Author Topic: Blazerslong  (Read 10770 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
Blazerslong
« on: 17 November 2010, 21:11:53 »
Ik kwam het volgende artikel tegen:  

Van: http://http://www.beroepsziekten.nl/content/de-blazerslong

De blazerslong
by Redactie | 10-11-2010

Een trombonist heeft last van een niet productieve hoest, kortademigheid en koorts. Een saxofonist is toenemend benauwd bij inspanning. Ontoereikend onderhoud van de blaasinstrumenten blijkt de oorzaak.

Aan de reeks van beroepen met risico op het ontwikkelen van een extrinsieke allergische alveolitis (EAA), kan dat van musicus worden toegevoegd. Uit twee recente case-reports blijkt dat ontoereikend onderhoud van een blaasinstrument tot deze aandoening kan leiden.
Een 35 jarige trombonist ( Metersky 2010) heeft al meerdere jaren last van een niet productieve hoest. Soms was de hoest erger en ging deze gepaard met kortademigheid en koorts. Het was hem opgevallen dat de klachten afnamen wanneer hij een paar weken niet speelde. Zijn longfunctie was normaal, maar de HRCT scan van de longen liet een patroon van verdichtingen zien, dat verdacht was voor EAA. Nader onderzoek van zijn trombone liet aan de binnenzijde meerdere plaques zien en er konden diverse schimmels gekweekt worden. Nadat hij zijn instrument regelmatig ging schoonmaken met isopropylalcohol verdwenen zijn klachten. Bij onderzoek van de instrumenten van zeven andere koperblazers werden ook mycobacteriën en schimmels gevonden. Een aantal van hen had ook luchtwegklachten.
Een 48 jarige saxofonist (Metzger 2010) werd in een aantal maanden toenemend kortademig bij inspanning. Zijn klachten bleken te berusten op een interstitiele pneumonie. Bij aanvullend onderzoek rees de verdenking op een EAA. Zijn saxofoon was gecontamineerd met Ulocladium botrytis en een Phoma species. Tegen beide schimmels bleek hij specifieke Ig-G antilichamen te hebben. Hij werd behandeld met corticosteroïden en maakte sindsdien zijn saxofoon frequent droog en schoon met een desinfectans. Klachten en afwijkingen namen af en nadien genomen monsters lieten geen schimmels meer zien.
Nadien verricht onderzoek bij 15 saxofonisten liet eveneens contaminatie zien bij 13 van 15 saxofoons. Bij de bespelers konden echter geen precipiterende antilichamen zoals bij de patiënt aangetoond worden.
In een redactioneel commentaar vraagt Cormier (2010) aandacht voor deze beroepsziekte bij musici, die een blaasinstrument bespelen. Hierbij werd ook de mondharmonica genoemd, omdat die zowel met in- als uitademing bespeeld wordt, wat leidt tot toename van de blootstelling.
Preventie lijkt goed mogelijk. Bij het koesteren van hun instrument moeten de musici toch ook vooral denken aan frequent schoonmaken en desinfecteren.

Literatuur
Metersky M.L. et al. Trombone’s players lung: A probable new cause of hypersenitivity pneumonitis. Chest 2010;138:754-756
Metzger Fl et al. Hypersensitivity pneumonitis due to molds in a saxophone player. Chest 2010;138:724-726
Cormier Y. Wind-Instruments Lung: A foul note. Chest 2010;138:467-468

Omdat ik van het voorjaar dezelfde verschijnselen had, (hoesten zonder dat 't iets opleverde, gelukkig niet kortademig, overgegaan met een budesonide-inhaler)
ga ik nu toch maar m'n sax helemaal ontsmetten . .
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Zoot

• Guest
Re: Blazerslong
« Reply #1 on: 17 November 2010, 22:41:59 »
Quote from: "JR"
Omdat ik van het voorjaar dezelfde verschijnselen had, (hoesten zonder dat 't iets opleverde, gelukkig niet kortademig, overgegaan met een budesonide-inhaler)
ga ik nu toch maar m'n sax helemaal ontsmetten . .

Zet wel  :roll: aan het denken maar eh
enne  :oops: eh eh hoe wou je dat aanpakken?
de doortrekker dompelen in Lysol?
Hoe de pads te ontsmetten.........
en ik maar denken dat ik moet stoppen met roken.........

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #2 on: 18 November 2010, 07:19:33 »
Quote from: "Zoot"
...en ik maar denken dat ik moet stoppen met roken.........
:twisted:

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #3 on: 18 November 2010, 08:26:14 »
Tsja, hoe ontsmetten . . misschien dat iemand hier goede tips / ideeën heeft?

Nu heb ik mijn mondstuk en de hals ingespoten met een anti-schimmelspray voor badkamers enzo.
Ook de rietjes heb ik daarin laten weken.

Goed naspoelen en drogen. Mijn sax-zwabber zal ik ook iets vaker vernieuwen.
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #4 on: 18 November 2010, 08:27:40 »
Quote from: "the martin"
Quote from: "Zoot"
...en ik maar denken dat ik moet stoppen met roken.........
:twisted:

Misschien is roken juist een goede manier van sax-ontsmetten . . .wel een beetje 'n zware pijp, zo'n sax . . .

En op mijn leeftijd met roken beginnen :roll:

Offline Penningh

• Always remember; the world is full of nice people! So if you can't find one.....be one.
  • Member
  • *
« Reply #5 on: 18 November 2010, 15:24:21 »
Ik kwam het volgende artikel tegen:  

Van: http://http://www.beroepsziekten.nl/content/de-blazerslong

De blazerslong
by Redactie | 10-11-2010

Een trombonist heeft last enz.  

Het probleem is wat groter dan in het artikel lijkt.
Wat gebeurd er: we spelen, willen daarna wat drinken of snel naar huis en trekken dus even snel wat door de sax heen.
Thuis zetten we de sax in een warme kamer met als gevolg dat er happy uren ontstaan voor de bacterieen.

Het genoemde probleem in het artikel wordt ook door mij herkend.
Ik geef met enige regelmatig mijn saxen een "sopje'' om ze schoon te maken.
Dit is om een andere reden dan genoemd in het artikel.
Zie hiervoor het grote "slechte gewoonten" topic.
Blijkt dat dit niet echt zo'n slechte gewoonte te zijn.
Ik heb dit artikel naar iemand (in mijn directe omgeving) gestuurd die ter zake deskundig is.
Haar reactie heeft mij doen besluiten op zoek te gaan naar een desinfectereend middel in een spuitbus zodat ik mijn instrumenten snel kan behandelen. (Als het te veel werk is gebeurd het niet).
Ook zal ik het artikel aan mijn huisarts mailen met het verzoek er bij mijn eerst volgende bezoek hier extra aandacht aan te besteden.
Penningh
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.

Offline jupialto

• Member
  • *
« Reply #6 on: 18 November 2010, 22:26:49 »
Interessant artikel JR!

Voor ontsmetting zat ik te denken aan een aerosol op basis van alcohol; volgens mij kun je dat m.b.v. een fixeerspuitje zelf vernevelen, waarna je de zeem er door kunt halen.
Overigens: het zeempje mag zeker ook regelmatig gereinigd worden.
groet, Menno

\"your inner voice will always guide you\"

Offline Ties76

• Member
  • *
« Reply #7 on: 18 November 2010, 23:32:23 »
Kun je geen Dettol oplossen in een plantenspuit o.i.d. en daarmee sprayen?
Dettol wordt ook in ziekenhuizen gebruikt volgens mij en wij hebben er ook de werpkist mee ontsmet toen we pups hadden. Stinkt wel, maar ziek worden van je sax, daar word je pas echt goed ziek van!
alt: Conn Chu Berry (1927), leenalt: Buffet Crampon S1 (1977, verzilverd)

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #8 on: 19 November 2010, 14:44:06 »
Nadien verricht onderzoek bij 15 saxofonisten liet eveneens contaminatie zien bij 13 van 15 saxofoons. Bij de bespelers konden echter geen precipiterende antilichamen zoals bij de patiënt aangetoond worden.

Wat is nu de echte condicio sine qua non? Het ligt niet per sé aan die schimmel in de sax alleen denk ik.
Als je bijvoorbeeld rookt houdt je luchtpijp die schimmels heel slecht tegen. Verder scheelt het al enorm als je de hals en mondstuk goed schoon houdt denk ik.

Offline Penningh

• Always remember; the world is full of nice people! So if you can't find one.....be one.
  • Member
  • *
« Reply #9 on: 19 November 2010, 16:50:12 »
Wat echt tegen schimmels help zijn zuren
Saxen en zuren is nou niet echt een geweldige combinaties.
Ik ben begonnen met na het spelen met het uitspoelen van mijn neck en mondstuk met goed warm water.
Penningh

Offline Steph Saxin' Spé

• Member
  • *
« Reply #10 on: 20 November 2010, 01:28:57 »
Nu heb ik mijn mondstuk en de hals ingespoten met een anti-schimmelspray voor badkamers enzo.[/color]

lijkt me toch niet zo veilig voor je gezondheid, als je naar de waarschuwingstekens op de fles kijkt ??   :shock:

Quote from: "Maaarten"

Wat is nu de echte condicio sine qua non? Het ligt niet per sé aan die schimmel in de sax alleen denk ik.
Als je bijvoorbeeld rookt houdt je luchtpijp die schimmels heel slecht tegen. Verder scheelt het al enorm als je de hals en mondstuk goed schoon houdt denk ik.

Maar als het gaat om een - zoals bij velen onder ons - "zoveelste handse" sax, weet je niet hoe de vorige eigena(a)r(en) er mee zijn omgesprongen, je eigen accuratesse ten spijt ...  :-k

Anyhow, het zet je wel aan het denken ...

Offline Penningh

• Member
  • *
« Reply #11 on: 20 November 2010, 11:57:45 »
Ik ben geschrokken toen ik mijn neck voor de eerste keer uitspoelde echt heet water van wat er toen uit kwam.
Penningh

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #12 on: 20 November 2010, 12:15:48 »
Quote from: "Steph Saxin' Spé"
Nu heb ik mijn mondstuk en de hals ingespoten met een anti-schimmelspray voor badkamers enzo.[/color]

lijkt me toch niet zo veilig voor je gezondheid, als je naar de waarschuwingstekens op de fles kijkt ??   :shock:

Ik denk dat Dettol ook niet echt gezond is om in te ademen . . :lol:

Maar ik heb het idee dat mijn saxhals met dat anti-schimmelmiddel een stuk hygiënischer is.
Volgens mij is dat ook geen zuur, maar een base.

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #13 on: 20 November 2010, 12:44:39 »
Denk er aan dat lak en heet wat niet echt samengaan (ben ik proefondervindelijk achtergekomen bij mijn Bach trombone  :shock: )

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #14 on: 20 November 2010, 13:13:38 »
gelukkig zit er geen lak meer op mijn sax . .  ;)