Author Topic: Hallo  (Read 1992 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jett

• Guest
Hallo
« on: 03 September 2010, 08:53:02 »
Hallo allemaal!

Ik zal me even voorstellen!
Ik ben Jet, 30 jaar en woon in Nieuw Vennep.
Heb vorig jaar bijna een jaar klarinetles gehad en nu zou ik heel graag saxofoon willen leren spelen.

Had me ingeschreven voor groepslessen bij Pier-K (cultureel centrum hier), maar gewoon NIEMAND die zag had opgegeven :(
Het lijkt me zo leuk om met elkaar te leren en muziek te maken, maar als er geen gegadigden zijn, echt heel jammer!
Dacht dat het zo vreselijk populair was tegenwoordig en dat ik minstens op een wachtlijst zou komen te staan!

Nu wil ik dus nog steeds graag sax leren spelen en het liefst met een aantal mensen, maar waar doe ik dat?
Iemand een idee? Loopt er iemand misschien met hetzelfde idee rond en kunnen we samen iets regelen?

Hoop iets te horen, lijkt me leuk!
Groetjes Jet

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
Re: Hallo
« Reply #1 on: 03 September 2010, 10:13:26 »
Hallo Jet, welkom op het forum.

Je hebt gelijk dat samenspelen leuk is, is dan ook zeker wel aan te raden. Maar in het begin is individueel les vaak wel beter omdat je dan gewoon nog veel bijgestuurd moet worden en in een groep krijg je logischerwijs hier de volle aandacht niet voor.

Wellicht is het een idee om eens bij de lokale harmonie of fanfare te kijken, de muziekles krijg je dan vaak wel gewoon via de muziekschool, maar vaak bieden dergelijke muziekverenigingen voor mensen die een jaar les hebben de mogelijkheid om in een beginnersorkestje te spelen om vervolgens na een paar jaar door te stromen naar het grote orkest. Vaak kan je via de vereniging ook wel een instrument in bruikleen krijgen, dus kan financieel ook wel aantrekkelijk zijn.

De muziekles zelf zou ik, zoals ik al schreef, individueel houden. Groepslessen vanaf het allereerste begin zijn in mijn ogen ook meer iets voor jonge kinderen zodat ze elkaar motiveren. Ook loop je met gezamenlijke lessen snel tegen het probleem op dat niet iedereen even snel leert (of er evenveel oefentijd in steekt) en vooral op oudere leeftijd loopt dat erg veel uit elkaar (kinderen leren nou eenmaal veel sneller).
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline Amanda

• Member
  • *
« Reply #2 on: 03 September 2010, 10:55:45 »
Welkom hier!

Ik sluit me bij Invisible aan.
Kijk eens bij een harmonie of fanfare.
Dan heb je in eerste instantie privéles, waar je veel meer aan hebt en kun je waarschijnlijk al snel in een leerlingenorkest of samenspel groep meedoen. En later natuurlijk in het orkest. Hartstikke leuk!
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline Sebo

• Member
  • *
« Reply #3 on: 03 September 2010, 14:34:43 »
Het is zo als Invisible en Amanda zeggen; ik zou zeggen "go for it" en succes..

enneh...

:D Weest welkom hiero :D

Grtz.  Sebo
Tenor Dolnet Belair verzilverd 41******
Brillhart ebolin special/ rico royal

Zoot

• Guest
« Reply #4 on: 03 September 2010, 17:14:47 »
Goooooglen op saxofoonles utrecht geeft een aantal hits..... succes en veel   p L E z i E R

welkom                      8)  TOet toEt grOEt vAn ZOoT  8)

Gerald

• Guest
« Reply #5 on: 03 September 2010, 19:45:36 »
Hoi.

Welkom op het forum.

Je zou, als je dat wat lijkt, bij een Harmonie of Fanfare kunnen gaan.
Niet iedereen wil dat, ik tenminste niet.

Misschien is een dweilorkest een optie ?
Maar zeker ook priveles is in het allereerste begin echt een must.

We horen vast nog wel, wat het geworden is, heel veel plezier ermee!

Offline jeannet

• Member
  • *
« Reply #6 on: 04 September 2010, 00:25:26 »
Zeker! Harmonie of fanfare (of allebei!)
Immers met een saxofoon kun je terecht in beide type orkesten. En er is inderdaad niets leukers dan samen muziek maken!
Sommige orkesten hebben volwaardige B-orkesten  (waar niet alleen de jonge leerlingen inzitten maar ook mensen die op latere leeftijd een instrument leren spelen).
Succes!
Jeannet

Offline zomertje

• Member
  • *
    • http://dekleinekunstenaar.nl
« Reply #7 on: 04 September 2010, 18:15:23 »
Welkom  :-)
Heer van Stand: Selmer SA80 II Tenorsax | Kroegtoeter: Yamaha YTS 275 Tenorsax | Meneer kn0r: Yanagisawa 901 Baritonsax *blingbling*

Jett

• Guest
« Reply #8 on: 06 September 2010, 12:51:58 »
Hallo allemaal!

Bedankt voor jullie reacties!
Ik ga zeker eens informeren bij een fanfare of iets in die richting.
Nu denk ik dat ik niet echt iemand ben om in een fanfare of dweilorkest mee te spelen en dat ik liever (als ik later groot ben ;)) mee speel in een orkest.

Toch beter om eerst individueel les te nemen en dat via een drumband?
Ik ga informeren, want het blijft me toch trekken, zo'n mooi instrument te leren bespelen.
Iemand van jullie eventueel ervaring met bijvoorbeeld studenten (van het conservatorium) die saxofoonles geven?
Zal ook wel goedkoper zijn en misschien ook prima te doen?

Ik hou jullie zeker op de hoogte!
Groetjes Jet

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #9 on: 06 September 2010, 13:10:18 »
Quote from: "Jett"
Hallo allemaal!
Nu denk ik dat ik niet echt iemand ben om in een fanfare of dweilorkest mee te spelen en dat ik liever (als ik later groot ben ;)) mee speel in een orkest.

Toch beter om eerst individueel les te nemen en dat via een drumband?
Groetjes Jet
Ik snap deze twee zinnen even niet, wil je nu wel of niet in een orkest spelen (en een fanfare of harmonie zijn ook (blaas)orkesten)?

En wat heeft een drumband hiermee te maken?

Offline Amanda

• Member
  • *
« Reply #10 on: 06 September 2010, 13:46:48 »
Waarom niet bij een fanfare of dweilband maar wel bij een orkest?

Beide zijn ook orkestvormen ;-)

Studenten van het conservatorium kun je ook prima aanschrijven. Of zoiezo een docent via bijvoorbeeld Marktplaats of dit forum.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline jeannet

• Member
  • *
« Reply #11 on: 07 September 2010, 00:58:34 »
Ik vraag me af of studenten conservatorium goedkoper zijn dan b.v. de lessen die leerlingen bij een orkest kunnen krijgen.
Ik heb wel goede ervaringen met mijn saxofoondocente, laatstejaars conservatorium, en zelf en supertalent, zeer inspirerend.  
(inderdaad, wat bedoel je toch met een drumband, dat is alleen drums....)
Groetjes
Jeannet

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #12 on: 07 September 2010, 09:36:53 »
Bedoel je met drumband misschien een fanfare of harmonie die op straat achter een drumband aanloopt? De meeste fanfare- en harmonieorkesten richten zich tegenwoordig alleen nog maar op het geven van zittende concerten en zullen hooguit één of twee keer per jaar een lopend buitenoptreden hebben, bijvoorbeeld met Koninginnedag en het binnenhalen van sinterklaas. Het harmonieorkest waar ik zelf bij speel loopt nog zelden op straat (met Koninginnedag spelen we bijvoorbeeld op het dak van het stadhuis, mooi uitzicht over de zee  :D, en lopen daarna naar de plek waar de aubade is waar wij weer zitten) en sowieso niet spelen en lopen tegelijkertijd. Dat is gewoon iets wat de leden niet meer willen, mede door een vergrijzing in het orkest. Anderzijds zijn er ook wel verenigingen die zich juist meer op het lopen op straat richten, maar dat zijn er niet zo veel meer tegenwoordig. Als het lopen op straat inderdaad een struikelblok voor je is, zou je natuurlijk eerst kunnen vragen bij verenigingen in hoeverre zij dat nog doen.