Author Topic: Die twee halzen bij een sopraansax...  (Read 17627 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline wiko1948

• Member
  • *
Die twee halzen bij een sopraansax...
« on: 21 August 2010, 16:47:03 »
Hoi !

Ik heb - nog niet zo lang - een (rechte) sopraansax met twee halzen. Eentje recht en eentje ietwat gebogen.
Die gebogen ziet er wel stoer uit en heb die van begin af aan op dat instrument gezet.
Ik denk niet dat het qua houding tov lichaam en instrument wat uitmaakt met die andere, rechte, maar nou vraag ik me af.
Hebben die twee qua klank ook nog invloed op het geluid?
Ik merk het zelf eigenlijk niet zo op het eerste gehoor, maar dacht, ik gooi het eens in de groep...

Dank voor jullie reactie(s).

groeten,
wiko
[size=85]Sopr. Le Monde Vintage , BILGER.
Alt Le Monde Satellite ongelakt, MEYER.
Tenor Selmer SA80, MEYER.
[/size]

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
Re: Die twee halzen bij een sopraansax...
« Reply #1 on: 21 August 2010, 17:01:30 »
Tja, als je de die hards mag geloven, moet een sopraan altijd recht zijn voor het beste geluid en daar zal ook heus wat voor te zeggen zijn. Maar zeker als je nog niet zo lang speelt, is speelgemak vaak een belangrijkere factor dan net dat wat betere geluid. Wellicht dat iemand anders hier nog wat meer zinnigs kan vertellen over wat dan de klankverschillen zijn tussen recht en gebogen. Wellicht dat je iemand anders met een getraind gehoor eens kunt laten horen of die verschil hoort als jij aan het spelen bent tussen de twee halzen.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline Amanda

• Member
  • *
« Reply #2 on: 21 August 2010, 17:35:42 »
Qua houding maakt het juist wel uit. Met een gebogen hals hoef je de sax minder hoog te houden dan met een rechte hals om 'm goed in je mond te doen.
Het zal dus minder kracht kosten voor je rechterarm.

Ik heb zelf ook een sax gehad met 2 halzen en de klank was wat opener/helderder met de rechte hals.
Maar om nou te zeggen dat het verschil gigantisch was? Nee, het was minimaal.
Het speelgemak was echter wel fijn.

Ik verplaats je topic gelijk even naar het forum Sopraan.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Micha

• Guest
« Reply #3 on: 22 August 2010, 08:50:32 »
Recht speelt fijner en het geluid klinkt wat helderder vind ik :-)

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #4 on: 22 August 2010, 12:17:03 »
De verschillen tussen 2 dezelfde halzen zijn net zo groot als de verschillen tussen de verschillende halzen. Ik denk dat speelgemak hier het belangrijkste motief is om te kiezen voor de een of de ander. In beide categorieen ij mooie exemplaren te vinden.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #5 on: 23 August 2010, 17:27:32 »
Quote from: "lighthouse"
Quote from: "Pieter"
De verschillen tussen 2 dezelfde halzen zijn net zo groot als de verschillen tussen de verschillende halzen. Ik denk dat speelgemak hier het belangrijkste motief is om te kiezen voor de een of de ander. In beide categorieen zijn mooie exemplaren te vinden.
KUNNEN net zo groot zijn...........

Bij een dergelijk groot aantal met maar 2 variabelen mag je gewoon ZIJN zeggen, hoor. Degene die niet aan de stelling voldoen zijnde uitzonderingen.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline wiko1948

• Member
  • *
« Reply #6 on: 23 August 2010, 21:27:31 »
Ik denk dat er qua geluid niet een hoorbaar verschil is of het zou de intonatie op die D zijn, maar dat moet dan erg miniem zijn. Ik hoor het niet en heb momenteel m'n stem apparaatje niet bij me. (Ben op vakantie in la douce France.)
Wat blijft is dan het speelgemak en dat is met dat gebogen halse idd wat comfortabeler.
Dus laten we het voorlopig daarop houden en er geen HALSzaak van maken.  :wink:
Dank voor jullie inbreng,
 wiko
[size=85]Sopr. Le Monde Vintage , BILGER.
Alt Le Monde Satellite ongelakt, MEYER.
Tenor Selmer SA80, MEYER.
[/size]

Offline Birgitsax

• Member
  • *
« Reply #7 on: 13 January 2011, 15:29:54 »
ah - daarom klinkt de "D" soms zo vreemd op mijn gebogen sopraan.  :-D

Offline k317

• Member
  • *
« Reply #8 on: 14 January 2011, 18:13:10 »
Vroeger speelde ik altijd met de gebogen. Nu  (hahaha al twee repetities) pak ik de rechte. Ik heb nu een andere Serie III dan toen, en deze heeft een verzilverde rechte nek (rest is gelakt). DAt maakt wel uit voor de klank, zegt men. Ik vind het fijner spelen, speel minder naar de grond toe.
Groeten, Karin

S: Selmer series III (nr. 588xxx) en voor de kids een Roy Benson by Dixon (nr. 959xxx; gebogen model) A: Selmer SA80 Serie II (nr. 496xxx) T: Selmer Mark7 \'79 (nr. 291xxx) en een Jupiter 787 voor de boerenkapel Plus: Maestro fluit, Jaeger piccolo, B&M Champion trompet en Indiaase poc

deHerbergier

• Guest
« Reply #9 on: 18 April 2011, 10:04:39 »
Quote from: "Invisible"
Tja, als je de die hards mag geloven, moet een sopraan altijd recht zijn voor het beste geluid en daar zal ook heus wat voor te zeggen zijn. Maar zeker als je nog niet zo lang speelt, is speelgemak vaak een belangrijkere factor dan net dat wat betere geluid. Wellicht dat iemand anders hier nog wat meer zinnigs kan vertellen over wat dan de klankverschillen zijn tussen recht en gebogen. Wellicht dat je iemand anders met een getraind gehoor eens kunt laten horen of die verschil hoort als jij aan het spelen bent tussen de twee halzen.

Zoals al vaker op dit forum gezegd: de rechte sopraan heeft een sopraan geluid (met het kenmerkend middenregister dat lijkt op een hobo). De kromme is niet meer dan een hoge alt.

Offline Penningh

• Always remember; the world is full of nice people! So if you can't find one.....be one.
  • Member
  • *
« Reply #10 on: 18 April 2011, 12:10:10 »
Mijn leraar sax vroeger, vertelde mij dat het geluid van een sax met een gebogen hals minder scherp zou zijn.
Je heb er wel een goed gehoor voor nodig, althans ik hoorde het niet.
Nu hoor ik het zeker niet meer.
Penningh
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.