Author Topic: Hoe tem ik een werkpaard???  (Read 5376 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline SaxyFox

• Member
  • *
Re: Hoe tem ik een werkpaard???
« Reply #15 on: 22 September 2010, 13:12:46 »
Yes!!!

Mijn Martin is totaal geen miskoop gnigni!!! (I knew it, I knew it :oops: ). Ik kom zojuist bij HB vandaan en natuurlijk was het best een spannend moment. De sax blijft daar even logeren voor wat werk, maar daarna krijg ik hem terug in een superstaat. HB heeft mij de waarde van de toeter opgegeven die hij zal hebben wanneer ze klaar met hem zijn.
Conclusie: Aanschafwaarde incl. kosten HB zijn beduidend lager dan de waarde die mijn instrument straks heeft.

Puur toeval kwam ook mijn leraar bij HB binnen toen ik er was. Hij heeft erop gespeeld, merkte de onvolkomenheden die er nog zijn, maar hij heeft ook de klank gehoord :-D . Onvolkomenheidjes zijn weg te werken in het atelier. Dus nogmaals: ikke is heppie in het kwadraat!!!!

Offline jthole

• Member
  • *
« Reply #16 on: 22 September 2010, 13:20:21 »
Een Handcraft is ook een schitterend instrument; ik ben verliefd op de Martin sound :)

Het is alleen meer werken dan op een modern instrument (aanspreken, gelijkmatigheid, intonatie), en ik hoop dat je leraar je daar goed in begeleidt :)

De "ouderwetse" applicatuur vind ik het minste probleem; daar hoef je je geen zorgen over te maken.
A: Martin Indiana + Selmer SA80 II / Vandoren V16
T: Martin Committee III / OL Tone Edge
B: Keilwerth Toneking / OL Tone Edge

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #17 on: 22 September 2010, 15:29:08 »
Prachtig nieuws..

Offline Jeroen Conn

• Member
  • *
« Reply #18 on: 22 September 2010, 16:54:33 »
Gefeliciteerd!  :D
En nog veel mooie jaren samen!
Alt: Buescher True Tone
Tenor: Buescher Big B; Conn Ladyface

Offline SaxyFox

• Member
  • *
« Reply #19 on: 02 October 2010, 15:46:14 »
Back together again!!!!!!!!

Vanmiddag is de Handcraft thuisgekomen van HB. Met een nieuw mondstuk (Meijer; kamer medium; tipopening 5). Eerst nog even een Selmer geprobeerd maar die vond ik toch te scherp bij mijn toetertje, de Meijer was het meteen helemaal. Wel had ik nog twijfel over de rietbinder. Op les enkele rietbinders geprobeerd en mijn Ouwe Knar blijkt een duidelijk voorliefde voor leather te hebben  :-D  , maar dat komt over een tijdje wel weer als mijn handen en mond naar de sax en het nieuwe mondstuk staan.

Binnenkort wordt hij gefotografeerd en zal ik wat kiekjes plaatsen.

Offline Penningh

• Always remember; the world is full of nice people! So if you can't find one.....be one.
  • Member
  • *
« Reply #20 on: 02 October 2010, 17:16:11 »
Gefeliciteerd met de aanschaf.

Ik blaas ook op zo'n ouwe "The Martin" knar.
Nooit problemen gehad met toetsaanslagen.
Liggen gemakkelijker dan op mijn Yana.
Als ik een tijdje niet op mijn oude sax gespeeld heb maar op de Yana, omdat ik b.v. veel buitenoptredens heb gehad, moet ik altijd het "gevoel" weer even krijgen.

Het geluid uit een oude Yank behoort tot de mooiste geluiden.

Penningh.
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.

Offline Jeroen Conn

• Member
  • *
« Reply #21 on: 04 October 2010, 09:28:21 »
Ben benieuwd! En... gaan die lage noten nu beter?
Alt: Buescher True Tone
Tenor: Buescher Big B; Conn Ladyface

Offline SaxyFox

• Member
  • *
« Reply #22 on: 04 October 2010, 19:32:29 »
http://http://saxforum.nl/viewtopic.php?f=26&t=5748 is nu wel helemaal mijn subject.

Ik ben erachter gekomen dat het nieuwe mondstuk het beste speelt met een al goed ingespeeld (eigenlijk te oud) 2.5.
Met een vrij nieuw riet (2 x gebruikt) gaat het spelen te zwaar. Met een 2.0 piept-ie als een fluitketel.

Straks dus maar weer kijken hoe het gaat, even een bakje koffie en 't is weer toetertijd. Wel ff wennen een groter mondstuk.

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
« Reply #23 on: 04 October 2010, 22:56:37 »
Wat bij nieuwe rieten helpt is om ze voordat je ze de eerste keer op je mondstuk zet ze eerst 5 minuten in lauw water te laten weken. Direct daarna voor de eerste keer dat je op het riet speelt alleen op middelzacht volume alleen wat lange noten spelen. De volgende dag herhaal je dit weer en de dag daarna kan je voluit op het riet spelen. Op deze manier gaan je rieten meestal ook langer mee.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #24 on: 05 October 2010, 07:21:08 »
En het ene riet is het andere riet niet..
Twee rieten van het zelfde merk en de zelfde sterkte kunnen gigantisch verschillen qua sterkte..
Het kan dus zo maar zijn dat als je een andere nieuw riet gebruikt deze wel lekker speelt..

Offline SaxyFox

• Member
  • *
« Reply #25 on: 05 October 2010, 09:20:57 »
Yep, Martin, dat las ik al!

En heb hier op het forum ook al geleerd dat het slim is een aantal rieten tegelijk in te spelen. Gister ook gemerkt dat het nu ook beter gaat wanneer ik erbij ga zitten. Weet niet waarom, maar het werkte wel!

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
« Reply #26 on: 05 October 2010, 09:44:32 »
Quote from: "SaxyFox"
Gister ook gemerkt dat het nu ook beter gaat wanneer ik erbij ga zitten. Weet niet waarom, maar het werkte wel!

Dat is vaak een combinatie van zittend een betere ademsteun hebben en staand wellicht je koordje te kort hebben (wat bij veel beginnende saxofonisten zo is) waardoor je niet optimaal in je mondstuk blaast. Ook kan het verschil hem zitten in het feit dat je staand de onderkant van je sax tegen je aan hebt terwijl je zittend hem wel van je afduwt. De hoek waarmee het mondstuk je mond binnenkomt is namelijk van invloed op hoe goed je de lucht door je sax kan blazen, zie het als een tuinslang welke je dubbel knikt om zo de waterstroom te knijpen.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110