Ik zou in jouw situatie voor de nieuwe Yamaha gaan om de volgende redenen:
-De Yamaha is een uitstekend beginnerinstrument waar een beginner zonder kennis van saxen (en ook voor beginners die nog niet weten welke richting ze op willen, klassiek of jazz bijvoorbeeld) geen miskoop aan zal hebben.
-Als je nu de Yamaha zou kopen en over bijvoorbeeld een jaar of 4/5 aan iets beters toe bent, kan je dan de Yamaha waarschijnlijk voor een vrij goede prijs doorverkopen (bij veel andere beginnerssaxen in die prijsklasse en goedkoper is dat zeker niet altijd zo). Zeker als je je sax goed onderhoudt (na het spelen goed droog maken enzo) en elk jaar of in ieder geval om het jaar voor onderhoud doet.
Uiteindelijk wil je als je nog steeds enthousiast en serieus met het sax spelen bezig ben, na een paar jaar meestal (zo gaat dat bij de meeste mensen in ieder geval) toch wel een betere sax voor het leven, of je nu die Yamaha koopt of een tweedehands. Richt je op dit moment dus liever op een instrument wat makkelijk te bespelen is en goed afgesteld is zodat je ongestoord met je saxstudie bezig kan, waar je met een nieuwe Yamaha dus wel min of meer verzekerd ben (een nieuwe sax moet door de winkel eerst goed afgesteld worden, dus een gerenommeerde winkel uitzoeken is geen overbodige luxe), maar bij een tweedehands sax lang niet altijd (dus daarbij altijd liever iemand mee hebben die al langer sax speelt om het instrument voor jou te beoordelen). Mocht je voor een Yamaha kiezen, is het wel aan te raden om het standaard Yamaha mondstuk (4C mondstuk geloof ik) niet te gaan gebruiken en daar voor in de plaats een Selmer S80 C* mondstuk (of vergelijkbaar van een ander merk) te kopen, dan kan je qua mondstuk ook jaren vooruit.
Edit:
Ik lees overigens in je "welkom" topic dat je bij een fanfare wil gaan spelen, vaak kan je bij fanfare- en harmonieorkesten een goede sax in bruikleen krijgen (en vaak ook wel kortingen op de muzieklessen), heb je dus al eens bij de lokale fanfare geïnformeerd wat daar de mogelijkheden zijn?