hallo mede forummers,
ik heb vandaag mijn sopraan buffet crampon SI terug gekregen van een revisie. Hij is helemaal opnieuw gepolsterd en afgesteld. ik heb tevens een heel stel mondstukken meegekregen om uit te proberen.
Tijdens het spelen merkte ik dat de midden d en es regelmatig naar beneden octaveerden en als ik ze wel goed trof klonken beiden erg dof. Voor de rest klinkt hij helemaal geweldig en heeft een mooie en heldere klank.
Omdat je eerst aan jezelf twijfelt, ondank het feit dat ik een aantal jaren sopraan heb gespeeld, de sopraan weer in de koffer gedaan en terug naar de zaak waar hij gereviseerd is. De reperateur vertelde mij dat zij het ook gemerkt had en ook geexperimenteerd had met het octaafgat, groter/kleiner maken maar dat dit niet de oplossing was.
Zij heeft mij het advies gegeven eerst de sopraan goed in te spelen en qua embouchure de d en de es te corrigeren. Omdat ik op mijn alt sax zonder druk of correctie het hele register tref en de sopraan verder prima klinkt en aanspreekt lijkt mij dit niet de oplossing.
Voor de revisie had deze sopraan dit probleem niet. Heeft iemand van jullie dit ook al eens meegemaakt en wat is de oplossing voor dit probleem.
groet, Theo