Author Topic: Metaal versus bakeliet  (Read 2502 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline SaxieRob

• Member
  • *
Metaal versus bakeliet
« on: 22 September 2010, 14:25:53 »
Wow, wat is het spelen op een metalen mondstuk lastig als je voorheen bakeliet gewend bent geweest.  Ik heb mijn King tenor in het verleden altijd met een Yamaha 4C en later Selmer C* gespeeld maar ben sinds enkele maanden overgestapt naar een Jody Jazz ESP 7* maar het gebeurd me nog regelmatig dat ik mee piep met de muziek.  Het juist plaatsen van tanden en de positie van de onderkaak en de hoeveelheid lip over de tanden komt echt veeeeeeeeel nauwer.  De sound is echter wel beter, vooral in het hoge register (veel helderder)!  Ik denk dat het nog wel enkele maanden duurt voordat ik helemaal piepvrij ben...

groet,
Rob.

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
Re: Metaal versus bakeliet
« Reply #1 on: 22 September 2010, 15:27:56 »
Het gaat minsinsziens Vooral om de uitwendige vorm
Bij metaal is dit vaak kleiner (er zijn uitzonderingen), met scherpere overgangen
De HR zijn vaak wat ronder waardoor je makkelijker ontspannen kan spelen

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
« Reply #2 on: 22 September 2010, 16:49:26 »
Quote from: "lighthouse"
Metaal, hout, eboniet of bakeliet heeft m.i. niets te maken piepen. Dat ligt vooral aan de andere in- en uitwendige vorm.
Er vanuit gaand dat er met het mondstuk niks mis is.

Dat heeft dus indirect alles te maken met het piepen, want ik heb nog nooit een metalen mondstuk gezien dat even groot is als bv. een ebonieten mondstuk.  :) Heb er op mijn alt ook nog wel eens moeite mee, omdat ik daar jarenlang alleen maar eboniet op heb gebruikt.
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline Jeroen Conn

• Member
  • *
« Reply #3 on: 22 September 2010, 17:07:11 »
Jody Jazz ESP vs. Selmer C*...
De tipopening van de Jody is veeeel groter dan je gewend bent.
Dan kun je van die piepjes krijgen bij elke aanzet als gevolg van het ongecontroleerd bewegen van de riettip.
Is dus niet direct het gevolg van het materiaal.
Alt: Buescher True Tone
Tenor: Buescher Big B; Conn Ladyface

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #4 on: 23 September 2010, 12:50:55 »
Qua klank merkte ik wel verschil tussen bijv. m'n hard-rubber Meyer en m'n RVS Berg Larsen, vooral het volume was groter en de klank scherper bij de BL

Ik had erg last van de smalle vorm van het metalen mondstuk, het riet stak bijna uit aan de zijkanten van de tafel en was niet comfortabel (riet sneed in mijn onderlip, bijschuren hielp, maar het bleef oncomfortabel)

Dus voor mij was de reden om de BL in te ruilen (voor een Otto Link) vooral het "blaascomfort".
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Offline SaxieRob

• Member
  • *
« Reply #5 on: 23 September 2010, 17:38:31 »
Dank voor alle reacties.  Wellicht heeft het eerder piepen met de vorm te maken, dat wil ik zeker niet uitsluiten.  Ik kan alleen maar concluderen dat het allemaal VEEEEL nauwer komt.  Ook heb ik het idee dat je dit mondstuk eerst warm moet blazen voordat dit lekker begint te klinken (en prettiger speelt)...

groet en dank voor de reacties,
Rob.

Offline jthole

• Member
  • *
« Reply #6 on: 23 September 2010, 17:51:06 »
Gebruik anders mijn Meyer nog een tijdje ... een piepend mondstuk is ook niks.
A: Martin Indiana + Selmer SA80 II / Vandoren V16
T: Martin Committee III / OL Tone Edge
B: Keilwerth Toneking / OL Tone Edge

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #7 on: 26 September 2010, 15:11:12 »
Als het riet in je bovenlip snijdt, zit je mondstuk dan niet ondersteboven?

Eh, ik bedoel onderlip, ja . . .
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Offline Steph Saxin' Spé

• Member
  • *
« Reply #8 on: 26 September 2010, 16:56:45 »
Quote from: "JR"
Als het riet in je bovenlip snijdt, zit je mondstuk dan niet ondersteboven?

Eh, ik bedoel onderlip, ja . . .

Autsch ...    :smt104