Author Topic: riet versus klank  (Read 4370 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline leslie

• Member
  • *
riet versus klank
« on: 12 November 2010, 14:52:23 »
Hey,

Aangezien ik een echte beginneling ben zou ik graag wat meer te weten komen over welke rieten nu welke klank geven.
Dus alle bevindingen - gevoel zijn welkom.

Groetjes

Leslie
Yamaha 275 alt sax - Riet Vandoren V16 sterkte 3 - Mondstuk Selmer C80**

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
Re: riet versus klank
« Reply #1 on: 12 November 2010, 15:26:26 »
Tja, daar kan je een boek over vol schrijven en je klank is ook nog eens van een heleboel zaken afhankelijk zoals je mondstuk, je sax en natuurlijk jezelf. Een merk zoals Vandoren heeft een vrij brede range qua klanken, zo is de traditional wat ronder qua geluid en de V16 wat scherper. Als je wilt weten wat welk type wat inhoudt, zou je de beschrijvingen op een site als rieten.nl kunnen lezen, daar staan de meeste gangbare types wel op. Maar uiteindelijk blijft het een kwestie van zelf rieten uitproberen want wat voor de ene persoon het ideale riet is, is voor een ander een waardeloos stuk wrakhout. Bij sites als rieten.nl kan je vaak ook losse rieten bestellen van diverse types zodat je verschillende types kan proberen zonder meteen een heel doosje te hoeven kopen.

Maar laat ik de vraag eens omdraaien zodat dit topic niet een eindeloze opsomming van riettypes wordt, naar wat voor sound ben je opzoek en waar speel je nu mee (rieten, mondstuk en sax)?
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline leslie

• Member
  • *
« Reply #2 on: 12 November 2010, 15:44:47 »
Ik speel op een beginnerssax nl Yamaha 275
Riet Vandoren V12 sterkte 3
en mondstuk Selmer C**

Zou graag wat rieten uitproberen die een zwoele, warme klank geven. Eventueel ook wat met een jazzy touch.

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #3 on: 12 November 2010, 15:50:58 »
Probeer bijvoorbeeld eens de volgende rieten:
Vandoren Java
Vandoren V16
Vandoren Jazz

Koop er van elk 1 of 2 en probeer het uit zou ik zeggen (dit gaat voor alles op bij de sax, probeer zelf hoe het voor jou uitpak, ga niet blind op wat anderen vinden af). Kom je er met een ander riet niet tot het gewenste resultaat, zou je eens andere mondstukken kunnen gaan proberen (je speelt nu op een overwegend klassiek mondstuk, al zegt dat niet alles), maar dan moet je wel dieper in de buidel tasten.

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #4 on: 12 November 2010, 20:07:24 »
wat jij wilt is echt een kwestie van werken.
Veel naar muziek luisteren die zo klinkt, en er naar toe spelen als het ware werkt op de een of andere manier vaak erg goed.
Dat doe ik met la voz haha

Maar met een la voz medium op een C* kan ik gewoon wel scherp klinken en gillen!
Op de E is het gewoon mooi warm met een tikkeltje scherpte nog.

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
« Reply #5 on: 12 November 2010, 20:16:45 »
Als je een warm vol geluid wil moet je in de eerste plaats gewoon aan je eigen sound werken. Dat is de allerbelangrijkste stap. Mocht dat niet lukken dan zou ik zelf een wat klassieker riet pakken (Vandoren traditional) en een ander mondstuk dan je Selmer.  :)
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline leslie

• Member
  • *
« Reply #6 on: 14 November 2010, 10:55:51 »
bedankt tot dusver voor jullie reacties! Ik zal zeker jullie raad meenemen.
Weet ook dat het vooral eigen voorkeur, klank en aanvoelen is. Heb alvast een verschillende rietjes besteld.

Maar voor mij is het ook gewoon leerrijk als ik een beetje de mening weet van anderen.
Hoe zij hun combinatie mondstuk en riet aanvoelen en welke klank zij hier precies mee bereiken.
Zo krijg je ook alleen maar meer ideëen.
Dus als er iemand zijn combinatie mondstuk riet nog even wil toelichten en wat zijn gevoel en bevinding is dan hoor ik het graag. =D>

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #7 on: 14 November 2010, 11:17:41 »
Quote from: "leslie"
Dus als er iemand zijn combinatie mondstuk riet nog even wil toelichten en wat zijn gevoel en bevinding is dan hoor ik het graag. =D>
Ik heb eigenlijk twee combinaties:

1. Setup voor klassieke muziek (saxkwartet en harmonie-orkest)
Mondstuk: Selmer Soloist D
Riet: Legere 3,25 (kunststof riet)
Binder: BG L40
Waarom: Het soloist mondstuk is een mondstuk met een grotere kamer dan het veel gebruikte S80 mondstuk wat een voller geluid geeft. Ik gebruik zelf het liefst kunststof rieten omdat deze veel minder gedoe geven dan houten rieten en voor mij geeft het ook een goede klank (overigens heeft verschilt het per persoon hoe dit riet bevalt).

2. Setup voor bandwerk en dergelijke
Mondstuk: Otto Link STM 6*
Riet: Vibracell Medium Hard of Vandoren V16 3
Binder: BG L 29 MJ Jazz
Waarom: Het Otto Link STM mondstuk is voor tenor een vrij veel toegepast mondstuk voor het band/jazz/enz. werk. Rietkeuze ben ik nog niet helemaal uit wat daarvoor het beste werkt.

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
« Reply #8 on: 15 November 2010, 16:27:22 »
Quote from: "leslie"

Uhm...

Alt: F6 mondstuk (van voormalig forumlid FB, prima mondstukje!) met een Vandoren V16 3.
Mondstuk is érg fel (fusion mondstuk) samen met een fel riet. Dit om het zware en ietwat doffe van mijn Conn te compenseren. Laatst wat studiowerk gedaan, ik kreeg als commentaar: jij moet meer alt spelen... je hebt een fantastische sound, het is vrij modern en helder, maar er zit ergens toch een heel erg klassiek (klassieke jazz dus...) randje aan.

Tenor:
Otto Link 6* met Vandoren Classique 3
Redelijk standaard jazz mondstuk. Klassieke riet zorgt er voor dat er flink wat warmte in mijn klank blijft, terwijl het mondstuk toch voor helderheid en wat felheid zorgt als het moet

Bariton:
Otto Link 7 met Vandoren Classique 3
Zelfde reden als bij tenor eigenlijk! :)
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline jthole

• Member
  • *
« Reply #9 on: 28 November 2010, 09:31:55 »
Op alt heb ik een Meyer 6 die ik meestal met Vandoren Jazz 3 rieten gebruik. Reden; veelzijdige combinatie voor jazz (bigband en combo)

Op tenor heb ik een Vandoren T7 omdat ik die het beste vond klinken in combinatie met mijn tenor. Rieten ben ik nog niet helemaal uit, maar voorlopig ben ik redelijk tevreden over de LaVoz MH.

Op bariton heb ik een Yanagisawa #5 die ik meestal met LaVoz MH rieten gebruik. In combinatie met mijn sax een lekkere ouderwetse jazz klank, en het is een erg fijn spelend mondstuk.

Maar je klank is 80% jezelf, 10% de mondstuk/riet combinatie, 5% je sax (vooral de nek), en 5% al het andere.
A: Martin Indiana + Selmer SA80 II / Vandoren V16
T: Martin Committee III / OL Tone Edge
B: Keilwerth Toneking / OL Tone Edge

harpje

• Guest
« Reply #10 on: 05 December 2010, 20:38:17 »
Ik heb nu fantastische rietjes ontdekt. Ik speelde OL 6* met vandoorn V16 op mijn tenoor. Ik ben nu overgestapt op Francois Louis excellence rieten. Ik vond die vandoorns toch wel erg verschillend en zo uitgewerkt wat sound betreft. Heel snel vond ik de sound niet meer warm en de rieten slap worden.  Deze Francois Louis rieten zijn mooi warm. Elk rietje wat je pakt is ook goed. Ze zijn wel duurder dan de andere merken.
Ik heb nu zelfs FL rieten op mijn duitse klarinet. Franse rieten op een duits mondstuk. Wat een grote toon en ook in de hoogte is het nog warm van sound.
ik ben helemaal blij. Sinds de apollo solistfabriek was overgenomen door Steuer was het prut met de klarinetrietjes.  :evil:  Eindelijk mijn zoektocht wat betreft klarinetrietjes beeindigd.  :-D

Offline Maaarten

• Member
  • *
« Reply #11 on: 06 December 2010, 11:14:15 »
de prijs heeft mij altijd wel tegengehouden ja. Ben nog altijd wel nieuwsgierig naar die FL rietjes.

Ik had laatst een V16 3 op mijn selmer E gezet (nadat ie op mijn link 7 zoals ik al vreesde nog een tikkie te zwaar was), speelde loeizwaar(dat moest juist eerder een te lichte combi zijn voor mij), toch maar weer definitief terug naar la voz medium(speelt heerlijk) welke volgens de charts wat zwaarder is. Toen had ik het even gehad met Vandoren hoor.
Zoveel tijd om een riet in te spelen heb ik ook niet!

Offline zomertje

• Member
  • *
    • http://dekleinekunstenaar.nl
« Reply #12 on: 06 December 2010, 20:37:56 »
Quote from: "Maaarten"
de prijs heeft mij altijd wel tegengehouden ja. Ben nog altijd wel nieuwsgierig naar die FL rietjes.

Ik had laatst een V16 3 op mijn selmer E gezet (nadat ie op mijn link 7 zoals ik al vreesde nog een tikkie te zwaar was), speelde loeizwaar(dat moest juist eerder een te lichte combi zijn voor mij), toch maar weer definitief terug naar la voz medium(speelt heerlijk) welke volgens de charts wat zwaarder is. Toen had ik het even gehad met Vandoren hoor.
Zoveel tijd om een riet in te spelen heb ik ook niet!
De La Voz medium zou goed moeten zijn voor mij maar ik blaas die in no time naar de filisteinen... ben inmiddels terug op vandoren 3 (baritonsax dan wel)
Heer van Stand: Selmer SA80 II Tenorsax | Kroegtoeter: Yamaha YTS 275 Tenorsax | Meneer kn0r: Yanagisawa 901 Baritonsax *blingbling*

Offline Maaarten

• Member
  • *
« Reply #13 on: 06 December 2010, 20:41:24 »
ja heb ik ook. Ik vind ze fijn, maar 4 weken is al erg lang voor deze dingen  :( . Je hoeft ze daarentegen niet 3 dagen in te spelen ofzo hehe.

Zoot

• Guest
« Reply #14 on: 06 December 2010, 22:56:18 »
Quote from: "zomertje"
ik blaas die in no time naar de filisteinen...

google vraagt

:-D