Author Topic: Stemming, stemming, stemming...  (Read 5513 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline wiko1948

• Member
  • *
Stemming, stemming, stemming...
« on: 12 October 2010, 23:27:38 »
Ik heb er eigenlijk nooit problemen mee gehad, maar de laatste weken zweeft mijn stemming op de alt.  :?
Een van onze trio-leden heeft 'n goed gehoor en die attendeert me er dan op.
Stemmings-apparaat erbij en inderdaad:
In het hoge oktaaf te hoog en in het lage te laag.

Wat kan ik doen om dat (weer) goed te krijgen? Ik neem aan dat daar oefeningen voor zijn?

IK hoop dat ik daar snel vanaf kom want we hebben binnenkort 'n optreden en we willen dan wel stemmen....!

Dank alvast, wk.
[size=85]Sopr. Le Monde Vintage , BILGER.
Alt Le Monde Satellite ongelakt, MEYER.
Tenor Selmer SA80, MEYER.
[/size]

Offline jeannet

• Member
  • *
Re: Stemming, stemming, stemming...
« Reply #1 on: 13 October 2010, 00:01:44 »
Als het feit nieuw voor je is, en je was eraan gewend dat je de schommelingen in stemming zelf hoorde, zou ik mn oren na laten kijken. Klinkt lullig, maar dat moet het dan toch zijn?
Want als je het hoort, kun je er met je embouchure iets aan doen, toch?
 Jeannet

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
« Reply #2 on: 13 October 2010, 07:21:43 »
Hier spelen doorgaans twee dingen mee. Ten eerste is een sax niet een perfect stemmend instrument bij alle noten, dus bij veel saxen moet je (juist vaak in het hoog) bijsturen met je embouchure om de toon hoger of lager te krijgen (meer knijpen is hoger, meer los laten is lager). Door met je stemapparaat uit te zoeken welke noten hoe afwijken, kan je voor je zelf een beeld opbouwen waar je hoe moet bijsturen (en dit kost veel tijd om uit te zoeken).

Ten tweede hebben veel saxofonisten de onbewuste neiging om in het hoog meer te knijpen omdat ze het idee hebben dat die extra kracht nodig hebben om die noot er uit te laten komen (en gaat de toon dus omhoog) terwijl dat vaak niet nodig is. Een goede oefening om je onbewuste te trainen hiervoor is om eerst een lage D te blazen, deze twee seconden aan te houden en dan naar de A daarboven te gaan, na twee seconden naar de D (middel-D) daar weer boven, de A daarboven en tenslotte de hoge D en dan weer terug (A > D > A > D) en dat alles op één adem. De truuk is dat zoals je de lage D blaast (waarbij je je hele embouchure ontspannen hebt om die lage noot er uit te krijgen), je alle noten moet blazen, dus ook de hoge. Als je dan langzaam van de lage D naar de hoge D gaat, moet je dus ook continue er op focussen dat je nog steeds dat ontspannen embouchure hebt. Als je dit met steeds noten van twee seconden goed onder de knie hebt (en denk bij deze oefening niet te snel dat je het onder de knie hebt), kan je de snelheid langzaam opschroeven zodat je over een jaar alle noten binnen twee seconden kan spelen. Doe je deze oefening altijd een paar minuten voor het spelen, zul je merken dat je stemming over het hele bereik veel beter is.

Overigens is het in een sax-ensemble altijd aan te raden om nadat jullie warm gespeeld zijn te stemmen en niet te wachten totdat iemand er wat van zegt. Je hebt drie instrumenten die qua klank heel dicht bij elkaar liggen, dan hoor je stemmingsfouten heel snel. Stem ook altijd af op het bereik dat je het meest gebruikt, een sopraan is bijvoorbeeld in de meeste gevallen meer gebaad bij een goed afgestemd hoog terwijl een bariton meestal meer in het lagere gedeelte van het bereik zit en dus beter daarop afgestemd kan worden. Ga bij het stemmen ook niet je zelf stemmen, maar vraag iemand anders om het stemapparaat vast te houden en jou te zeggen of je hoger of lager moet terwijl jij een noot speelt. Als je het apparaat voor je hebt terwijl je speelt, heb je al snel de neiging om bij te sturen aan de hand van hoe de naald staat, maar dan ga je na het stemmen weer spelen en stuur je niet meer bij.

En dat is weer een hele lap tekst op kosten van mijn werkgever  :lol:
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline wiko1948

• Member
  • *
« Reply #3 on: 13 October 2010, 07:56:28 »
Bedankt voor deze tips!
Ga zometeen, als de buren ammel goed wakker zijn, eens toeteren met het stem apparaat er bij.
[size=85]Sopr. Le Monde Vintage , BILGER.
Alt Le Monde Satellite ongelakt, MEYER.
Tenor Selmer SA80, MEYER.
[/size]

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #4 on: 13 October 2010, 10:11:12 »
Ik kreeg nadat ik een paar maanden op mijn Buescher speelde hetzelfde probleem (of het viel me toen pas echt op).
Tot de midden G was de stemming prima. Vanaf de A daarboven gaat de bovenste octaafklep open en was ie veel te hoog.
(bij overblazen van de "gewone" A was ie wel helemaal zuiver)

Toen ik een stukje plastic-buis van een wattenstaafje in het bovenste oktaafgat had gedaan (tip van SOTW) was het een heel stuk beter. Nu, een half jaar verder, heb ik het pas vrij goed onder controle. (o.a. door oefeningen die Invisible zo mooi opsomt)

Als je een mondstuk gebruikt met een grote kamer is het probleem veel minder.

Misschien heb je hier iets aan. Succes ermee.
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #5 on: 13 October 2010, 10:15:48 »
Verstandig commentaar van Invisible! Ik wil er nog aan toe voegen dat er met je oren waarschijnlijk niet zoveel aan de hand is. Je moet alleen leren kritisch te luisteren. Overigens is het veel moeilijker om je eigen afwijkingen te horen dan bij een ander. Dat zijn allemaal zaken waar je bewust van gemaakt moet worden doordat iemand je er steeds op wijst.
Veel met een stemapparaat werken helpt zeker, maar niets stemt een ensemble zo nauwkeurig af als een saxofonist die weet waar hij het over heeft en de zwakke punten er feilloos uit kan halen. Soms ( of eigenlijk best wel vaak)  moet je nl best wel eens van je stemapparaat afwijken om bij elkaar te komen. Dat hangt dan ook weer af van de verschillen die nu eenmaal tussen de saxen bestaan. Je hebt een relatief " absoluut" gehoor nodig en dat is helaas iets wat je niet zo maar verkrijgt.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
« Reply #6 on: 13 October 2010, 10:44:27 »
Ik hoor zelf ook altijd vrij slecht of ik goed stem en intoneer, maar desondanks heb ik niet vaak stemmingsproblemen in het saxofoonkwartet waar ik in speel. Als we ze wel tegenkomen zit het hem vaak in akkoorden met veel kruizen/mollen welke je veel tegenkomt in stukken met 2 of 3 kruizen aan de sleutel (bij de kwartetstukken die ik zelf arrangeer, zet ik de toonsoort dan ook vaak om naar één met minder kruizen of een paar mollen, vaak is dit maar een aanpassing van alles een halve noot hoger of lager te schrijven) omdat die noten vaak het minst goed stemmen op een sax (denk aan de C# en F#). Vaak is het dan op te lossen door hulpgrepen toe te passen (bijvoorbeeld bij de C# de F, E en D kleppen te sluiten) of om hem bewust anders te intoneren. Ik zet in deze gevallen dan boven de noot een pijl omhoog of omlaag die aangeeft of ik hem omhoog of omlaag moet intoneren. Het is aan te raden om bij zulke knelpunten stil te staan en gewoon wat dingen proberen (meer of minder knijpen bijvoorbeeld) totdat het met zijn allen goed klinkt en dan ook opschrijven wat je daar doet, veel muzikanten hebben namelijk de slechte eigenschap nooit wat op te schrijven omdat ze het allemaal wel meten te onthouden maar het een week later toch weer vergeten zijn.

Bij akkoorden is het dan ook nog zaak om te weten welk onderdeel van het akkoord je speelt, zo moet de grondtoon gewoon goed zijn (vaak de laagste sax in het ensemble), de reine kwint liever een tikje te hoog geïntoneerd en de terts (kleine terts bij een mineur akkoord en grote terts bij een majeur akkoord) een tikje te laag, maar daar komt dus weer een heel stuk theorie om de hoek kijken over hoe akkoorden opgebouwd zijn en om dit uit te zoeken moet je er ook het liefst een partituur bij hebben. Maar voordat je je met het intoneren van akkoorden bezig gaat houden, moet je eerst het hele bereik van je sax zelf goed kunnen intoneren.

Dan nog één laatste tip, als je nooit goed hoort of je te hoog of te laag zit, zet je gewoon standaard je mondstuk iets minder ver op de hals dan dat je gewend bent (dan praat ik over 1 of 2 millimeter). Als je dan niet stemt, weet je dat je in de meeste gevallen een stukje in moet.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #7 on: 17 July 2012, 15:39:02 »
Van de week het stukje wattenstaaf-buisje uit het oktaafgat gehaald, ik ben (na een paar lessen in het voorjaar, elke week een paar keer de oefeningen gedaan)  waarschijnlijk beter gaan blazen.

De stemming is nu over het hele instrument stabiel, maar ik merkte dat de toptones (zeg maar boven de 3de C) niet kon aanzetten, dan zakte ie regelmatig een kwint/oktaaf lager.
Nu dat buisje eruit is gaat dat ook prima en de stemming (waarom ik dat buisje erin had gedaan)  bleef goed.

Kortom, ik geloof dat mijn sax me heeft opgevoed ;)
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #8 on: 17 July 2012, 22:23:24 »
=D>  =D>  =D>
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline sbandit

• Member
  • *
« Reply #9 on: 18 July 2012, 11:09:51 »
Hi All
Stemming heeft ook heel veel met adem-steun te maken, als jij goed controle over jouw adem steun heb kan jij ook makkelijker intoneren en jij hoef niet zoveel met je embouchure te bijstellen.
Lange noten blazen, diep inademen en puffend uit ademen tot jij helemaal geen adem meer in je heb, laag ademen - naar je buik toe - voel aan je zijden of jij diep genoeg adem - moet jij kunnen voelen aan je zij en rug, verder inademen en met fluitmond weerstand maken en uitademen tot jij geen adem meer - als jij dan geen adem meer heb tel dan langzaam tot 20.
doe deze oefeningen iedere keer voor dat jij gaan oefenen voor 5 minuten, het werkt. Als jij duizelig wordt stop dan en ga volgende oefen sessie door. De duizeligheid stopt als jij aan gewend bent.

Have fun, en vragen zijn welkom,
gr Søren

Offline dc_sax

• Member
  • *
« Reply #10 on: 23 July 2012, 13:03:23 »
Toonvoorstelling helpt nog veel beter dan je embouchure strak houden, is mijn ervaring. Dit naar aanleiding van de tips uit het boekje Top Tones.
Als je weet welke noot je gaat spelen en hoe die moet klinken, zorgt je brein er voor dat je alles doet wat nodig is om die toon te produceren. Dat kan je embouchure zijn, maar ook luchtdruk en de stand van je strottenhoofd.
Probeer maar eens met de D2. Die is standaard vrij hoog ongeacht welke sax je hebt. Neem even de tijd om het juist geintoneerd te spelen door bewust met de rietspanning te spelen. Onthoud de juiste toonhoogte en speel hem dan uit het niets opnieuw. Tada: perfect.
En dan nu veel oefenen zodat hij ook perfect klinkt als hij ergens in een melodie voorkomt......dat duurt even.
ProSax vintage, Otto Link super tone master 6, VanDoren Traditional 2.5