Author Topic: Twijfel tussen nieuw en tweedehands  (Read 3387 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Leontine

• Guest
Twijfel tussen nieuw en tweedehands
« on: 25 August 2010, 09:32:34 »
Ik wil graag alt sax gaan spelen en heb op internet al heel wat rondgesnuffeld en gelezen, ook natuurlijk hier. Inmiddels ben ik er achter dat ik een sax wil van een goed merk, mijn budget is max 1300 euro. Nu twijfel ik of ik een Yamaha 275 nieuw koop, of een 2e hands voor 200 euro minder, maar dan eventueel met een Selmer of Meyer mondstuk, of toch een tweedehands Selmer Bundy? Ik ben van plan binnenkort naar Harry Bakker te gaan en wat uit te proberen, maar ik twijfel of ik echt verschil ga horen omdat ik nog neit eerder op een sax gespeeld heb. Wie heeft tips of suggesties voor mij.
Ik wil dus lekker zelf gaan spelen, en bij de fanfare...

Offline zomertje

• Member
  • *
    • http://dekleinekunstenaar.nl
Re: Twijfel tussen nieuw en tweedehands
« Reply #1 on: 25 August 2010, 09:50:10 »
Ik heb zelf 2e hands gekocht en heb inmiddels een Selmer SA80II en een Yamaha 275.  
Qua geluid hoor ik wel verschil. Qua speelgemak doet de Yamaha het net zo goed.

2e hands is goed kijken en iemand meenemen met verstand van zaken of bij een goeie winkel, Harry Bakker is ok wat dat betreft.
2e hands krijg je dus meer geluid voor minder geld. Maar als je op straat gaat lopen (doet die fanfare dat nog?) dan is een mooie dure toeter misschien wel zonde. Daarom heb ik juist die Yamaha, voor de kroeg en op straat :)
Heer van Stand: Selmer SA80 II Tenorsax | Kroegtoeter: Yamaha YTS 275 Tenorsax | Meneer kn0r: Yanagisawa 901 Baritonsax *blingbling*

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
« Reply #2 on: 25 August 2010, 10:27:38 »
Ik zou in jouw situatie voor de nieuwe Yamaha gaan om de volgende redenen:

-De Yamaha is een uitstekend beginnerinstrument waar een beginner zonder kennis van saxen (en ook voor beginners die nog niet weten welke richting ze op willen, klassiek of jazz bijvoorbeeld) geen miskoop aan zal hebben.
-Als je nu de Yamaha zou kopen en over bijvoorbeeld een jaar of 4/5 aan iets beters toe bent, kan je dan de Yamaha waarschijnlijk voor een vrij goede prijs doorverkopen (bij veel andere beginnerssaxen in die prijsklasse en goedkoper is dat zeker niet altijd zo). Zeker als je je sax goed onderhoudt (na het spelen goed droog maken enzo) en elk jaar of in ieder geval om het jaar voor onderhoud doet.

Uiteindelijk wil je als je nog steeds enthousiast en serieus met het sax spelen bezig ben, na een paar jaar meestal (zo gaat dat bij de meeste mensen in ieder geval) toch wel een betere sax voor het leven, of je nu die Yamaha koopt of een tweedehands. Richt je op dit moment dus liever op een instrument wat makkelijk te bespelen is en goed afgesteld is zodat je ongestoord met je saxstudie bezig kan, waar je met een nieuwe Yamaha dus wel min of meer verzekerd ben (een nieuwe sax moet door de winkel eerst goed afgesteld worden, dus een gerenommeerde winkel uitzoeken is geen overbodige luxe), maar bij een tweedehands sax lang niet altijd (dus daarbij altijd liever iemand mee hebben die al langer sax speelt om het instrument voor jou te beoordelen). Mocht je voor een Yamaha kiezen, is het wel aan te raden om het standaard Yamaha mondstuk (4C mondstuk geloof ik) niet te gaan gebruiken en daar voor in de plaats een Selmer S80 C* mondstuk (of vergelijkbaar van een ander merk) te kopen, dan kan je qua mondstuk ook jaren vooruit.

Edit:

Ik lees overigens in je "welkom" topic dat je bij een fanfare wil gaan spelen, vaak kan je bij fanfare- en harmonieorkesten een goede sax in bruikleen krijgen (en vaak ook wel kortingen op de muzieklessen), heb je dus al eens bij de lokale fanfare geïnformeerd wat daar de mogelijkheden zijn?
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Leontine

• Guest
« Reply #3 on: 25 August 2010, 10:48:05 »
Ik kan misschien een sax lenen bij de fanfare, ze gingen er nog even achteraan, maar als dat niet lukt, schaf ik er zelf een aan...

Offline Penningh

• Always remember; the world is full of nice people! So if you can't find one.....be one.
  • Member
  • *
« Reply #4 on: 25 August 2010, 11:46:17 »
Verenigingen kunnen ook vaak instrumenten huren.
De barisax van een vereniging waar ik ook bij speel is bijvoorbeeld gehuurd bij een muziekschool
Je kan dan spelen, ervaring krijgen en op je gemak rondkijken wat er te koop is
Voor mij gaat er niets boven een oude amerikaan.

Penning
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.

Offline jeannet

• Member
  • *
« Reply #5 on: 25 August 2010, 14:49:32 »
Saxofoonwinkel in Deventer is ook een goed adres! Daar heb ik destijds een goede Jupiter-altsax nieuw gekocht voor mijn dochter.
Voor tweedehandjes zou je een goede adviseur moeten meenemen, daar zit nogal verschil in, lastig om zelf te bepalen als je zelf nog niet speelt.
JB

Offline Sjoerd

• Member
  • *
« Reply #6 on: 28 August 2010, 16:16:17 »
Als je op zoek gaat naar een tweede-handsje voor niet te veel geld is het natuurlijk verstandig om iemand mee te nemen die er verstand van heeft, maar google ook eens naar recensies van de saxofoonboer waar je heen gaat! (ik bedoel dus een tweedehands via een bedrijfje, niet particulier!) Hieruit kun je vaak wel opmaken of hij kwaliteit verkoopt tegen een redelijke prijs. Er zijn veel winkels (volgens mij die in deventer ook) die principieel geen slecht spul willen verkopen, dus dan zit je wat kwaliteit betreft wel goed.

Ik wil je de saxofoonwinkel in Deventer ook wel aanbevelen :)

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #7 on: 28 August 2010, 20:02:41 »
Quote from: "lighthouse"
Als beginner altijd een gebruikte sax kopen of iets huren.
Lighthouse, kan je eens toelichten waarom je dit vind? Het zo neer plempen van een stelling zonder enige onderbouwing is weinig behulpzaam vind je niet?

Ik vind namelijk dat er zat goede en betaalbare nieuwe studiesaxen te krijgen zijn waarbij een beginner die nog leek is in de wereld van de saxofoon vrijwel verzekerd is van een fatsoenlijk instrument. Dit is natuurlijk met huren ook zo, maar er zijn zat mensen die van zich zelf wel weten dat ze door willen gaan met deze hobby, dus om te stellen dat een beginner beter af is met een huursax, is wat kort door de bocht in mijn ogen.

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #8 on: 29 August 2010, 10:22:04 »
Ik ben niet echt een beginner meer met 11 lesjaren, maar ga nog altijd samen met mijn docent op stap om saxen en of mondstukken uit te zoeken. het is gewoon ook een erg leerzame ervaring.

Voor iemand die blanco begint is huren geen verkeerde optie mits er een fatsoenlijk beginnersinstrument wordt verhuurd. Dat zou dan in mijn ogen een Yamaha moeten zijn.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #9 on: 29 August 2010, 11:23:58 »
Quote from: "lighthouse"
Van een nieuwe studiesax is de eerste afschrijving geweldig hoog. Bij aanscaf van een occ. hou je die afschrijving lekker in the pocket.
Invisible schrijft: "Ik vind namelijk dat er zat goede en betaalbare nieuwe studiesaxen te krijgen zijn waarbij een beginner die nog leek is in de wereld van de saxofoon vrijwel verzekerd is van een fatsoenlijk instrument." zonder suggesties te doen. Weinig behulpzaam, vind je niet?
Damn, relax man!

Jij zet in een eerdere reply een stelling neer zonder daar een onderbouwing bij te geven (die geef je nu wel, dank daarvoor) waarop ik je vraag dat te onderbouwen en je bedankt mij met z'n kinderachtige reactie, hoe oud ben je? Dit is een discussieforum, dan mag je toch hopelijk wel verwachten dat iemand zijn mening onderbouwt, of zit ik daar nou mis mee?

Leontine

• Guest
« Reply #10 on: 29 August 2010, 22:05:15 »
Hier even de uitslag van mijn zoektocht naar een sax en een afsluiting van de discussies...
Ik heb toch voor de Yamaha yas 275 gekozen met een selmer c80 mondstuk. Niet al te duur (slechts 1 rib uit mijn lijf) goed betrouwbaar merk en redelijk waardevast. Ik heb hem redelijk goedkoop nieuw aangeschaft, foutje van de verkoper... dus dat was boffen. Ik ben er erg blij mee, en druk aan het oefenen, heb al gemerkt dat ik flink wat adem nodig heb, of een goede les van een goede leraar... Die les komt er hoop ik binnenkort aan.
Bedankt voor alle nuttige info!

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #11 on: 29 August 2010, 22:12:40 »
Succes met je aanschaf!

Tja veel lucht nodig hebben, dat valt eigenlijk best wel mee met saxofoonspelen. De truuk is meer hoe je je lucht gebruikt met de juiste technieken (ademsteun, juiste aanzet), maar dat zijn allemaal zaken die een goede leraar je wel uit zal leggen (daarom is les nemen ook wel zo verstandig bij het saxofoonspelen, je leert je anders zo verkeerde dingen aan). Het belangrijkste nu is dat je er gewoon plezier in hebt  :D

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #12 on: 30 August 2010, 12:24:50 »
Gefeliciteerd!

En veel plezier met spelen en lessen.
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"