Author Topic: Worstelen met mondstuk-riet combinatie  (Read 3371 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Diny

• Member
  • *
Worstelen met mondstuk-riet combinatie
« on: 03 October 2010, 23:08:26 »
Hallo mede saxofonisten,

Momenteel ben ik aan het worstelen met mondstuk-riet combinatie.

Ik speel nu 10 jaar en speel meestal 1 uur per dag.
Ongeveer twee jaar geleden ben ik overgegaan van een alt Yanigasawa met Meijer 6 mondstuk (riet vanDoren traditional 3)  naar een alt Selmer III met Selmer C* mondstuk. Dit omdat mijn Yanigasawa gestolen was.  Ben begonnen op de Selmer met een rietje 3 traditional en uiteindeijk 3.5 wegens piepen, intonatieproblemen met rietje 3. Ik kreeg weer controle en plezier in het spelen, maar bleef ontevreden. Volgens mijn leraar liep ik tegen de grenzen van mijn mondstuk op omdat  het Selmer mondstuk minder geschikt is voor Jazz.

Ruim een half jaar geleden een nieuw mondstuk uitgezocht in Deventer. Het is een Meijer 7 geworden en speel nu op een  Vandoren Jazz of V16 van 2,5.

Dit gaat goed, maar ik ben vooral in de hoogte (D, E, F) nogal scherp van klank. Weet dat Meijer mondstukken dat hebben, maar ik vind het toch wel erg scherp. Mijn leraar geeft aan dat een zwaarder riet mogelijk een oplossing geeft.  Ik twijfel nog omdat ik ook niet te zwaar wil spelen omdat dat ook weer zijn nadelen heeft.
De lage B wobbelt en spreekt soms moeilijk aan maar dat is waarschijnlijk omdat ik die niet zoveel speel. Ben daar nu hard mee aan het oefenen.

Vanmiddag een keer een vanDoren traditional 3 uitgeprobeerd voor 15 minuten en hoefde niet al te hard te werken.

Maar wat is nu verstandig?  Ik wil ook niet aan het veranderen blijven.
- Overgaan op traditional? Maar dat is toch meer een klassiek riet?
- V16 nr 3, Jazz nr 3? Maar die zijn toch wat scherper.
- Heeft iemand ervaring met V12? Volgens de beschrijving zou die een warmere klank geven.

Jullie ervaringen zijn erg welkom.

Offline jeannet

• Member
  • *
Re: Worstelen met mondstuk-riet combinatie
« Reply #1 on: 04 October 2010, 00:44:42 »
Hoi Diny
Persoonlijk lijkt me een rietje 2,5 wel erg licht. Iets zwaarder en je kunt meer toon maken op de hogere tonen, is mijn ervaring. En en flinke "keel opzetten" natuurlijk... (dwz grote mondholte maken).
Niet aansprekende onderste B kan ook veroorzaakt worden door een niet sluitende klep.
groetjes
Jeannet

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #2 on: 04 October 2010, 07:27:04 »
Vandoren traditional 3 is qua sterkte gelijk aan V16 3,5
Als je daar al gemakkelijk op speelt is 2,5 dus veel te licht en dat kan inderdaad een te schelle klank opleveren

De overgang naar V16 3 of 3,5 zal zeker wat helpen.
Verder is het wel zo dat het hogere register van een sax erg veel oefening vergt zodat ook die vol klinkt..

Offline Amanda

• Member
  • *
« Reply #3 on: 04 October 2010, 09:49:04 »
Ik zou ook eens kijken naar een 3,5 V16. Wat The Martin zegt.
2,5 V16 is wel erg licht. Vergelijkbaar met 2 traditional.

En verder veel studeren.
Zorg dat je op die hoge noten, die heel snel dun klinken, niet teveel spanning op je onderlip houdt.
Niet knijpen, dan schieten ze omhoog qua stemming en klinken iel.
Verder keel goed open houden. Eigenlijk hetzelfde losse embrouchure dat je gebruikt voor de lage tonen.
Dat is lastig, kost enige oefening, maar verbetert je toon.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline Jeroen Conn

• Member
  • *
« Reply #4 on: 04 October 2010, 09:54:46 »
-Vandoren Traditional is inderdaad een 'klassiek' riet maar laat je daar niet door leiden.
Ik gebruik zelf ook regelmatig een Vandoren Traditional 2.5 op m'n Meyer in een jazz setting.
Het gaat erom wat jij lekker vindt spelen en of je tevreden bent met het resultaat.

-Zwaarder spelen zal wat problemen kunnen oplossen maar om dat comfortabel te kunnen zul je misschien naar een iets kleiner mondstuk terug moeten: Meyer 6 b.v.?

-Met de V12 rieten voor saxofoon heb ik geen ervaring.

Succes.
Alt: Buescher True Tone
Tenor: Buescher Big B; Conn Ladyface

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
« Reply #5 on: 04 October 2010, 10:39:19 »
Inderdaad een zwaarder rietje!

En blijf vooral lekker hangen bij je traditional rietje, zeker als je een wat minder scherpe klank wil. Op mijn tenor speel ik met traditional sterkte 3, ik heb daar echt een op en top jazzklank.  :)
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline Jeroen Conn

• Member
  • *
« Reply #6 on: 04 October 2010, 11:17:47 »
De Traditional vind ik qua opbouw van harmonischen mooier dan de V16, die ik snel wat dof vind.
Maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Alt: Buescher True Tone
Tenor: Buescher Big B; Conn Ladyface

Offline Diny

• Member
  • *
« Reply #7 on: 04 October 2010, 12:53:31 »
Bedankt voor jullie reacties en tips.

Door het opschrijven begon ik ook te zien wat ik moest doen en jullie reacties bevestigen dit alleen maar.
Ik aarzelde om op een zwaarder riet over te gaan omdat als die overgang niet terecht is, je alleen maar meer problemen kunt krijgen en er mogelijk helemaal niet meer uitkomt.

Jeannette, je maakte dat ik me realiseerde dat ik wel eens een lekke klep kon hebben. Onlangs nl ook een paar keer bij een vrij snel loopje van lage gis naar lage fis gemerkt dat de fis er helemaal niet uitkwam. Na 10 jaar spelen zou dat toch geen enkel probleem moeten zijn. Mocht er een lekke klep zijn dan heeft dat zeker ook invloed op de lage B. Maar daarbij zal gebrek aan oefening met de lage B zeker meespelen.

Wat rietjes betreft:
Ik had me met mijn suffe kop niet gerealiseerd dat binnen hetzelfde merk een rietsterkte niet hetzelfde hoeft te betekenen.
En ja dan is teruggaan naar een vanDoren V16 2,5( = traditional 2) wel een grote vermindering in rietsterkte ook al ga je naar een zwaarder mondstuk.

Mondstuk Meijer 7 heb ik bewust verkozen boven de 6 omdat ik de klank mooier vond (de Selmer C* kon ik heel makkelijk aan met 3.5, overwoog zelfs om naar 4 over te gaan). En als ik de Meijer 7 met een rietje 3 kan spelen lijkt het me voorlopig geen reden om over te gaan op een Meijer 6.

En ja de hoge noten zijn lastig om goed te spelen, zoals ook bij andere topics naar voren kwam. En daar ga ik zeker nog meer aan werken (bedankt voor de tips). Maar in het verleden met ander mondstuk/riet combinatie, had ik niet zo'n scherpe klank.
In een opname van mezelf in een duet met mijn saxofoon leraar viel me op dat die scherpte zich ook voordeed bij de overige noten. Wel hoe hoger, hoe scherper. Niet echt lelijk maar niet wat ik als klank wll. Volgens mijn leraar speelde ik wel zuiver.

Ga komend weekend maar eens mijn sax laten controleren op lekken en een paar rietjes traditional 3 aanschaffen. Dit laatste omdat ik in mijn 15 minuten test met dit riet niet te hard hoefde te werken. Wel jammer van al die 2.5 rietjes die ik nu op voorraad heb liggen.
En mogelijk in een later stadium zo'n favoriset bij rieten.nl bestellen. (volgens de vergelijkingstabel zou V16 nr 3 overeenkomen met traditional nr 3; maar V16 2.5 met traditional 2.0.  Wie snapt dit?).

En wie weet over een tijdje, naar een ander mondstuk uitkijken met een warmere klank. De toekomst zal het uitwijzen.

Diny

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #8 on: 04 October 2010, 18:52:44 »
Probeer ook eens de Ricoh Jazz Select.  Bevallen mij uitstekend in combinatie met m'n Meijer MM6.
Ik denk dat de 3 soft ongeveer overeen komt met de 3 traditional.
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Offline Ralph

• Member
  • *
    • Ralph Design
« Reply #9 on: 05 October 2010, 20:04:47 »
Tja, over die rieten valt uren te discussieren  :D  Om maar even mijn ervaring toe te voegen aan de al nuttige bovenstaande informatie: Ik speel op een V16 dikte 3 (op een Lebayle 8 mondstuk) en krijg daar wel een lekker jazzy/funky geluid uit. Speelt soms wat aan de zware kant maar na wat inspelen speelt het erg lekker.
Probeer rieten ook wat langer uit, en wijs ze niet in één keer af als ze niet helemáál lekker spelen. Ik speel nu al een jaar of langer op mijn Lebayle+V16 combo en heb nog steeds vooruitgang. Soms moet je gewoon even wennen aan een setup en je embouchure (spel ik dat goed?  :? ) er op aanpassen.

Tip: op de website van deventer (saxshop.nl) kun je ook een pakket met verschillende rietjes bestellen en gratis laten bezorgen, mits je er 4 of meer besteld.
To be or not to be... funky!

The Martin Committee '67 alt | Otto Link 8*