Author Topic: Mag ik ook meeblazen?  (Read 2453 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline NovaMartin

• Member
  • *
Mag ik ook meeblazen?
« on: 01 November 2010, 21:47:15 »
Hallo allemaal,
Hierbij wil ik me graag voorstellen als nieuw forumlid. Ik ben (the?) Martin, bouwjaar 1952 en toeter nu net 5 maanden op een huur-alt (Jupiter 700).
Héél vroeger heb ik in de lagere school periode 3 jaar blokfluitles en 2 jaar gitaarles gehad, maar daar hield de muzikale vorming helemaal mee op.
Omdat m'n jongste dochtertje van 9 een saxofoon-ambitie dacht te hebben en ik een aardige privé-lerares voor haar had gevonden, maakte een sax-virus zich ook van mij meester. Dus gingen we samen lessen. Helaas heeft dochterlief dit weekend definitief besloten om toch te stoppen. Ik vreesde daar al voor, want het oefenen ging absoluut niet van harte.
Maar ik ga door. Sterker nog, ik overweeg aanschaf (of huur met recht van koop, o.i.d.) van een tenorsax. Eerst leek het mij ludiek om een echte "Martin" uit mijn eigen bouwjaar te begeren en dan ook nog met een "Otto Link" mondstuk, want dat associeerde mooi met mijn achternaam. Daar zie ik inmiddels na een keer proberen van af o.a. wegens kostprijs en geringere geschiktheid voor beginners als ik. Vermoedelijk wordt het iets in de richting van (een gebruikte) Yamaha (YTS275 of YTS23) of Yanagisawa T901 of . . . . (wie tipt ?).
Inmiddels heb ik er ook al een eerste optreden opzitten: na 3 lessen toch al meetoeteren bij een refrein tijdens een 40-jarig jubileum van een collega onder het motto "het hoeft niet mooi te zijn als het maar hard is . . . . .". Hoewel ik toen officieel nog maar 3 noten kende, hielp m'n oude blokfluit-onderbewustzijn toch de resterende noten er bij te knutselen.
Ik hoop veel op dit forum op te steken, maar ik vrees vooralsnog weinig zelf te kunnen bijdragen, gezien mijn zeer beperkte sax-ervaring.
Groeten,
Martin
Tenor: Yanagisawa T901

Zoot

• Guest
Re: Mag ik ook meeblazen?
« Reply #1 on: 01 November 2010, 22:21:05 »
Mag ik ook meeblazen?

ja, natuuuuurlijk.........

welkom                      8)  TOet toEt grOEt vAn ZOoT  8)

Inmiddels heb ik er ook al een eerste optreden opzitten: na 3 lessen toch al meetoeteren bij een refrein tijdens een 40-jarig jubileum van een collega onder het motto "het hoeft niet mooi te zijn als het maar hard is . . . . .". Hoewel ik toen officieel nog maar 3 noten kende, hielp m'n oude blokfluit-onderbewustzijn toch de resterende noten er bij te knutselen.
      :lol:    Mooi man   :lol:

Offline Sebo

• Member
  • *
« Reply #2 on: 01 November 2010, 22:58:30 »
:D Weest welkom :D

Grtz. Sebo
Tenor Dolnet Belair verzilverd 41******
Brillhart ebolin special/ rico royal

Offline Rubzer

• Member
  • *
« Reply #3 on: 02 November 2010, 08:30:09 »
Welkom! Nog een bewoner uit Enschede  :-D

Ik heb nog een YAS-275 liggen die ik eigenlijk niet meer gebruik, sluit wel ergens niet helemaal goed aangezien de laagste noten wat lastig eruit te persen zijn, maar dat moet met kleine onderhoudsbeurt verholpen kunnen worden aangezien de sax 2 jaar geleden nog volledig gereviseerd is in Deventer. Hij is belegd met Top-Tone polsters.
Alt: Selmer Mark VII
Tenor: Selmer Super Action Serie II

Offline Amanda

• Member
  • *
« Reply #4 on: 02 November 2010, 09:58:53 »
Welkom op het forum!
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline Penningh

• Always remember; the world is full of nice people! So if you can't find one.....be one.
  • Member
  • *
« Reply #5 on: 02 November 2010, 14:04:06 »
Quote from: "NovaMartin"
Eerst leek het mij ludiek om een echte "Martin" uit mijn eigen bouwjaar te begeren en dan ook nog met een "Otto Link" mondstuk, want dat associeerde mooi met mijn achternaam. Daar zie ik inmiddels na een keer proberen van af o.a. wegens kostprijs en geringere geschiktheid voor beginners als ik.
Je zegt dat je afziet van een echte Martin wegens kostprijs en geringe geschiktheid voor beginners.
Je kan tussen de 1000 en 1500 euro hele leuke oude amerikanen kopen
Ik zag laatst bij Music all in in het Rotterdamse een hele leuke Martin tenor liggen voor ca 1250 euro.
Je kan ook eens kijken op de site van www.saxcraft.nl.
Deze heeft regelmatig leuke toeters.
Ik denk dat je voor de andere door jou genoemde saxen voor een goed instrument ook al snel rond de 1000 euri neerlegt.
En waarom zou je zelf niet verwennen met een Martin.
Volgens mij kan aan het geluid die deze toeters hebben geen fransman of japanner tippen.(Oei, nu krijg ik een hoop commentaar)
Ik wissel van tenor afhankelijk waar ik hem voor nodig heb.
Ik moet telkens weer even wennen als ik wissel.
Penningh
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.

Offline zomertje

• Member
  • *
    • http://dekleinekunstenaar.nl
« Reply #6 on: 02 November 2010, 17:48:51 »
Welkom :)

In de toeterdiscussie meng ik me lekker niet ;)
Heer van Stand: Selmer SA80 II Tenorsax | Kroegtoeter: Yamaha YTS 275 Tenorsax | Meneer kn0r: Yanagisawa 901 Baritonsax *blingbling*

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #7 on: 02 November 2010, 18:52:57 »
Welkom en een Martin uit '52 is geen slechte keus hoor ;)
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Gerald

• Guest
« Reply #8 on: 02 November 2010, 22:49:14 »
Welkom op het forum.

Een Amerikaanse tenor heeft zeker een mooi geluid.

Veel succes met de zoektocht, er zijn saxofoonwinkels genoeg.
Volgens mij zit in Almelo Meibergen muziek,  die doet ook wel in blaasinstrumenten.
Daar zou ik liever kopen als bij Saxcraft, maar dat is persoonlijk.

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
« Reply #9 on: 04 November 2010, 13:07:25 »
Welkom hier op het forum.  8)

Quote from: "Penningh"
Volgens mij kan aan het geluid die deze toeters hebben geen fransman of japanner tippen.(Oei, nu krijg ik een hoop commentaar)

Daar krijg je inderdaad commentaar op. Je hebt helemaal gelijk!  :-D
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #10 on: 04 November 2010, 17:49:42 »
blaas maar mee

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #11 on: 05 November 2010, 07:47:16 »
There can be only one "the martin"  8)
Een T900/T900 lijkt mij een perfecte toeter om mee te beginnen. Ik verwacht dat die qua klank de Yamaha studie saxen weg zal blazen.
En qua ergonomie vind ik Yanagisawa helemaal top...

Maar een mooie Martin :smt007

Offline NovaMartin

• Member
  • *
« Reply #12 on: 05 November 2010, 17:52:36 »
Hallo blazers,

Dank voor jullie welkomstberichten.

Ondertussen ben ik net terug van een tripje naar Louis Hummel in Groningen, alwaar ik mij heb verwend met een tenorsax uit 1991: een Yanagisawa T901.
Hier kun je hem nog even bewonderen tot ie van de site is gehaald.
Diverse berichten in dit draadje en de rest van het forum en o.a. ook recensies elders op het internet, maar uiteindelijk het (op mijn niveau) proberen met de adviezen van en talentvollere demo door Louis hebben me overtuigd bij de keuze.
Zoals ik al in mijn eerste bericht schreef, koesterde ik als een stille wens, vooral om dat dat zo aardig met mijn naam associeerde, een echte "Martin" en dan ook nog met een Otto Link mondstuk. Maar van dat idee was ik inmiddels afgestapt. Toch kom ik een klein beetje in de buurt van die wens: het mondstuk is een "Martin". Dat was op aanraden van Louis en het bleek dat ik daar gemakkelijker op "wegblies" dan b.v. op een ook uitgeprobeerde Selmer C*.

Nu maar flink oefenen, want ik had toch veel moeite met de lage C om maar niet te spreken over de lage B.

Groeten,
Martin
Tenor: Yanagisawa T901

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #13 on: 05 November 2010, 18:30:10 »
ja, lage C. Dat is over 5 jaar nog moeilijk. :(

Gerald

• Guest
« Reply #14 on: 05 November 2010, 18:54:30 »
Gefeliciteert met je Yanagisawa sax.  :smt023

Ja, die lage tonen zijn even lastig.
Gewoon niet teveel tegelijk willen, het komt vanzelf goed.