Om je linker pink te trainen moet je eens baritonsax spelen en dan eentje waar de A ook onder de linker pink zit. Dat pinkje wordt dan vanzelf wel een krachtpatser. Leuke overgangen als A - B - C# bijvoorbeeld. Gelukkig heeft mijn baritonsax de A dubbel uitgevoerd, zowel onder de linker pink als bij de linker duim tegenover de octaafklep. Maar bij de genoemde A - B - C# vond ik het toch makkelijker om de pink te gebruiken, dat liep toch soepeler dan wanneer ik de A met de duim pakte...
Oefening, oefening, oefening. Waarom is er bij de saxofoon trouwens niet gekozen voor een systeem zoals bij klarinet, waar veel kleppen onder de linker en rechter pink dubbel zijn uitgevoerd? Op klarinet kan je de midden C#, C, B (in het lage register met die zelfde grepen de lage F#, F, E) zowel links als rechts pakken. Op sommige instrumenten kan je zelfs de D# (G#) ook links pakken (zit normaal alleen rechts), dat zijn trouwens dan wel weer vaak de instrumenten waaraan een Bb (Eb) is toegevoegd. Misschien puur door ruimtegebrek of uit gewichtsbesparing en natuurlijk dat je bij de sax die knoppen alleen maar in het lage register bij de allerlaagste tonen gebruikt terwijl je ze bij de klarinet ook in het hoge register gebruikt, maar ik zou het wel een interessante aanvulling op de sax vinden...