Author Topic: semi-oude man gaat de Sax toch maar eens proberen  (Read 2074 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Tux

• Member
  • *
semi-oude man gaat de Sax toch maar eens proberen
« on: 12 October 2010, 16:49:21 »
Hallo Sax-players,

Hoewel ik vroeger (ik word ook een dagje ouder ;) ) veel muziek gepeeld heb ((inter)nationaal orkest in Arnhem: AIO), is dat toch al weer >20 jaar geleden...  De Sax voor mij totaal nieuw, maar stond al heel lang op mijn wensen lijstje: dat geluid is zooo lekker  8)  . Het is een beetje een apart instrument (en dat past wel bij ondergetekende ben ik bang..): veelzijdig, anders dan anders, van acht en zoetzappig tot stevig en staccato. Het is een sound die je 'raakt'. Vooral de zwoele sexy klanken spreken mij erg aan. Mijn doel is hard te oefenen en over een jaartje te kijken of er ergens een plakje is in een leuk bandje, wat er lekkker op los toetert.
Hoewel ik een aantal cd's heb van Artvark (zitten hele mooie/aparte nummers bij), is dat niet het soort (bovendien: eerst nog een heleboel oefen...) bandje wat ik voor mij zelf zoek, houd meer van wat vlottere 'swing'.

Na een tijdje lezen en rondneuzen (o.a. veel op saxreviews: http://www.saxreviews.com/dumars_cannon ... views.html ), en zelf proberen heb ik een leuke deal kunnen maken met mijn splinternieuwe toeter die mij erg aansprak in de theorie, die het in de praktijk (voor zover ik er nu verstand van heb  :lol: ) bevestigde met z'n lekkere volle sound: een Cannonball  bigbell (ongelakte). Ziet er fantastisch uit en zo klinkt ie ook (voor zover ik het al kan beoordelen dan, maar de sound die er nu al uitkomt maakt mij happy, en dat is niet onbelangrijk: geeft een goed gevoel). Je kunt er aardig wat lucht in kwijt door de dikke nek, en dat vind ik erg prettig (speelde vroeger hoorn en trombone, dus een beetje blaaswerk is niet de uitdaging hier). Nu nog op zoek naar een goede docent in de Regio Arnhem - Doetinchem - Apeldoorn (ik woon in Doesburg (aan de IJssel)), dus je weet je een goede dan houd ik mij aanbevolen.

Volgens de schrijver van de review, Jason Dumar, zou deze sax het het beste doen op een Otto link 6*  (hij zegt er alleen niet bij de metalen of de eboniet versie; dat moet ik nog uitzoeken), mensen die daar ook ervaring mee hebben?

Verdere hints en tips voor de Sax beginner/liefhebber zijn altijd welkom :)  Daar houd ik mij altijd voor aanbevolen. Tegen prestatie: lekker een biertje pakken op het tarrasje langs de IJssel of in De Waag (oudste restaurant van Nederland, met diverse soorten bier vers van de tap), als je een keer in Doesburg bent  :)

Groetjes,
Aernoudt

* wie tegen de stroom in gaat, komt altijd bij de bron *

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
Re: semi-oude man gaat de Sax toch maar eens proberen
« Reply #1 on: 12 October 2010, 18:07:43 »
Quote from: "Tux"
Volgens de schrijver van de review, Jason Dumar, zou deze sax het het beste doen op een Otto link 6*  (hij zegt er alleen niet bij de metalen of de eboniet versie; dat moet ik nog uitzoeken), mensen die daar ook ervaring mee hebben?
Wees welkom!

Als je praat over een Otto Link zonder specifiek een type, praat je eigenlijk altijd over het metalen STM (Super Tone Master) mondstuk. Echter voor een absolute beginner op de sax is dit mondstuk alleen wel een beetje te veel van het goede, je bent dan in eerste instantie het beste uit met een standaard beginnersmondstuk (Selmer S80 C* bijvoorbeeld) om eerst de basics onder de knie te krijgen.

Gezien je nickname mag ik aannemen dat je een enthousiast Linux gebruiker bent  :D ?
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline Tux

• Member
  • *
« Reply #2 on: 12 October 2010, 18:35:26 »
Dank je wel Invisible. Metalen editie dus, goed om te weten. Er zit nu het standaard Cannonball mondstuk op. Lijkt wel (wat ik zo zag) op die van Selmer, maar zal ze eens naast elkaar leggen om de verschillen te ontdekken. (interessante en leerzame speurtocht :) ). Kun je mij uitleggen waarom zo'n metalen versie 'overkill' is als beginner ?

Dat klopt, kleine 17 jaar inmiddels. Gebruik zelf met name MintLinux ivm de perfecte (out of the box) multimedia support, en het gemak (ivm on-top off Ubuntu) het grote aanbod aan packages.

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #3 on: 12 October 2010, 19:58:10 »
Welkom Tux en veel plezier met/van je toeter!
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Offline Sebo

• Member
  • *
« Reply #4 on: 12 October 2010, 20:19:43 »
:D Weest welkom semi jongeling[/size] :D

Onwijs vette toeters die Cannonball's.

Persoonlijk vind ik de zgn. "mad meg's" het mooist.

Succes met je kanon

Grtz. Sebo
Tenor Dolnet Belair verzilverd 41******
Brillhart ebolin special/ rico royal

Offline Tux

• Member
  • *
« Reply #5 on: 12 October 2010, 20:28:53 »
Merci; ik heb ook een Mad Meg (kon er alleen zo snel geen beter plaatje van vinden dat 'linkbaar' was; binnenkort paar mooie foto's maken :) )

Offline willemijn

• Member
  • *
« Reply #6 on: 12 October 2010, 22:04:16 »
Welkom!

Ik woon wel een beetje bij je in de buurt. Ik heb zelf les in Arnhem, en volgens mij is daar nog plek. Ik weet niet of je dat te ver uit de buurt vindt?

Ik ben zelf vorig jaar begonnen, op 48-jarige leeftijd. Ik had al veel andere muzikale dingen gedaan, en dat maakt wel uit: ik speel inmiddels in een bigband. Kan ik je aanraden als je er tzt aan toe bent.

Offline Tux

• Member
  • *
« Reply #7 on: 12 October 2010, 22:09:42 »
Arnhem is prima Willemijn. Zou je willen vragen of hij/zij nog een plaatsje heeft ?
Bigband is zeker een overweging, al helemaal als er een beetje vlotte nummers (Count Basie bijvoorbeeld) gespeeld worden :) (houd van een beetje tempo en 'pit')

Offline Amanda

• Member
  • *
« Reply #8 on: 14 October 2010, 10:28:00 »
Welkom op het forum!
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Gerald

• Guest
« Reply #9 on: 21 October 2010, 18:09:35 »
Welkom op het forum.
Veel plezier met je Cannonball !

Offline zomertje

• Member
  • *
    • http://dekleinekunstenaar.nl
« Reply #10 on: 21 October 2010, 20:54:12 »
Welkom en veel plezier :)

(er staat hier een tux in de vensterbank naar buiten te kijken)
Heer van Stand: Selmer SA80 II Tenorsax | Kroegtoeter: Yamaha YTS 275 Tenorsax | Meneer kn0r: Yanagisawa 901 Baritonsax *blingbling*