Author Topic: Oefenen  (Read 15527 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Tony

• Member
  • *
    • https://www.saxforum.nl
Oefenen
« on: 20 October 2005, 23:08:49 »
Even een vraagje... hoe oefenen jullie eigenlijk?
Ik merk zelf dat het heel belangrijk is dat je elke dag speelt en dat je het al merkt als je een dag niet speelt.

Zelf heb ik het geluk van een kleine oefencabine en kan tot diep in de nacht voluit spelen zonder dat m'n buren me horen. Maar ik kan me zo voorstellen dat je ook wel te maken hebt met buren enzo.

Zomaar nieuwsgierit :)

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #1 on: 21 October 2005, 08:03:30 »
Zelf oefen ik eigenlijk helemaal niet.....
Zowel op T-bone als T-sax speel ik alleen tijdens oefenavonden en optredens...

Behalve natuurlijk als er erg lastige stukken zijn, die oefen ik dan thuis 1 of 2 keer
Of als ik die maffe top-tones weer eens onder de knie wil krijgen (Arme buren  :shock: )

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #2 on: 21 October 2005, 10:20:49 »
Ik kan me wel vinden in het verhaal van anthony. Wanneer je een dag niet speelt merk je dat inderdaad direct. Ik ken ook een aantal mensen die zeggen dat ze nooit spelen behalve op repetities en uitvoeringen. Nou dat kun je ook altijd merken. Dit zijn mensen die heel goed prima vista kunnen spelen of ook heel goed op gehoor en een hele snelle vingertechniek hebben maar.....Niet in staat zijn om goed een stukje achter elkaar te spelen, niet pianissimo lange noten kunnen spelen, niet legato kunnen spelen, slechte klankvoorstelling hebben en ga zo maar door. Mensen die vaak veel tijd hebben besteed aan het leren van allerlei trucjes en het produceren van leuke geluidjes ipv de basistechnieken te leren en te onderhouden.Dit zal niet allemaal voor iedereen opgaan, maar niet spelen betekent absoluut verlies aan kwaliteit, wat voor soort muziek je ook speelt en dat is zonde. Waarom begrijpt toch iedereen dat een sporter moet trainen om in conditie te blijven en verwachten dat een musicus dat allemaal vanzelf heeft. Het zijn toch ook echt ook een heleboel spieren die muziek maken en getraind moeten blijven.
Bovendien is saxofoon spelen het leukste wat er is, toch?Ik kan me niet anders voorstellen dat je die toeter eigenlijk nooit meer los wilt late.Voor mij betekent dat dat ik ongeveer een 20 tot 25 uur/week speel en studeer. Dat doe ik meestal gewoon thuis. Mijn buren werken op het moment dat ik thuis ben. En ik speel nooit na 8 uur 's avonds. Binnenkort ga ik mijn zolder verbouwen en isoleren. Verder heeft nog nooit iemand geklaagd, de buurvrouw komt wel eens waarschuwen dat haar man migraine heeft en dan stop ik er mee.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline the martin

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #3 on: 21 October 2005, 11:20:02 »
In principe heb je natuurlijk gelijk.

Aan de andere kant heb ik nooit klachten gehad.
Ik vind mezelf natuurlijk erg goed  8)

Verder speelt bij mij natuurlijk ook mee dat ik al de nodige jaartjes sax speel en dat tenor mijn 2de natuur is geworden.
Mischien dat het ook ligt aan de manier waarop ik muziek benader. Ik ben niet een type die blij is als die zijn nootjes kan spelen maar probeer er altijd iets muzikaals van te maken.
Ik let dus ook altijd op de klank die ik produceer.

EN ik ben minimaal 3 keer in de week een paar uur aan het blazen.
T-sax bij een bigband, t-bone bij een dweilorkest + optredens etc....
Dus in principe blaas ik veel. Maar ik oefen niet.

Neemt niet weg dat ik waarschijnlijk NOG  :twisted: beter zou kunnen spelen als ik elke dag die toeter uit de koffer haal.
Zeker voor mijn vingervlugheid tijdens impro soloos zou dat zeker niet verkeerd zijn.

En wat t-bone betreft. Daar kan ik het echt wel merken als ik hem een tijdje niet heb aangeraakt.
Vooral het uithoudingsvermogen van mijn embouchure is dan niet optimaal.

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #4 on: 21 October 2005, 18:31:48 »
Het is niet mijn bedoeling om kritiek te leveren op jouw manier van muziek maken. Heb je plezier, dan is het goed. Toch blijf ik me altijd eea afvragen. Het zijn vaak je beperkingen die je doen kiezen voor bepaalde muziek. Onbewust kies je ervoor om datgene te spelen waar jij je comfortabel bij voelt. Waneer je je gaat richten op zaken die voor jou niet zo vanzelfsprekend zijn kom je een heleboel moeilijkheden tegen. Het oplossen hiervan levert je vaak zoveel meer voldoening op dan blijven hangen in hetgeen je bekend is. Techniek heeft niet altijd iets te maken met muzikaliteit maar het hebben van techniek kan je muzikaliteit wel veel beter doen uitkomen. En dat moet dan toch kicken zijn.wanneer je jezelf toestaat je beperkingen te kennen gaat er een wereld voor je open. Geen klachten krijgen is geen maat voor je kwaliteit denk ik, zeker niet op amateurniveau, maar steeds willen verbeteren kan nooit verkeerd zijn. Het verbaast mij altijd zo dat proffessionele musici vaak zoveel moeite doen om hun kwaliteit te behouden en dat amateurs dat niet nodig zouden hebben (kwaliteit behouden, niet eens verbeteren)
Nogmaals, dit is de manier waarop ik aankijk tegen het maken van muziek. Ik wilde saxofoon leren spelen, voor mij is daar geen eind aan, ik wilde niet leren spelen tot een acceptable niveau. Blijft voor mij wel overeind, al speel je 50jaar sax, wanneer je niet investeert ga je achteruit en dat doe je op elk niveau en beperk jejezelf alleen maar meer en dat is jammer. Ik denk dat wanneer veel amateurmuzikanten hier bewust mee bezig zijn er alleen nog maar meer liefhebbers bijkomen en dat is nou eigenlijk waar het mij om te doen is.
Mensen hebben vaak zoveel meer mogelijkheden dan dat ze zelf in de gaten hebben.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #5 on: 21 October 2005, 18:46:29 »
Kijk en dat is nou weer een verschil tussen prof saxofonisten en amateurs :) . Veel profs oefenen 4 uur per dag, om telkens op topniveau te blijven.

Ik las eerst een paar leuke dingen over de sax geschreven het ging ongeveer zo:

Één dag niet spelen en je merkt het zelf,
Twee dagen niet spelen en je vriend(din) merkt het.

Het bijhouden van je embouchure (de spieren van je mond) is hetzelfde als het bijhouden van een plant. Als het dood is moet je bijvoorbeeld weer helemaal opnieuw beginnen (ofzo).

Het is natuurlijk wel dat je het gelijk merkt als je zeker een paar dagen achter elkaar niet geblazen hebt (althans ik merk dat) bijvoorbeeld in een vakantie...

Maar ach, who cares...

het gaat erom of je er plezier mee hebt ;)

En ja telkens het verbeteren van iets is natuurlijk wel goed. Bijvoorbeeld het continu bijhouden van toonladders (niet dat ik dat elke keer doe...) maar het zou wel goed zijn! Voor loopjes, snelheid in je vingers enz. enz.
Of het aanleren van Toptones als je dat wilt (ik vind toptones kwam als je het kan maar zelf gebruik ik ze niet, ik probeer ze soms te spelen maar ja dat valt niet mee om er fatsoenlijk geluid eruit te krijgen :) )[/list]
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline Ben Rodenburg

• Member
  • *
    • Website
(No subject)
« Reply #6 on: 21 October 2005, 19:37:04 »
ik probeer altijd een uur per dag te halen, 10 minuten inspeeloefeningen en embouchure oefeningen, 20 minuten toonladders en changes daarop. 15 minuten leliedjes en een kwartier scales. als het neit lukt uiteraard iets meer tijd erin stelen zo begin ik altijd, als ik dan nog zin en tijd heb ga ik vrolijk bvan t begin weer beginnen
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

Offline Sonja

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #7 on: 22 October 2005, 01:47:22 »
Ik speel op t moment alleen op mn sopraan thuis..ik speel dan etudes..op vlot tempo zodat ik mn grepen sneller kan spelen. Ik moet zeggen, ben hier nu 3 weken mee bezig en ik merk het nu al..ik heb dus een etude boek met cd..het fijne van de sopraan is dus dat ik mn embouchure hierdoor op peil hou..ik speel relaxter alt en bari nu omdat de spanning hiervoor minder is..dus als ik t op mn sopraan uithou, moet het op mn andere toeters zeker lukken..enn..dat werkt wel al zeg ik het zelf..ik speel niet iedere dag hoor, tenminste..ik speel 3 avonden in de week bij diverse bands en soms val ik eens ergens in, dus ik speel vaker uit dan thuis..maar..hou het op 4 uur in de week bij mekaar opgeteld dat ik thuis oefen..en 6 uur in de week dat ik savonds speel bij bands, dus bijelkaar speel ik 10 uur in een week ongeveer..en dan tel ik ook nog niet de optredens mee hoor  :wink:
Muller sopraan :D
SML tenor :s
Yanagisawa Bari \":D\" Otto Link, Lavoz

Offline the martin

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #8 on: 22 October 2005, 13:27:50 »
Quote from: "Pieter"
Het is niet mijn bedoeling om kritiek te leveren op jouw manier van muziek maken.

Ik ervaar het ook niet als kritiek. Over het algemeen heb je gelijk.
En zoals ik al zei: Ook aan mijn spel valt best iets te verbeteren.

Echter..... (Ik blijf eigenwijs  :twisted: )
Ik viel laatst in bij een bigband op 1e tenor. Na 2 keer meegeoefend te hebben komt de dirigent bij me met de vraag of ik niet volgend jaar juni met een andere bigband (veel hoger niveau) mee wil spelen tijdens de Bigband battle in Deventer.
Vond ik een compliment.... (En ik doe natuurlijk mee)

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #9 on: 22 October 2005, 14:30:24 »
Dat lijkt me ook wel dat je dat als een compliment kunt opvatten. geniet er van!
Ik vind overigens dat plezier hebben in wat je doet het allerbelangrijkste is. Ik kom alleen nogal eens mensen tegen die naar andere uitdragen dat saxofoon spelen een simpele zaak is. Dat is DE manier om beginners te ontmoedigen wanneer ze in de gaten krijgen dat je er gewoon meestal heel hard voor moet werken. Je ziet dan vaak dat veel van deze mensen afhaken en dat is jammer. er bestaat nog een grote groep mensen die vanuit bv. het klarinet spelen over zijn gestapt naar sax en feitelijk nooit saxofoonles hebben gehad of een sax zien als een soort grote klarinet of blokfluit. Het wordt tijd om dit instrument serieus te nemen, vind ik.
Ik denk dat het een van de moeilijkste blaasinstrumenten is en wat ik vnl tegenkom op sax, zijn de minst opgeleide mensen.

Succes in Deventer

Offline Sonja

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #10 on: 22 October 2005, 15:02:49 »
sax is niet het moeilijkste blaasinstrument hoor..uit ervaring weet ikdat fagot en hobo dat zijn :wink:
Muller sopraan :D
SML tenor :s
Yanagisawa Bari \":D\" Otto Link, Lavoz

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #11 on: 22 October 2005, 17:47:35 »
Mee eens, ik zei ook: een v d moeilijkste. :D

Offline Tony

• Member
  • *
    • https://www.saxforum.nl
(No subject)
« Reply #12 on: 22 October 2005, 19:43:17 »
Goh Pieter... verassend van die laag-opgeleiden.

Maar denk je dat het IQ een rol speelt in het spel of gevoel voor muziek en klank? Het schijnt wel zo te zijn dat de z.g. "laag opgeleiden" vaak beter zijn in ambachtelijke vakken maar ook gevoelsmatig beter kunnen werken.

Zou je dus kunnen denken dat een "laagopgeleide" net zo goed, of misschien wel beter, kunnen spelen dan 'Hoogopgeleiden" mits ze dit natuurlijk ontwikkelen.

Daarbij kan ik me zo indenken dat "hoogopgeleide" meer met cariere bezig zijn en daardoor minder tijd hebben om te spelen of juist te ongeduldig zijn om braaf het uurtje per dag te spelen.

Ik ben het overigens zeker met je eens dat een Sax als "makkelijk" gezien wordt en iedereen wil klinken als "die en die". Nootjes spelen en een soort onbeheerst geluid produceren kan bijna iedereen, maar een mooie klank, soepele techniek en het tot je tweede natuur maken vergt heel veel oefening.

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #13 on: 22 October 2005, 23:59:01 »
Nee, dat bedoel ik niet. Wat in mijn stukje staat is MINST opgeleide en dat heeft volgens mij niets met IQ te maken maar geeft alleen weer dat iemand niet opgeleid is, En in dit geval bedoel ik natuurlijk op sax! Ik zal wel niet duidelijk zijn geweest :? Ik ken nl een heleboel mensen die al jaren sax spelen terwijl ze op andere instrumenten les hebben gehad. Zij nemen niet meer de moeite om les te nemen. Dat is een fenomeen wat ik bij veel andere blaasinstrumenten niet tegen kom. Ik dacht altijd dat ik met mijn korte speelervaring een heleboel zou kunnen leren maar tot mijn verbazing zie en hoor ik dingen in hun spel waar ik, hoop ik, geen last meer van heb. In ieder geval zaken waar ik aandacht voor heb. Dit is zo jammer omdat het meestal mensen zijn met capaciteiten om er iets moois van te maken. Met een beetje investering denk ik dat het ook nog leuker wordt. Het is toch altijd fijn om te merken dat je verbeterd?
IQ heeft hier allemaal niets mee te maken. Overigens ik ben ook niet hoog opgeleid en ik kan ook niet goed spelen.

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #14 on: 23 October 2005, 00:01:10 »
Overigens schijnt het wel zo te zijn dat je door het maken van muziek slimmer wordt..... :D