hier krijg je vaak les en een instrument te leen van de vereniging.
Uiteraard is het wel de bedoeling dat je later doorstroomt naar het orkest (wat overigens hartstikke leuk is).
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo