Author Topic: Lage noten  (Read 7230 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline erikmenk

• Member
  • *
Re: Lage noten
« Reply #15 on: 19 December 2010, 18:00:08 »
Alvast bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat ik hem bij Van der Glas even laat nakijken. De oefeningen die jullie voorstellen zijn dezelfde als ik in het verleden op mijn klarinet gedaan heb. Niet geheel onbekend dus. Ik was er voor een deel dan ook al mee bezig.

Aangezien ik in het verleden op de bes, bas en contrabas klarinet gespeeld heb, kan ik mij eigenlijk niet voorstellen dat ik nu moeite hem met de lage noten op de alt sax. Tot nu toe heb ik het idee - op de lage noten na dan - dat de sax makkelijker speelt dan de klarinet. Maar deze uitspaak komt misschien iets te vroeg...

Oh ja, het is een YAS25 met een selmer mondstuk, riet Vandoren

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #16 on: 19 December 2010, 19:37:06 »
Nou, bedankt voor alle complimenten...ik ga er van :oops:
Ik heb het niet van mezelf, maar van 12 jaar intensief les van de nazaten van Tom de Vette en Tom zelf leer je wel een en ander.
En bedankt zomertje voor het aanhalen van mijn post, spaart me weer wat plakwerk.

Op klarinet, onafhankelijk welke, zijn lage noten erg gemakkelijk te spelen. Het zijn ook de eerste noten waar je mee begint te spelen. Op sax is het een van de moeilijkste zaken en wil je ze studeren dan zul je daar zelf achteraan moeten want het komt meestal niet vanzelf aan bod.
Het klopt precies wat je zegt, wanneer je van boven naar beneden gaat lijkt het een fluitje van een cent, maar hou zo'n lage noot maar eens een paar tellen aan zonder boventonen te produceren...En dan hebben we het nog niet over om piano bv achtste noten met de metronoom op 80, lage noten een beetje stacato te spelen......

Het is ook op elke sax moeilijk, jammer genoeg is het niet zo dat wanneer je goed lage noten op een bariton kunt, dat dit dan een fluitje van een cent op bv een sopraansax wordt. Dan komen, zeker in de extremiteiten van het instument hun specifieke moeilijkheden om de hoek kijken. Saxofoon is eigenlijk gewoon een ongelooflijk K***e instrument.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline erikmenk

• Member
  • *
« Reply #17 on: 25 December 2010, 08:32:23 »
Inmiddels heb ik mijn sax weer terug van Van der Glas. De d klep was lek. Daarnaast waren er nog een aantal andere kleppen een beetje lek. Nu is het aangepast en lukt het me om de d en c te spelen. Het gaat nog niet altijd (direct) goed, maar daar heb ik wel vertrouwen in. Lager komt later wel.

Groeten en prettige feestdagen

Offline zomertje

• Member
  • *
    • http://dekleinekunstenaar.nl
« Reply #18 on: 25 December 2010, 10:30:04 »
Goed om te horen, veel plezier met spelen :)

Ik ben zelf ooit op een niet zo goede sax begonnen en oefende me ook scheel op de lage C en t bleek vooral aan de sax te liggen...
Heer van Stand: Selmer SA80 II Tenorsax | Kroegtoeter: Yamaha YTS 275 Tenorsax | Meneer kn0r: Yanagisawa 901 Baritonsax *blingbling*

Offline nessie

• Member
  • *
« Reply #19 on: 28 December 2010, 19:21:23 »
Quote from: "Invisible"
Qua saxleraar had je in de omgeving van Drachten altijd Karl Veen (en die is echt goed), maar helaas is deze nu ook gestopt met les geven ivm pensioen.

Je vindt zijn gegevens via www.hetsaxofoonorkest.nl. Ik zou hem maar eens gewoon opbellen en vragen naar de mogelijkheden voor les en/of reparatie.

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
« Reply #20 on: 28 December 2010, 19:29:07 »
Quote from: "nessie"
Qua saxleraar had je in de omgeving van Drachten altijd Karl Veen (en die is echt goed), maar helaas is deze nu ook gestopt met les geven ivm pensioen.

Je vindt zijn gegevens via www.hetsaxofoonorkest.nl. Ik zou hem maar eens gewoon opbellen en vragen naar de mogelijkheden voor les en/of reparatie.
Je kan hem altijd bellen, maar ik weet dat hij sinds afgelopen zomer gestopt is met lesgeven. Al zal hij ongetwijfeld hier en daar nog wat blijven doen (bijvoorbeeld het saxofoonorkest), betwijfel ik of hij nieuwe leerlingen aan zal nemen. Maar niet geschoten is altijd mis natuurlijk.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline nessie

• Member
  • *
« Reply #21 on: 29 December 2010, 11:12:13 »
Je kan hem altijd bellen, maar ik weet dat hij sinds afgelopen zomer gestopt is met lesgeven. Al zal hij ongetwijfeld hier en daar nog wat blijven doen (bijvoorbeeld het saxofoonorkest), betwijfel ik of hij nieuwe leerlingen aan zal nemen. Maar niet geschoten is altijd mis natuurlijk.

Het feit dat hij nu geen les meer geeft op het conservatorium, zegt natuurlijk helemaal niets over het geven van privéles! Sterker nog, ik weet toevallig (of niet zo toevallig) dat hij daar zeker wel voor 'in' is.