Main Menu

B&S sopraan

Started by saxpirant, 04 January 2011, 21:41:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

saxpirant

Dag allemaal,

graag zou ik even jullie raad horen over de aankoop van een tweedehands sax. Ik wil graag sopraansax leren spelen (speel zelf hobo en dwarsfluit dus al wel wat blaaservaring) en daarvoor wil ik een instrument kopen dat goed is voor een beginner, maar waar je ook nog wel een tijdje verder op kan spelen. Ik weet nl. uit ervaring ook wel dat je goedkope startinstrumenten kan kopen, maar als je dan een paar jaar verder bent, krijg je er niet meer uit wat je uit een beter instrument wel zou krijgen...ik wil dus 'genen brol'  (zoals ze hier in België zeggen) kopen m.a.w. maar het moet ook geen professioneel instrument zijn :-).
Ik heb een B&S Sopraan series 1000 te koop zien staan ergens. Zijn dit goeie instrumenten? In welke prijsklasse zou je een tweedehands sopraan van dit merk zetten (lees: wat zou jij bieden?). Over de nieuwprijs kan ik geen info vinden omdat ze nieuw niet meer verkocht worden.
Zelf gaan uitproberen kan ik natuurlijk niet echt, ik moet het nog leren. Kan natuurlijk wel even naar de mechaniek en de polsters kijken enzo, maar ja, dat zegt natuurlijk niet alles...

alvast bedankt!!

the martin

Ik heb er zelf één gehad.

Ergonomisch is er helemaal niets mis mee. Bouwkwaliteit is ook OK.
Ik had alleen problemen met de stemming van het apparaat.
Dat kan natuurlijk aan mij liggen (Ik speel tenor en alt) en wie weet was het met meer oefenen beter gegaan, maar het was in ieder geval geen sopje waar je in één keer zuiver op speelde. Ik meen ook gehoord te hebben dat die van mij ooit van een pro is geweest die hem met de opmerking dat die hem niet zuiver kreeg weer heeft ingeruild. Wat daar van waar is weet ik niet.

saxpirant

aha, bedankt voor de info :)
Mijn haar gaat nl recht staan van vals  :shock:  Natuurlijk hangt ook veel van de mens die aan het instrument hangt af, maar toch, als ik het van meerdere mensen hoor, zou er iets van aan kunnen zijn he.

Ik vraag me af (misschien een domme vraag maar): is een yamaha studenteninstrument (475 bv.) iets goeds om mee te beginnen?

groetjes!

Thijs Leuven

Ik ben zelf verre van gecharmeerd van de klank van Yamaha's. Ze klinken vind ik bijna hoe dan ook blikkerig... Of het goede instrumenten zijn? Zeker weten, ze worden niet voor niets heel erg veel verkocht. De alten zijn gewoon prima, hoe het met de sopranen gesteld is weet ik niet, maar veel minder zal dat niet zijn.
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

the martin

De pro-yamaha's schijnen uitstekeend te zijn.
Yanagisawa is wat mij betreft de way to go..
De 900/901 series is uitstekend en betaalbaar

Thijs Leuven

Quote from: "the martin"De pro-yamaha's schijnen uitstekeend te zijn.
Yanagisawa is wat mij betreft de way to go..
De 900/901 series is uitstekend en betaalbaar

Ik heb een cd waar de tenorsaxofonist op een professionele Yamaha speelt, je hoort nog altijd dat metalige in het geluid. Wat minder erg dan bij de studiesaxen, maar zelfs bij die dure toeter vond ik het nog vervelend.  :)

Yanagisawa is inderdaad de beste optie denk ik! Heb zelf een tijdlang op een s901 gespeeld. Prachtige klank, geweldige intonatie, super applicatuur.  8)
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Pieter

Ben het met Thijs eens wat betreft de Yamaha's. Je blijft dan dunne ijzige geluid altijd horen. Voor mij nooit een Yamaha!, Maar wel voor een beginner, altijd veel speelgemak en een goede stemming, ontontbeerlijk voor de beginner.
Yana's zijn best aardig, zeker de sop's, maar de alten vind ik te wollig, zeker bovenin waar een sax juist moet kunnen spetteren. Dat hebben de yamaha's meer dan de yanagisawa's.

Als beginner zou ik voor sop inderdaad mezelf meer richten op Yanagisawa, maar zeker de vergelijking met Yamaha aangaan.
Voor alt zou ik altijd kiezen voor Yamaha.

En als niet beginner.....tsja....dat weten jullie onderhand wel.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

mattim

Informeer eens bij Amanda. Zij heeft een Buffet Crampon S1 te koop staan.

De B&S staat voor € 900,- te koop. Die van Amanda zal duurder zijn, maar dan heb je ook iets goeds. Op marktplaats staat een BC S1 te koop voor  € 1.250,-. Wellicht dat die van Amanda ook in die buurt zit.
Alt: Selmer SA 80 II, Meyer 7SS, Steuer nr. 2,5, BG standard
Tenor: Keilwerth ST-90 II, OL STM 7, V16 2,5

Thijs Leuven

saxpirant

Quote from: "mattim"De B&S staat voor € 900,- te koop.

Denk niet dat je het over dezelfde hebt als ik, de B&S die ik vond was rond de 500. Koopje dan??

Zoot

Quote from: "saxpirant"de B&S die ik vond was rond de 500. Koopje dan??

nee, óók dan koopje niet en zoekje een betere...........    :roll:    tenminste zo lees ik alle respons op dit topic  :roll:

Pieter

Precies!
Wanneer je niet meer uit wilt geven dan 500 euro, huur er dan een en dan een  Yamaha of Yanagisawa. Daar val je geen buil aan.
Derest van de opties.....blijft altijd gokken.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Sebo

Vooruit; nog 1 keer dan..........

http://link.marktplaats.nl/404336281

Kun je je verdere leven mee vooruit.

Grtz.  Sebo
Tenor Dolnet Belair verzilverd 41******
Brillhart ebolin special/ rico royal

Sivas

hoi
ik ben zeer recent een sopraan gaan kopen, bij DEP in antwerpen. best de moeite, had er veel staan, en bovendien wat gespreid in prijs. van 700 eur voor een beuscher in promotie, en 1030 voor een keilwerth... iets meer voor een le monde of yamaha, en nog wat professionele instrumenten...
in leuven (music center leuven) een jupiter voor een 700eur zien staan, maar daar klonk de fa een stuk doffer dan de andere noten (in een adem geblazen, zelfde sterkte) heb dat hun gemeld, maar weet niet of ze er iets aan hebben gedaan...
maar als je zelf niet kan testen is het natuurlijk lastiger om te beslissen!
ik heb alleszins heeeeeel veel instrumenten getest, en de yamaha speelt heel makkelijk, maar ik heb hem niet genomen vanwege de dunne klank... 1500 eur voor een sax waarvan de klank je niet aanstaat is namelijk wat gek!
tweedehands is, zeker als je niet kan testen, een riskante aangelegenheid.
succes ermee!
s : Le Monde Universal °2010 - Meyer 6 - Vandoren 3
a : Selmer SA80 °1984 - Selmer S80 C** - Vandoren V16 3

Amanda

Quote from: "mattim"Informeer eens bij Amanda. Zij heeft een Buffet Crampon S1 te koop staan.

De B&S staat voor € 900,- te koop. Die van Amanda zal duurder zijn, maar dan heb je ook iets goeds. Op marktplaats staat een BC S1 te koop voor  € 1.250,-. Wellicht dat die van Amanda ook in die buurt zit.
Al een tijdje niet meer hoor  :-D
Mijn alt wel, maar sopraan gaat niet meer weg.

Ik ga overigens met voorgaande reacties mee.
Yamaha's zijn prima instrumenten om mee te beginnen, maar ik ben ook niet weg van de klank.
Yanagisawa is dan een betere keuze. Betaal je iets meer voor, maar zijn kwalitatief beter. De klank is goed, ergonomisch heel fijn, zuiverheid is prima.
De 900/901 moet 2dehands wel te vinden zijn tussen de 1000 en 1500.
B&S ken ik niet overigens.
Le Monde schijnt ook een fijne sopraan te hebben. Ik moet er nog eens op gaan spelen, maar reacties die ik hoor zijn positief.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo