Ik heb inderdaad een viertal LC sopranen kunnen testen.
Als ik eerlijk mag zijn vond ik de LC S 705 wel superieur t.o.v.
de S 601's. Die waren ook niet slecht maar de sonoriteit van de 705
vond ik de max. Je kan het wel hebben over een ronde zachte toon,
Maar sonoriteit is nog iets aparts. Het heeft blijkbaar iets te maken
met het vrijkomen van boventonen, volgens mijn leraar Jazzimprovisatie toch.
Hij speelt op een Tenor Mark VI. Eigenlijk is dit een lichtwegende sax!!??
Toch in vergelijk met mijn YTS 875 die mijn leraar heeft getest.
Die vond hij een professionele sax. Warm en vol klinkend,
Maar inderdaad, ja hoe moet je het blijven beschrijven,
iets minder boventonen, minder sonor. Daardoor minder open klinkend.
En juist daardoor warmer. Het blijft een kwestie van smaak natuurlijk.
Je hoorde goed het verschil bij de subtones.
Het is de tweede Mark VI waar ik kort heb op gespeeld. En ook deze
had een mooie "zoemende" toon. Om maar een woord te gebruiken.
Het geeft de sax meer "karakter" zoals ze dat noemen.
Dit vond ik ook terug in de S 705. Die zou trouwens uit een niet zo
gebruikelijke legering gemaakt zijn. Maakt dit het verschil??
Hij is wel een stuk duurder, ook al bestaat hij uit één stuk.
Ik heb me voor mijn LC B602, die ik even hoog inschat als mijn YTS 875,
een zilveren hals van Gloger aangeschaft. Heel content van.
Wel, daarmee verkrijg ik ook meer boventonen.
Het aanspelen blijft hetzelfde, de intonatie ook, maar
het geeft de sax eveneens iets meer karakter.
Ik zou me graag een Gloger aanschaffen voor de YTS, maar
toch nog effentjes wachten, die kost een stuk meer.
