Rietjes in de vriezer

Started by Stephje, 09 October 2010, 21:29:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Stephje

Ik heb daarstraks gehoord dat het handig is als je na het spelen je riet in de vriezer zet,
Maar deze moet je er dan wel 's morgens terug uithalen.
Als je dit doet moet je je riet 's anderendaags niet meer inspelen en heb je een mooie klank.

Iemand hier ervaring mee?

Ralph

Dat laptopaccu's beter worden van de vriezer heb ik wel eens gehoord, maar dit nog nooit. Kan me voorstellen dat al het vocht wat er in zit, bevriest en dat dit daarna tijdens het spelen weer ontdooit. Dus dan heeft je riet meteen weer de goede vochtigheid. Maar of het echt werkt en lekker ruikt betwijfel ik :P Iemand anders wel ervaring?
To be or not to be... funky!

The Martin Committee '67 alt | Otto Link 8*

Stephje

Hihi, mijn leraar ( Werner Geboers) raadde me aan dit te doen xD

mattim

Ik heb er ook over gelezen. Het zou positief uitwerken op de levensduur van het riet en de rieten zouden beter gaan klinken. Ik heb het zelf niet geprobeerd.
In ieder geval werd in de tekst die ik heb gelezen aangegeven dat het riet droog moet zijn als het de vriezer in gaat. Natte/vochtige rieten zouden kapot vriezen. Het riet moet goed verpakt de vriezer in gaan en ook moet een ontdooi procedure worden gevolgd. Voor meer info zie link.
//http://www.shwoodwind.co.uk/Notes/cryoreeds.htm
Alt: Selmer SA 80 II, Meyer 7SS, Steuer nr. 2,5, BG standard
Tenor: Keilwerth ST-90 II, OL STM 7, V16 2,5

Stephje

^^had het waarschijnlijk verkeerd begrepen xD
Maar het klinkt eigenlijk logisch dat het droog moet zijn, en dat je het daarna moet laten ontdooien,
want anders zit je riet vol bacteriƫn xD

Maar als je  ze er te lang in laat zijn ze toch kapot of niet?
Kunnen ze niet gaan splinteren ofzo? xD

Maaarten

leg je sax ook maar in de vrieskist, goed voor de polsters :-D  :-D

niesten

Quote from: "mattim"Ik heb er ook over gelezen. Het zou positief uitwerken op de levensduur van het riet en de rieten zouden beter gaan klinken. Ik heb het zelf niet geprobeerd.
In ieder geval werd in de tekst die ik heb gelezen aangegeven dat het riet droog moet zijn als het de vriezer in gaat. Natte/vochtige rieten zouden kapot vriezen. Het riet moet goed verpakt de vriezer in gaan en ook moet een ontdooi procedure worden gevolgd. Voor meer info zie link.
//http://www.shwoodwind.co.uk/Notes/cryoreeds.htm

Nooit van gehoord. Natte rieten zouden volgens mijn (beperkte) natuurkundige kennis idd vrijwijl zeker kapotvriezen (of op zijn minst beschadigen) vanwege de kristalvorming van water. En of vriestemperatuur nou zo'n positief effect heeft op "droog hout/riet".... :?:
Zal een de tekst lezen van de link...

Thijs Leuven

Ik zou de moeite niet doen, gewoon dat riet er op knallen en spelen maar.  :wink:
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

mattim

Quote from: "Thijs Leuven"Ik zou de moeite niet doen, gewoon dat riet er op knallen en spelen maar.  :wink:

Kan ik me helemaal in vinden.

mattim

Quote from: "Maaarten"leg je sax ook maar in de vrieskist, goed voor de polsters :-D  :-D

Bij Adams doen ze dat. Wordt instrumenten-modificatie genoemd. (sax wordt wel eerst "afgebouwd".)

JR

Speel je ook beter als je ZELF in een vrieskist zit?
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

jupialto

groet, Menno

\"your inner voice will always guide you\"

asterix

krijg je een rietje wel helemaal droog?
heb zo de indruk dat er toch altijd wat vocht wordt opgenomen door het rietje
als je dat dan in de vriezer legt, gaan dat bevriezen en barsten de cellen van het rietje "open"
of zie ik dat fout?

mattim

Quote from: "JR"Speel je ook beter als je ZELF in een vrieskist zit?

Yep, van dat bibberen krijg je een erg mooie vibrato  :lol:  :lol:  :lol:

Maaarten

Quote from: "asterix"krijg je een rietje wel helemaal droog?
heb zo de indruk dat er toch altijd wat vocht wordt opgenomen door het rietje
als je dat dan in de vriezer legt, gaan dat bevriezen en barsten de cellen van het rietje "open"
of zie ik dat fout?

Je zegt hier precies wat ik denk. En 1 of 2 nachtjes in de vriezer maken voor een rietje niks uit. Laat ik een wat luguber vergelijk maken voor de verandering: Voor een mens (heeft een wat langere invriestijd volgens het schemaatje op mijn diepvrieslaatje) maakt het ook niet veel uit of ie er 1 of 2 jaar in zit.
In beide gevallen gaat er iets niet goed.

Als een riet goed is, moet je er gelijk redelijk op kunnen spelen, zonder er fratsen mee uit te halen. (ik schuur een rietje hooguit bij, als ie niet symmetrisch gelijk klinkt, of op een mondstuk met een grotere tip gaat)