Ik weet dat dit een saxforum is maar sinds 2 dagen heb ik een klarinet van een vriendin die ik mag uitproberen. Het onderhoudsvoorschrift tav de kurk is echter heel anders dan wat mij verteld is over mijn sax. Dit vind ik erg verwarrend. Omdat er op dit forum ook vrij veel mensen zitten die klarinet (hebben) gespeeld, kan iemand me misschien helpen.
In het voorschrift staat dat de kurkgedeeltes met talk behandeld moet worden. Wat moet ik me daar bij voorstellen? Is dat wel goed? Wat voor soort talk? Gewoon die van de drogist? Loop je dan niet het risico dat je het hout beschadigd? Lijkt me dat door talk het kurk juist droger wordt en is dat wel de bedoeling?
Het kurk gedeelte van mijn saxofoon onderhoud ik door af en toe in te vetten met kurkenvet en dat verloopt prima.
Waarom geen kurkenvet bij de klarinet? Wordt daardoor het hout mogelijk beschadigd of moet je ook talk gebruiken bij de saxofoon?
Er moet wel iets met de kurk gebeuren. De klarinet is nog nooit bespeeld en de diverse gedeeltes schuiven moeilijk in elkaar. Uitdrogen door talk lijkt me dan niet de juiste weg. Maar er zal toch wel een reden zijn dat dit in het onderhoudsvoorschrift staat.
Diny