Author Topic: Overstap alt => Sopraan  (Read 4926 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Stephje

• Guest
Overstap alt => Sopraan
« on: 09 October 2010, 15:48:30 »
Ik speel nu sinds donderdag op mijn sopraan sax
En tot mijn grote verbazing kan ik accenten e.d. veel beter uitdrukken op mijn sopraan (cecilio) dan op mijn alt (Yamaha)

Weet iemand hoe dit kan?

En weet iemand ook hoe ik ze beter kan benadrukken met mijn alt?

Groetjs

Offline Pieter

• Member
  • *
Re: Overstap alt => Sopraan
« Reply #1 on: 09 October 2010, 17:09:45 »
Op een sopraan is het makkelijker om je lucht te sturen doordat je een grotere druk achter je lucht moet zetten. Hoe vrijer je kunt blazen( dit geldt ook voor sommige mondstukken) hoe moeilijker het is om die lucht ook richting mee te geven.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Shofar

• Member
  • *
    • http://www.adolphesax.be
« Reply #2 on: 26 October 2010, 14:15:08 »
Wel...ik moet zeggen dat ik eigenlijk ook wel gaan beginnen houden ben van sopraan....en geloof me: ik wou geen alt omdat die te klein was voor mijn ego dus werd het een tenor maar als niemand het ziet durfde ik al regelmatig eens een curvie ter hand nemen. Nu ben ik toch helemaal overstag aan het gaan voor een rechte sop.
Wil je iets weten, specifieke vragen? Contacteer me rechtstreeks - ik volg niet altijd alle berichten op!
I play Adolphe Sax & Cie tenor Dinant - Conn Ladyface alt - belachelijk veel soorten mondstukken, rieten en rietbinders

Offline Amanda

• Member
  • *
« Reply #3 on: 26 October 2010, 19:16:56 »
Wat Pieter zegt sluit ik me bij aan.
Articulatie is op een sopraan veel makkelijker, omdat alles veel kleiner is.
Zo zul je waarschijnlijk ook meer snelheid hebben op de sopraan dan de alt, omdat de kleppen kleiner zijn, dichter op de body zitten.

Maar zuiverheid en intonatie zijn op sopraan een stuk lastiger.
Want ook daar is de kleinste beweging hoorbaar, wat op alt wat makkelijker is.
Dat is mijn ervaring tenminste  :-D
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo