Author Topic: hobosax  (Read 3755 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline saxpirant

• Member
  • *
hobosax
« on: 04 January 2011, 21:35:39 »
Hoihoi,

ik ben een hoboïst die graag sopraansax zou leren spelen. Momenteel ben ik nog volop op zoek naar tips voor de aankoop van een instrument. Ook voor andere weetjes over het instrument graaf ik dit forum graag uit. Ik ben niet goed in voorstellingsmailtjes...als je wat meer wil weten over mij stuur me gerust een berichtje

Oja...ik ben van België - dat zal je wel gemerkt hebben aan mijn manier van schrijven wschl  :wink:

groetjes en tot schrijfs!

Zoot

• Guest
Re: hobosax
« Reply #1 on: 04 January 2011, 22:16:41 »
Quote from: "saxpirant"
ik ben een hoboïst

eh eh.......      :?  hoboïst eh mag dát eh eh Pieter  :?

:lol:  :lol:  :lol:

welkom                      8)  TOet toEt grOEt vAn ZOoT  8)

Offline saxpirant

• Member
  • *
« Reply #2 on: 04 January 2011, 23:01:56 »
hmmmm ik volg niet hélemaal...  :?

Offline Amanda

• Member
  • *
« Reply #3 on: 05 January 2011, 09:26:57 »
Welkom op het forum!
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline Sebo

• Member
  • *
« Reply #4 on: 05 January 2011, 14:24:52 »
Quote from: "saxpirant"
hmmmm ik volg niet hélemaal...  :?

Zoot is vaak onnavolgbaar voor niet ingewijden :-D

Ennehhhhh

Weest welkom

Grtz.  Sebo
Tenor Dolnet Belair verzilverd 41******
Brillhart ebolin special/ rico royal

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #5 on: 05 January 2011, 14:32:24 »
Welkom!

Hobo is ook een mooi instrument hoor (nog geen sax, maar ja)
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Offline saxpirant

• Member
  • *
« Reply #6 on: 05 January 2011, 23:15:54 »
hehe thx allemaal :)

Gerald

• Guest
« Reply #7 on: 07 January 2011, 15:13:36 »
Welkom op het forum.

Hobo is ook een favoriet van mij, maar ja, je kan niet overal op spelen.

Zoot is Zoot, je moet hem even leren kennen.
Zoot is daarom 1 van mijn meest favoriete saxforumleden.

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #8 on: 07 January 2011, 18:12:12 »
Ja, ik kijk ook altijd uit naar zijn reply's, maar deze snapte ik ook niet helemaal....
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Zoot

• Guest
« Reply #9 on: 07 January 2011, 20:20:05 »
Quote from: "Pieter"
Ja, ik kijk ook altijd uit naar zijn reply's, maar deze snapte ik ook niet helemaal....
oh,  :? ook in de rook gezeten  :? is een  :roll: Hobo niet net een Klarinet   :roll: ????
Eigenlijk vind ik klarinet het mooist in jazz of volksmuziek. Verder....ritueel verbranden die dingen zou ik zeggen.

[youtube:2ez6blka]5V_hWBRZKuk&feature=player_embedded[/youtube:2ez6blka]

ach,   :|  het is bijna 13 januari   :|

Offline saxpirant

• Member
  • *
« Reply #10 on: 07 January 2011, 21:18:27 »
Quote from: "Zoot"
is een  :roll: Hobo niet net een Klarinet   :roll: ????

Pardon?????????????   :evil:  vergelijk een hobo nooit met een stofzuiger aub  :twisted:
Gooi die klarinet gerust op dat kampvuurtje.
De enige overeenkomst is het materiaal waaruit ze gemaakt zijn  :wink:

Zoot

• Guest
« Reply #11 on: 07 January 2011, 22:23:16 »
:lol:

Zoot

• Guest
« Reply #12 on: 07 January 2011, 22:28:48 »
ben laatst bij een concert geweest en het maakt niet uit welk instrument ook........  
 8)  sámen maken ze de muziek  8)  Staat er een grote, volwassen kerel met iets van een blokje hout ofzo en een rammelaar en ver****   je kon het horen tussen al het geweld van toeters, trommels en violen      =D>  =D>  =D>

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #13 on: 07 January 2011, 23:29:39 »
hahha,die Zoot..

De reden dat ik saxofoon speel komt omdat ik altijd hobo wilde spelen, maar dat werd bij ons in de wijde omtrek niet gedoceerd. Dan maar sax, dat kwam na de hobo op mijn wensenlijstje. En laten we eerlijk zijn...een mooie hobo, of liever nog althobo, is gewoonweg prachtig!
Na zoveel jaar sax te hebben gespeeld, onder vakkundige leiding, kan ik zeggen dat de keuze voor saxofoon voor mij wel de juiste is geweest, hoewel ik, wanneer er meer dan 24 uur in een dag zou zitten best hobo erbij zou willen doen.
Hobo is geen gemakkelijk instrument, maar het is ook lang niet zo flexibel als een sax. Wanneer je klank hebt is het vrij makkelijk (vergeleken met sax) om die klank vast te houden, de hoogte is erg moeilijk, zoals bij een sop, ongeveer, maar....de klankkleur is lang niet zo divers als bij een sax en met name sop, waar hij vaak mee vergeleken wordt. Dat betekent dat de toepassing van het instrument weer heel anders is als van  een sax. Heel erg mooi om mooie lijntjes te maken om de leemtes in een concert te vullen, je denkt dan steeds, kon die hobo maar wat meer spelen, maar wanneer je  dan bv een hoboconcert beluisterd raak je toch snel verveeld. Luister je naar datzelfde concert uitgevoerd door een sopraansax, dan krijg je er geen genoeg van, met name door de rijkdom aan klankleur die een hobo dus mist.

Zo is elk instrument waardevol, mits op de juiste manier toegepast. En ja, ook een klarinet kan mooi zijn, maar ik denk da de makkelijke speelbaarheid van het instrument erg uitnodigd tot het "vreten van noten", helaas. Met alle consequenties van dien.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline saxpirant

• Member
  • *
« Reply #14 on: 08 January 2011, 10:45:18 »
Hobo is ..., maar het is ook lang niet zo flexibel als een sax.

Da's dus exact de reden waarom ik sax wil leren :) Ik wil wel eens wat anders dan klassiek (ben die baroklijntjes wel wat beu) en hoewel er ergens ter wereld iemand is die jazz speelt op hobo - ik ben haar naam ff vergeten - mis ik de afwisseling een beetje. Ik heb in een ver verleden nog dwarsfluit gespeeld en mijn lerares zei toen dat ik wel wat feeling had voor de iets 'funky'er' muziekjes.

Intussen is er wel wat veranderd. Het harmonie-orkest waar ik jaren hobo heb gespeeld (en intussen niet meer bij speelde) heeft voorgesteld tenor te leren omdat sopraan niet in de bezetting van een harmonie zit (wist ik intussen al wel eigenlijk). Tenorsax kan ik gratis lenen van het orkest, eerst eens zien hoe dat verloopt (zal niet het meest geweldige instrument zijn, maar he, het is om te beginnen...). De Sop kan ik later zelf nog aanschaffen :)