Author Topic: Blaastechniek  (Read 3293 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Dw23saint

• Member
  • *
Blaastechniek
« on: 06 September 2010, 18:01:15 »
Ik weet niet of dit het goede subforum is voor mijn vraag, dus laat maar weten als er iets niet klopt!

Het probleem is dat ik wat moeite heb met blazen. Ik speel welliswaar niet zo lang sax (pakweg twee weken), maar ik heb het probleem dat ik heel veel 'lege' lucht blaas, dus dat ik blaas zonder dat er een toon uitkomt. Het kost altijd even om de juiste positie te vinden met mond/tong/lippen/tanden, en pas dan valt er wat te horen. Vaak heb ik ook dat ik een erg hoge, schelle toon voortbreng of dat ik een specifieke noot een hele octaaf hoger ten gehore breng.

Dit zijn welliswaar beginnersproblemen, maar omdat ik maar 1 keer in de week les heb, wilde ik graag daar buiten om advies vragen op dit forum. Is er een remedie of moet ik gewoon veel oefenen?

Overigens heb ik ook last van 'stijve wangen' (of: kaken) na een tijdje spelen. Heeft iemand hier nog tips of adviezen voor?

Alle reacties zijn welkom!
Gr. Dave

Offline jeannet

• Member
  • *
Re: Blaastechniek
« Reply #1 on: 07 September 2010, 01:00:37 »
Oefenen oefenen oefenen en de instructies en raadgevingen van je docent opvolgen.
Rietje niet te zwaar nemen om mee te beginnen.
Heb je de buikademhaling op orde?
Jeannet

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #2 on: 07 September 2010, 09:30:07 »
Alles wat je aangeeft wijst op een erg gespannen embouchure. Je zet de boel als het ware op slot, daardoor blaas je moeilijk en ga je nog meer spanning toevoegen. Gewoon blijven spelen, probeer ontspannen te blijven, meer of je een dikke sigaar in je mond hebt. En niet te lang achter elkaar willen spelen.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #3 on: 07 September 2010, 12:12:59 »
Quote from: "jeannet"
Oefenen oefenen oefenen en de instructies en raadgevingen van je docent opvolgen.
Rietje niet te zwaar nemen om mee te beginnen.
Heb je de buikademhaling op orde?
Jeannet

Na 2 x les? Dan heb je  nog niet genoeg meegemaakt om dat te beoordelen...
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.