overstappen naar saxofoon

Started by erikmenk, 12 December 2010, 18:07:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

erikmenk

Hallo, ik ben iemand die over willen stappen van een bes-, bas-, contrabas-klarinet naar een saxofoon. Alweer 20 jaar geleden ben ik begonnen op een bes klarinet. Ik wilde eigenlijk saxofoon. Destijds is mij echter geadviseerd -ivm longinhoud e.d. - op een bes-klarinet te beginnen. Later dus ook op de bas en contrabas gespeeld. Ik heb mee gespeeld in dierse orkesten. Erg leuk altijd. In verband met tijdgebrek ben ik circa 5 jaar geleden in zijn geheel gestopt. Nu ik weer tijd heb wil ik proberen om saxofoon te gaan spelen. Ik denk dat dit me moet gaan lukken. Groeten en tot later...

Zoot

Quoteoverstappen naar saxofoob

het    Groot Woordenboek der Nederlandse Synonieten schrijft hierover:  

Quote- Saxofoob: Iemand die onpasselijk wordt van bepaalde blaasinstrumenten

:-D

welkom                      8)  TOet toEt grOEt vAn ZOoT  8)

erikmenk

jaja,klein foutje.overkomt de beste wel eens

Amanda

Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

JR

Welkom!

En ik vind een sax eigenlijk veel beter te bespelen dan een klarinet, maar dat is misschien  mijn (klarinetofobe) afwijking  :mrgreen:
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Gerald

Welkom op het forum.

Gewoon beginnen te toeteren, valt misschien best wel mee.
Het beste op een Yamaha, die zijn waardevast.

Pieter

zoals ik al eerder zei bij je op slot gezette topic:

Naar mijn mening is de overstap van klar->sax lastiger dan andersom, simpelweg omdat de vaardigheden die op een klarinet vrij makkelijk zijn op een sax ****moeilijk zijn. Wanneer je daar overheen kunt stappen zul je merken dat een sax een instrument is wat de dienst uit maakt indien jij niet precies weet wat je er mee wilt. Kortom, heb je een idee over wat je wilt met die die toeter en weet je welke stijl je wilt spelen en heb je voor jezelf een doel gesteld qua niveau, dan zul je erachter komen dat je op een sax veel harder moet werken en er veel meer in moet investeren (met name tijd en inzet) om hetzelfde niveau te behalen als wat je op die klarinet had. Het is de uitdaging van het instrument, de overwinning die je er op moet behalen wat bij je moet passen meer nog dan dat je het een mooi instrument vindt.
De enige manier om erachter te komen of het iets voor je is, is het proberen. Een yamaha is niet verkeerd om mee te beginnen, maar blijf ver van onbekende merken, en oostduitse en verdere aziaten....
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Sebo

Weest welkom bekeerde :lol:  :lol:  :lol:

Sebo
Tenor Dolnet Belair verzilverd 41******
Brillhart ebolin special/ rico royal

wiko1948

Quote from: "Pieter"blijf ver van onbekende merken, en oostduitse en verdere aziaten....

Mmmm, daar ben ik het niet mee eens.
Ik heb dik 30 jaar Selmer Mark VI alt gespeeld bij de fanfare.
Daar uit, moest ik dat instrument inleveren natuurlijk.
Heb toen een Buescher gekocht.
Enerzijds omdat ik een Selmer te duur vond, en anderzijds omdat die Buescher gewoon lekker speelde ook wel.
Na 'n tijdje echter, begon het toch te knagen. Dat solide Selmer-gevoel. Dat miste ik toch wel en dat kreeg ik bij die Buescher niet terug.
Omdat ik 4500 euri nog steeds te veel vond als amateur-muzikant, heb ik een Le Monde uitgeprobeerd in de winkel.
Een ongelakte Satellite, met rolled tone holes.
Was meteen verkocht. Het instrument dus ook.
Ik geniet er sindsdien elke dag van en verbaas me nog steeds over de solide uitvoering van dat instrument.
Een degelijke mechaniek met dikke, blauwstalen veren en dubbel uitgevoerde kleppen-besturing (of hoe-noem-je-dat).
Geen ge-hannes meer met een plakkende gis- of cis-klep.
Ik heb dat Selmer-gevoel weer terug en m'n klank is ook (weer) veel beter dan dan op de Buescher.
En dat voor minder dan de helft van die 4500 euri.
Niks ten nadele van Selmer, maar voor mij is Le Monde een enorm goed alternatief.
Die Buescher heb ik ook nog. Die wacht op m'n kleinzoon van 20 maanden... :wink:
[size=85]Sopr. Le Monde Vintage , BILGER.
Alt Le Monde Satellite ongelakt, MEYER.
Tenor Selmer SA80, MEYER.
[/size]

Penningh

Een saxofoon is als een verslaving.
Je begint eraan en je komt er niet meer van af.
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.

niesten

Quote from: "wiko1948"
Quote from: "Pieter"blijf ver van onbekende merken, en oostduitse en verdere aziaten....

Mmmm, daar ben ik het niet mee eens.
Ik heb dik 30 jaar Selmer Mark VI alt gespeeld bij de fanfare.
Daar uit, moest ik dat instrument inleveren natuurlijk.
Heb toen een Buescher gekocht.
Enerzijds omdat ik een Selmer te duur vond, en anderzijds omdat die Buescher gewoon lekker speelde ook wel.
Na 'n tijdje echter, begon het toch te knagen. Dat solide Selmer-gevoel. Dat miste ik toch wel en dat kreeg ik bij die Buescher niet terug.
Omdat ik 4500 euri nog steeds te veel vond als amateur-muzikant, heb ik een Le Monde uitgeprobeerd in de winkel.
Een ongelakte Satellite, met rolled tone holes.
Was meteen verkocht. Het instrument dus ook.
Ik geniet er sindsdien elke dag van en verbaas me nog steeds over de solide uitvoering van dat instrument.
Een degelijke mechaniek met dikke, blauwstalen veren en dubbel uitgevoerde kleppen-besturing (of hoe-noem-je-dat).
Geen ge-hannes meer met een plakkende gis- of cis-klep.
Ik heb dat Selmer-gevoel weer terug en m'n klank is ook (weer) veel beter dan dan op de Buescher.
En dat voor minder dan de helft van die 4500 euri.
Niks ten nadele van Selmer, maar voor mij is Le Monde een enorm goed alternatief.
Die Buescher heb ik ook nog. Die wacht op m'n kleinzoon van 20 maanden... :wink:

Aziaten hoeven ook niet per definitie slecht te zijn, maar er zit wel een hoop prut tussen  :? . Het is dus uitkijken geblazen!!!
Le Monde is idd een van de merken die ik ook nog wel zou durven proberen (al is het alleen al omdat BIN importeur is en div. gerenomeerde saxofoon zaken dit merk ook voeren).

Pieter

Uit eerdere posten van Erikmenk kun je lezen dat hij nog moest beginnen met saxofoon spelen en uit zijn eigen zoektocht kwamen saxen naar voren uit het goedkope segment. Dan kan ik maar 1 of 2 opties aanbevelen en dat zijn yamaha of Yanagisawa. Klank is dan minder belangrijk dan speelgemak.
Ik neem direct aan dat le Monde saxen prima saxen zijn, maar lees tussen de regels van bekende saxofonisten :-D , Ikzie nog niemand zijn Selmer inruilen voor een le Monde, wel erbij nemen.

de overige aziaten zijn over het algemeen rommel, maar er wordt een markt mee bediend en als iemand daar om wat voor reden dan ook zijn favoriete instrumenten kan vinden...prima hoor, maar het zijn instrumenten die je niet met selmers kunt vergelijken, simpelweg omdat de afstand in kwaliteit te groot is.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.