Sinds een aantal jaren maak ook ik deel uit van een blazerssectie. Als je de ambitie hebt om hier iets goeds van te maken dan is het zaak om veel te luisteren naar anderen en uit te vogelen hoe zij nu aan die vette sound komen.
Een paar noten met 6 blazers spelen is zo moelijk niet, maar maak daar maar eens een strakke sound van. Met de sectie waar ik momenteel nu bijna 2 jaar mee speel hebben we regelmatig een sectierepetitie waarbij we vooral goed naar elkaar luisteren. Hoe beleeft iederen de noten en zijn eigen geluid. Blenden met de rest is enorm belangrijk. Articulatie is leuk, maar als iedereen daar een eigen idee over heeft dan wordt het rommelig. En dan spelen wij maar met 3 man; trompet, trombone, alt/tenorsax.
Probeer maar eens om met 6 man een simpel loopje unisono te spelen waarbij iedereen de noten even lang speelt, even sterk qua volume en zonder allerlei buiginkjes. Dat is toch lastig maar gaat zeker lukken als je vaak samenspeelt. Ik weet niet of jullie alle partijen uitschrijven, maar het helpt enorm bij het maken van afspraken vwb de interpretatie, en is bovendien erg leuk en leerzaam om te doen. Als je covers speelt en dus ook de blazerspartijen na wilt spelen en je dus vooral goed moet luisteren naar de afzonderlijke partijen gaat er een wereld voor je open.
Succes.