Author Topic: Stemmen van je sax  (Read 2786 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Ukridge

• Member
  • *
    • http://www.wimvanes.wordpress.com
Stemmen van je sax
« on: 03 December 2010, 23:16:05 »
Hoe kijken jullie aan tegen het stemmen van je sax?

Ik heb een oude tenorsax Keilwerth uit 1941. Ik weet dat een sax een akoestisch instrument is, maar....Hoe ik het ook wend of keer met het plaatsen van het mondstuk op het kurk: of de hoge tonen zijn te hoog en de lage tonen goed of de lage tonen zijn te laag en de hoge tonen goed. Op zich vind ik 10% afwijking van een perfecte pitch  nog wel acceptabel,  maar meer niet. Een correcte stemming is onmogelijk met mijn sax. Embouchure verandering etc, etc  al geprobeerd. Volgens mijn leraar is dit probleem inherent aan een oude sax. Wat zijn jullie meningen/visies? Zoek ik hier spijkers op laag water?

groet,

Ukridge
Nil Volentibus Arduum

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
Re: Stemmen van je sax
« Reply #1 on: 04 December 2010, 09:32:29 »
Geen één sax zal zowel in het hoog als in het laag perfect stemmen zonder dat je zelf bij moet intoneren. Maar als je hem zelfs met een stemapparaat er bij hem in het hoog er niet bij krijgt door anders te intoneren, is het raadzaam om de sax eens te laten nakijken door een reparateur. Deze kan vaak nog wel het één en ander bereiken qua stemming door bijvoorbeeld hoever de kleppen open gaan af te stellen.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #2 on: 04 December 2010, 09:40:30 »
Wanneer je een sax op midden C stemt moet hij zonder je mondstuk te hoeven verschuiven, over het hele register te intoneren zijn. Dat is iets wat je overigens ook de eerste jaren dat je speelt wellicht nog niet beheerst. Iemand met een sterk ontwikkelde embouchure kan dus meer stemmend spelen op een sax met grote afwijkingen dan iemand die dat nog niet heeft. Wat dus voor je leraar een hele goede sax is, kan voor jou wel eens rampzalig zijn. En vergis je niet, een amateur krijgt nooit een prof. embouchure. en inderdaad hebben oude saxen hier veel meer last van.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Ukridge

• Member
  • *
    • http://www.wimvanes.wordpress.com
« Reply #3 on: 04 December 2010, 21:05:26 »
O.k bedankt voor jullie reacties, kwestie van toch even de sax na laten kijken en intoneren. Wat dat intoneren betreft, ik speel nu 5 jaar en heb het idee dat me dat wel zou moeten lukken,,, nee dus!

Stel, ik schaf een geheel nieuwe sax aan bv een Yanigisawa, Mauriat, Le Monde, zou het " probleem" dan opgelost zijn?
Ben benieuwd naar jullie reacties/ervaringen!

groet

Ukridge
Nil Volentibus Arduum

Offline Amanda

• Member
  • *
« Reply #4 on: 04 December 2010, 21:57:16 »
Geen enkele sax is 100% stemmend, nieuw of oud. Je zal meerdere saxen moeten proberen om te kijken welke het dichtst in de buurt komt en voor jou het beste te intoneren is.
Een reparateur kan hier ook nog aan verbeteren.
Maar je zal altijd moeten werken om goed stemmend te zijn.
Naarmate je je sax beter leert kennen weet je waar de knelpunten zitten en zul je zien dat je al automatisch je embrouchure aanpast aan je intonatie.

Wel staan Yanagisawa's er overigens om bekend om zeer goed te zijn qua stemming.
Maar helemaal perfect stemmend zal een sax nooit zijn.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #5 on: 05 December 2010, 14:15:41 »
is het geen high pitch die dmv een aanpassing low pitch is gemaakt? Lijkt me sterk trouwens, 1941 is een vrij recente datum nog :-D

Is het trouwens 10 procent of 10 cents? Dat is namelijk heeel wat anders.
Dat is best normaal, daar moet je zelf naar spelen en aanpassen meestal. Zo zijn op mijn sax de laagste tonen te hoog onder de lage C, de midden Cis doe ik met een hulpgreep, en bij de hoge C maak ik mijn keel wat nauwer door de tong op te tillen omdat die te laag is, daaromheen speel ik het hoog weer zeer ontspannen. Alleen de hoge Fis is weer wat laag bij mij.(geen hoge Fis klep!)

Oefen ook veel met lage C, midden C hoge C etc.
Ook dmv overblazen doen dan is een aanrader.