Main Menu

eindelijk een eigen sax

Started by theo123, 02 October 2010, 14:21:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

theo123

Ik ben sinds verleden week zaterdag de trotse eigenaar van een alt saxofoon Selmer SA80 II mat met gravure. Na een speurtocht van 3 maanden waarbij ik me af en toe als een kind in een snoepwinkel waande bij het uitproberen van diverse "goede" altsaxofoons.
Sinds begin juli ben ik gestopt bij de plaatselijke fanfare en moest derhalve ook mijn instrument, een alt sax SA 80 II inleveren. Deze had ik in 1995 zelf mogen uitzoeken bij de firma Hanssen in Kerkrade en we hebben elkaar in de afgelopen 15 jaar goed leren kennen en waren nogal aan elkaar gehecht geraakt.
De zomer periode heb ik noodgedwongen gespeeld op mijn eigen Janagisawa alt. Een oudje uit 1976 die ik normaal alleen gebruikte voor straatoptredens en voor de Zaate hermenie (dweilorkest). Dat dit, na mijn innige relatie met mijn SII nogal tegenviel spreekt bijna voor zich en ben ik op zoek gegaan naar een waardige vervang(st)er.
In eerste instantie heb ik  regelmatig meegeboden op soortgelijke instrumenten op marktplaats maar ook daar waren de SII's die mij interesseerden goed aan de prijs en woonden de huidige eigenaars geografisch nogal uit de richting. Om een sax uit te proberen zou ik dan bijvoorbeeld vanuit Maastricht naar Haarlem of Enschede moeten. Erg ver om daar misschien tot de conclusie te moeten komen dat het tussen mij en de betreffende sax niet zou klikken. Daarom ook mijn besluit om in eerste instantie de bekende saxofoonwinkels in de buurt te bezoeken. Bij Wil Bevers in Linne, hij richt zich momenteel helemaal op Selmer werd ik heel plezierig ontvangen en kreeg  ik de gelgenheid en de tijd om een aantal leuke alten uit te proberen. Ik heb daar gespeeld op de nieuwe Reference, een Mark VI, een Mark VII, een selmer SA80 III mat, en een selmer SA 80 II mat. Bij de Mark VI had ik moeite met de aplicatuur en miste ik mijn hoge fis en moest voor mijn gevoel vooral harder werken qua techniek qua stemming. De Mark VII vond ik, je hoort er vaak negatieve kritiek over, geweldig qua toon, net iets te "ruig"om te gebruiken bij de harmonie, waar ik inmiddels lid van ben maar een hele plezierge sax. De SA80 II en de III ontliepen elkaar niet zo heel veel. De aplicatuur is vrijwel hetzelfde, de gisklep ligt bij de SA80 III iets hoger en de hoge D_E_F kleppen liggen iets dichter bij het instrument. Beiden speelden plezierig en waren qua stemming zeer stabiel en makkelijk te corrigeren waar nodig. De SAII net iets beter als de SAIII. De Reference gaat door als de opvolger van de Mark VI en zo voelde het ook. Hij stemt goed, veel beter dan de Mark VI maar qua spelen voelde hij hetzelfde aan qua applicatuur. Omdat het bij de aanschaf toch om een aardig bedrag gaat besloten om toch ook nog verder te shoppen. Wel benoemd bij Wil dat met name de SAII enIII mij goed bevielen. OP beiden kreeg ik een optie tot koop tot  6 oktober.
Met vakantie op de Veluwe heb ik gebruik gemaak van de centrale ligging van ons bungalowpark  en ben naar Muiderberg gereden om een bezoek te brengen bij Harry Bakker. Ook daar was de ontvangst hartelijk en kreeg ik ruim de tijd om een aantal saxen uit te proberen en heb ik hetzelfde rijtje afgewerkt. De Mark VII viel hier overigens wel tegen. Bij de Mark VI had ik hetzelfde gevoel als eerder, hard werken qua stemming en aplicatuur. Ook hier waren het de SAII en de SAIII die goed bevielen. Harry had echter alleen nieuwe Selmers SA II en III en geen 2e hands en hoewel ze elke cent waar zijn, te duur voor mijn budget. Ik heb wel van de gelegenheid gebruik gemaakt om een (relatief) goedkopere nieuwe  Le monde altsax brons uit te proberen. Deze speelde wel lekker maar ik vond hem vooral in de hoogte erg dun klinken. Na een bezoek aan Adams in Ittervoort was het voor mij duidelijk dat het een Selmer SAII of III zou worden.
Ik ben verleden week zaterdag teruggegaan naar Wil Bevers om mijn optie op een van beide instrumenten te lichten. Uiteindelijk is het de SA II geworden vanwege zijn, mijns inziens stabielere stemming. Compliment aan Wil Bevers die zich neutraal opstelt en zijn objectieve mening geeft, zonder dat je het gevoel hebt dat hij je perse een sax wil wil verkopen of je een sax wil aanpraten.
Ik zal kijken of ik foto's van mijn nieuwe maatje kan uploaden. Ik ben inmiddels een week verder en hij/zij speelt geweldig en heeft me mijn vorige SII al bijna doen vergeten. Ik merk dat het een heel epistel aan het worden is. Aanstaande woensdag komt mijn tijdens mijn zoektocht op de kop getikte  sax sopraan, Buffet crampon SI uit de revisie bij Wiebke Schneider zodat ik mijn gewenste collectie eigen saxofoons compleet heb. Met de sopraan is het de bedoeling dat ik wat meer ga jazzen en ga gebruiken bij een saxofoonkwintet,, de alt gebruik ik voor harmonie en saxofoonkwintet.
saxofoon alt Selmer SA80 II mat
saxofoon sopraan Buffet Crampon SI

Maaarten

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.
Jouw oude sax is zoals je nu gemerkt hebt niet per se de beste. Er is altijd wel weer een andere te vinden die ook gewoon goed is.

Ik kan je ervaringen best onderschrijven. De reference alt heeft ook op de quick F weer parelmoer, de typische lage C en Eb klep, en nog wat eigenschappen die weer meer de feel richting een mark vi geven. Ik heb trouwens gelezen dat de ref alt ook vrij korte veren heeft, wat niet de lekkere werking geeft die je hebt bij langere veren.(heb geen idee eigenlijk in hoeverre dat echt zo is)
Ik heb op een ref alt gespeeld, en vond 'm wel erg lekker klinken. En die donkere lak vind ik ook prachtig. Toch kan ik me voorstellen dat velen toch gaan voor de serie 2 alt. Ik meen toch altijd een heel typische klank te horen in dit model sax, die erg goed past als je een beetje rond geluid wenst.

En de stemming, naar mijn mening vaak een kwestie van wat je gewend bent, maar ik kan me vergissen.

Amanda

Veel plezier met je nieuwe aanwinst!
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

JR

Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

k317

Morgen staat mijn Serie II alt alweer 4 weken hier, met dank aan Monique voor 't langsbrengen. Zij is ook jarenlang superzuinig met de sax geweest, originele aankoopbon heb ik ook mee gekregen. En 't feit dat ze 'm ooit met Jean Pennings samen heeft uitgezocht is natuurlijk een leuke anekdote.
Heel veel plezier ermee!
Groeten, Karin

S: Selmer series III (nr. 588xxx) en voor de kids een Roy Benson by Dixon (nr. 959xxx; gebogen model) A: Selmer SA80 Serie II (nr. 496xxx) T: Selmer Mark7 \'79 (nr. 291xxx) en een Jupiter 787 voor de boerenkapel Plus: Maestro fluit, Jaeger piccolo, B&M Champion trompet en Indiaase poc

niesten

Hallo Theo, leuk verhaal!
Altijd mooi om te zien als iemand na een grondige zoektocht uiteindelijk "zijn" saxofoon heeft gevonden  =D>
Ik lees dat je deels dezelfde speurtocht dan ik hebt bewandeld (Hanssen, Bevers, Adams). Alleen was mijn "uitje" naar Amsterdam Winds en jou uitstapje naar Harrie Bakker. Voor Harrie Bakker had ik toen geen tijd meer... En beiden zijn we dus blijkbaar uiteindelijk bij Wil Bevers teruggekomen om tot aankoop over te gaan.
Het enige minpuntje dat ik bij Wil Bevers kon ontdekken, is de mogelijkheid om even lekker zelf in je eentje wat saxen uit te proberen. Hij zit er toch steeds bij. Maar door zijn objectieve en eerlijke mening en commentaren, is het eigenlijk al geen minpuntje meer te noemen.

In elk geval heel veel plezier en nog vele jaren samen  :-D

Welke harmonie speel je nu bij trouwens?

Groeten,
Roger

theo123

Quote from: "niesten"Hallo Theo, leuk verhaal!
Altijd mooi om te zien als iemand na een grondige zoektocht uiteindelijk "zijn" saxofoon heeft gevonden  =D>
Ik lees dat je deels dezelfde speurtocht dan ik hebt bewandeld (Hanssen, Bevers, Adams). Alleen was mijn "uitje" naar Amsterdam Winds en jou uitstapje naar Harrie Bakker. Voor Harrie Bakker had ik toen geen tijd meer... En beiden zijn we dus blijkbaar uiteindelijk bij Wil Bevers teruggekomen om tot aankoop over te gaan.
Het enige minpuntje dat ik bij Wil Bevers kon ontdekken, is de mogelijkheid om even lekker zelf in je eentje wat saxen uit te proberen. Hij zit er toch steeds bij. Maar door zijn objectieve en eerlijke mening en commentaren, is het eigenlijk al geen minpuntje meer te noemen.

In elk geval heel veel plezier en nog vele jaren samen  :-D

Welke harmonie speel je nu bij trouwens?

Groeten,
Roger

Ik speel momenteel bij harmonie Wilhelmina Wolder in Maastricht. Jij bij Sint Msartinus neem ik aan?
saxofoon alt Selmer SA80 II mat
saxofoon sopraan Buffet Crampon SI