Author Topic: Hoe "spelen" jullie de lage a  (Read 4552 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline niesten

• Donateur
  • **
    • http://www.ronits.nl
Hoe "spelen" jullie de lage a
« on: 21 September 2010, 09:43:18 »
Door het repeteren aan nieuwe nummers vroeg ik mij het volgende af...

Ik heb jaren gelede les gehad op alt maar speel ook al wat jaartjes tenor en bariton. Op bariton dus nooit van een leraar geleerd hoe je de lage A-klep moet bedienen :oops: . Deze heb ik tot op heden eigenlijk altijd bediend door mijn linker duim naar beneden te "rollen/draaien" (net zoals je de linker duim naar boven "rolt/draait" om de oktaafklep te bedienen.
We willen met de band Soul with a Capital 'S' gaan spelen en bij het begin riedeltje (A-Bes-B in zestienden, dus aardig tempo) willen mijn vingers (vooral de pink) niet echt meewerken.  :?
Bij de bariton sax die ik speel (Selmer SA80II) is de "knop" lage-A klep zodanig gevormd, dat ik deze ook enigszins naar rechts om de duimsteun van de linkerhand heen loopt.  :idea: Als ik mijn duim ietwat naar rechts verplaats, kan ik de klep ook bedienen door de deze knop met het puntje van mijn linkerduim in te drukken. Als ik de lage-A op die manier gebruik is het riedeltje (wat behoorlijk wat keren terugkomt in dat nummer) een stuk(je) makkelijk te spelen.  (Maar het blijft lastig om zoveel en zo snel met (bijna) alleen de linker pink te spelen op de bariton... :roll: )

Dus nu vraag ik mij af hoe jullie deze klep bedienen? Naar onder rollen of met puntje van duim naar rechts indrukken? En wat is volgens jullie de juiste manier?  :?:
Verder vroeg ik mij nog af of jullie naast de lage-A klep ook altijd de lage-Bes klep gebruiken? (of bijv bij een interval lage-C naar lage-A alleen de lage-A knop indrukken).

Ben benieuwd naar de reacties...

Groeten,
Roger

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
Re: Hoe "spelen" jullie de lage a
« Reply #1 on: 21 September 2010, 13:26:52 »
Maar ik kan mij herinneren dat ik de lage A klep van Yanagisawa ergonomischer vond dan die van de SA80II...
Ik zou hem "zo vol mogelijk" indrukken.
Dit ook vanwege de extra links die er voor zorgen dat ook alles t/m lage Bb dicht gaat.

Als je zelf de Bb niet indrukt zal het meer druk vergen om die alleen met je linker duim dicht te krijgen.
Normaal zou ik dan ook de lage Bb er bij pakken.
Alleen bij snelle loopjes dan niet..

Offline jthole

• Member
  • *
« Reply #2 on: 23 September 2010, 16:19:30 »
Ik heb op dit moment geen bariton met lage A, maar ik zit ernstig te twijfelen. Die lage A is toch wel erg handig, maar vanwege mijn budget zou het een instrument uit de lagere prijsklasse moeten worden (nieuw is uitgesloten), en zou ik waarschijnlijk mijn Martin moeten verkopen c.q. inruilen.

Tenzij ik een mooie bariton met lage A kan vinden voor minder dan 1500 euro, en daar lijkt het misschien wel op :)
A: Martin Indiana + Selmer SA80 II / Vandoren V16
T: Martin Committee III / OL Tone Edge
B: Keilwerth Toneking / OL Tone Edge

Offline Ralph

• Member
  • *
    • Ralph Design
« Reply #3 on: 24 September 2010, 00:22:33 »
't blijft een geweldig loopje!

Ik heb zelf noot echt les gehad op een bari maar kreeg een paar jaar geleden gewoon één in mn handen gedrukt. Ik let er zelf nooit op, maar ik geloof dat ik gewoon vol met mn duim de a dicht ram en weer lomp los laat. Of ik schuif mijn duim gewoon naar beneden tot ie van de steun af valt, weet het niet precies. het werkt voor mij prima, zelfs met de Tower of Power stukken, maar is vast niet de goede manier  :-D

Als ik in één keer van bijv c# naar a moet druk ik tot nu toe altijd gewoon weer op de Bb klep met mn pink. Volgens mij komt het ook niet zo vaak voor, maar ik zal het onthouden.
To be or not to be... funky!

The Martin Committee '67 alt | Otto Link 8*

Offline Albantar

• Member
  • *
« Reply #4 on: 13 February 2012, 15:23:46 »
Ik speel op een Amati Kraslice, oud barrel maar je moet hem een ding toegeven: de A kan op twee manieren gespeeld worden. Zowel met de linker pink als met de linker duim. Wel even wennen, want het pinkplateau is dus anders dan je zou verwachten. Normaal heb je voorop de Gis, dan de Cis en B naast elkaar en de Bes erachter. Bij de Amati heb je de Gis vooraan, tussenin de Cis, B en Bes naast elkaar en de A achterop waar je de Bes zou verwachten. Daarnaast is er ook een duimklep voor de A dus de grepen heb je voor het uitzoeken.

Als ik de duim gebruik, dan zet ik de duim gewoon vol op die paddle en doe de duim op en neer, dat is de snelste manier om dat ding te bedienen.

Toen ik trouwens een keer een stukje had waarin een loopje A - B - C# zat bleek dat die het beste te doen was helemaal met de pink. Met de duim was de timing niet lekker.
Tenorsax - Selmer
Tenorsax - Trevor J. James
Baritonsax - Amati Kraslice
Klarinet - Buffet Crampon
Dwarsfluit - Yamaha
Bring it on!

Offline zomertje

• Member
  • *
    • http://dekleinekunstenaar.nl
« Reply #5 on: 13 February 2012, 16:23:57 »
Ik heb de lage a knop iets laten bijstellen zodat ik niet zo ver hoef te rollen met mn duim :) Heb een Yanagisawa barisax.
Heer van Stand: Selmer SA80 II Tenorsax | Kroegtoeter: Yamaha YTS 275 Tenorsax | Meneer kn0r: Yanagisawa 901 Baritonsax *blingbling*

KoenD

• Guest
« Reply #6 on: 13 February 2012, 17:42:38 »
volledig off-topic maar o zo leuk,  op Tenor speel ik de Lage A door binnenkant knie over je beker te gooien terwijl je lage Bb speelt :-)

Offline Albantar

• Member
  • *
« Reply #7 on: 13 February 2012, 18:12:37 »
Quote from: "KoenD"
volledig off-topic maar o zo leuk,  op Tenor speel ik de Lage A door binnenkant knie over je beker te gooien terwijl je lage Bb speelt :-)
Tenorsax - Selmer
Tenorsax - Trevor J. James
Baritonsax - Amati Kraslice
Klarinet - Buffet Crampon
Dwarsfluit - Yamaha
Bring it on!

Offline jthole

• Member
  • *
« Reply #8 on: 19 February 2012, 10:21:05 »
Quote from: "jthole"
Tenzij ik een mooie bariton met lage A kan vinden voor minder dan 1500 euro, en daar lijkt het misschien wel op :)

Dat is gelukt  :-D

Op mijn Grassi kan ik de lage A maar op één manier spelen; met de linker duim. Ik blijf het systeem zoals op de Martin Magna baritons nog steeds erg mooi vinden; gewoon een afzonderlijke toets voor de A-klep (dubbel uitgevoerd, dus zowel met links als rechts te bedienen). Het nadeel daarvan is weliswaar dat je de Bb-toets erbij nodig hebt, maar het voordeel is dat het mechaniek enorm simpel is, en heel licht te bedienen is.
A: Martin Indiana + Selmer SA80 II / Vandoren V16
T: Martin Committee III / OL Tone Edge
B: Keilwerth Toneking / OL Tone Edge

Offline Willem

• Member
  • *
« Reply #9 on: 13 May 2012, 15:37:18 »
Hoi,
Tegenwoordig speel ik nooit meer een lage A.
Zit nl. niet op m'n huidige toeter. En ik mis 'm ook niet echt.
Met ons repertoire en in de door ons meest gespeelde toonsoorten komt ie nauwelijks voor.
(Ik kan eens de Koen D manier proberen, maar ik weet niet of ik m'n knie zo ver omhoog krijg.  :?
Wanneer het lukt volgt er een Youtube-filmpje... :D )

Dat was bij de bigband waarbij ik (tot  zo'n 20 jaar geleden) speelde wel anders.
Toen hadden we bijzonder veel arrangementen met daarin een lage A.
Ik speelde toen op een Selmer SAII. Met de linkerduim, dus.
Moest je best wel stevig indrukken.
Prima te doen bij lange lage knornoten, maar bij vlugger werk niet echt gemakkelijk, herinner ik me.
Onlangs mocht ik even op een SAIII spelen. Daarop kwam de lage A er soepeltjes uitrollen...
Verbeterde ergonomie, denk ik.
Maar ja, dat is dan wel een diepte-investering voor één toon :mrgreen:

Gr. Willem.
Dolnet Paris  tenor    + Dukoff mondstuk  + Rico / LaVoz riet
Schenkelaars bariton + King of Yanagisawa mondstuk + Rico / LaVoz riet

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #10 on: 13 May 2012, 18:14:29 »
ja met een Yana zal het denk ik ook wel goed gaan:)