Author Topic: vieze sax....  (Read 4662 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline jeannet

• Member
  • *
vieze sax....
« on: 29 August 2010, 00:22:31 »
Ik was zo blij met mn "nieuwe" tenorsax, tot ik hem vandaag eens beter bekeek. Die toeter bleek niet een KLEIN beetje vies te zijn, maar mega-vies.  :( Stoffig, smerig, etc. Mn voorganger heeft er schijnbaar niet al te veel op gepoetst, complete stofnesten kwamen eruit. Gelukkig heb ik mn eigen mondstuk erop, anders was ik over mn nek gegaan.  :?
Maar vraag is: weet iemand een goede methode om een vieze sax zelf zo snel mogelijk zo goed mogelijk schoon te maken? :?:

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
Re: vieze sax....
« Reply #1 on: 29 August 2010, 10:29:59 »
Quote from: "jeannet"
Ik was zo blij met mn "nieuwe" tenorsax, tot ik hem vandaag eens beter bekeek. Die toeter bleek niet een KLEIN beetje vies te zijn, maar mega-vies.  :( Stoffig, smerig, etc. Mn voorganger heeft er schijnbaar niet al te veel op gepoetst, complete stofnesten kwamen eruit. Gelukkig heb ik mn eigen mondstuk erop, anders was ik over mn nek gegaan.  :?
Maar vraag is: weet iemand een goede methode om een vieze sax zelf zo snel mogelijk zo goed mogelijk schoon te maken? :?:
Je kan natuurlijk zelf aan de slag moet poetsdoeken enzo, maar dan zal je er wel achter komen dat het moeilijk is om tussen alle stangetjes en kleppen te komen. Het beste wat je dan kan doen is de sax weg brengen voor onderhoud. Die halen hem dan vaak helemaal uit elkaar, maken alles schoon, en zetten alles weer in elkaar en vervangen eventueel versleten onderdelen (zoals de polsters, ofwel de kussentjes die aan de binnenkant van de kleppen zitten). Dan krijg je dus als het goed is een schone, goed sluitende en goed afgestelde sax voor terug. Nadeel is dan wel dat je je sax een tijdje kwijt bent....
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline jeannet

• Member
  • *
« Reply #2 on: 29 August 2010, 11:06:35 »
Quote from: "lighthouse"
Stofnesten: (vernis)kwastje v....pincet en een haaknaald
Check! Ik ga het proberen :D
Las inderdaad later een andere draad in dit forum, met iets over het poetsdoekje in reepjes knippen, dat lijkt me ook wel veilig.
Dank jullie wel voor de reacties
groets
JB

Offline Sjoerd

• Member
  • *
« Reply #3 on: 29 August 2010, 14:11:17 »
Kunnen ze dat niet ultrasoon reinigen? ultrasoon=ultraschoon :mrgreen:

Maar het kan inderdaad geen kwaad om wat extra te spenderen aan een onderhoudsbeurt. Als je hem terug krijgt speelt ie ook weer als nieuw!

Offline asterix

• Member
  • *
« Reply #4 on: 23 September 2010, 18:52:22 »
zou je een sax mogen "schoonblazen" met een compressor?

Offline asterix

• Member
  • *
« Reply #5 on: 23 September 2010, 18:52:45 »
en wat kost z'n onderhoudsbeurt?

Offline K.Raggers

• Member
  • *
« Reply #6 on: 23 September 2010, 19:07:56 »
Schoonblazen met compressor kan mits de druk niet te hoog is [ 2 tot 4 bar ] , niet onder de kleppen
blazen omdat hierdoor de polsters opgeblazen kunnen worden, een kwastje erbij is dan wel aantebevelen
Daarna kijken of er stof resten tussen de polsters en het toongat zijn. Verwacht geen blinkend resultaat,
alleen de ergste losse rommel is hiermee weg te krijgen.
Reepje lap zonder pluizen voorzichtig overal tussendoor trekken geeft meer resultaat maar is ook vrij
arbeids intensief.
laatbloeiende sax fanaat repareert, reviseert
voor de hobby, liefst oude Amerikanen