Author Topic: van lage Db/B naar lage Bb  (Read 4481 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Monco

• Guest
van lage Db/B naar lage Bb
« on: 11 January 2011, 21:44:05 »
Heeft iemand tips hoe je soepel je van de lage Db/B naar de lage Bb gaat? Mij lukt het niet zonder de C er tussen in te krijgen. Ook doet mijn pink een beetje pijn...

Offline Tony

• Member
  • *
    • https://www.saxforum.nl
Re: van lage Db/B naar lage Bb
« Reply #1 on: 11 January 2011, 23:44:47 »
Dit klinkt erg cliche maar is een kwestie van veel oefenen en zorgen dat je pink sterker wordt. Langzaam opbouwen waarbij je goed op je de overgang let en dat heel langzaam opvoeren maar zorg dat je de overgang correct uitvoert. Neem hier gerust een paar dagen/weken de tijd voor.

Offline Birgitsax

• Member
  • *
« Reply #2 on: 12 January 2011, 00:12:20 »
....en er zijn instrumenten die een applikatuur hebben waar dat gewoon makkelijker mee te doen is.
Mijn handen zijn redelijk klein, dus dat maakt het al iets moeilijker. Ik heb jaren piano gespeeld - klassik dus en met alles wat er met fingeroefeningen te doen is. Mijn fingers waren vandaar al redelijk getrained. Maar toch was deze kombinatie nog steeds heel moeilijk. Tot ik een Yanagisawa-Tenor kochte  :smt109

Monco

• Guest
« Reply #3 on: 12 January 2011, 00:39:09 »
Nou, van B naar Bb lukt al redelijk.. je kan immers je pink redelijk er over heen "rollen"..

Maar van Db naar Bb gaat gewoon nauwelijks. Gebruiken jullie de tip van je pink om de Bb te spelen en het middelste gedeelte voor de Db?

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #4 on: 12 January 2011, 10:47:55 »
Het hangt af van de applicatuur. Wat voor sax heb je?
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Monco

• Guest

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #6 on: 12 January 2011, 11:51:35 »
Quote from: "Tony"
Dit klinkt erg cliche maar is een kwestie van veel oefenen en zorgen dat je pink sterker wordt. Langzaam opbouwen waarbij je goed op je de overgang let en dat heel langzaam opvoeren maar zorg dat je de overgang correct uitvoert. Neem hier gerust een paar dagen/weken de tijd voor.

Tony heeft helemaal gelijk.

Veel oefenen. Klosé heeft goede oefeningen voor het lage register, elke oefensessie mee beginnen.
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Zoot

• Guest
« Reply #7 on: 13 January 2011, 11:21:34 »
Quote from: "JR"
Klosé heeft goede oefeningen voor het lage register,

Weet je :-D  
Hyacinthe Klosé From Wikipedia, the free encyclopediaJump to: navigation, search H. Klosé:  Hyacinthe Eléonore ( echte mannelijke naam. (zoot)  )Klosé (October 11, 1808 in Corfu (Greece) - August 29, 1880 in Paris) was a French clarinet player, professor at the Conservatoire de Paris, and composer.

Ik heb het boek Saxophoon Methode ( maar es onder het stof vandaan gehaald )  en inderdaad, er staan hééél veel goede oefeningen in, er is ook een "alleen maar oefeningen" boekje .....  staat hier en daar vrij te downloaden...             8)    Oefen ze    8)

update: ik heb het boek maar snel weer dichtgeslagen....... jemig, wat moet ik nog véél leren            :oops:

Offline Albantar

• Member
  • *
« Reply #8 on: 13 February 2012, 13:10:11 »
Om je linker pink te trainen moet je eens baritonsax spelen en dan eentje waar de A ook onder de linker pink zit. Dat pinkje wordt dan vanzelf wel een krachtpatser. Leuke overgangen als A - B - C# bijvoorbeeld. Gelukkig heeft mijn baritonsax de A dubbel uitgevoerd, zowel onder de linker pink als bij de linker duim tegenover de octaafklep. Maar bij de genoemde A - B - C# vond ik het toch makkelijker om de pink te gebruiken, dat liep toch soepeler dan wanneer ik de A met de duim pakte...

Oefening, oefening, oefening. Waarom is er bij de saxofoon trouwens niet gekozen voor een systeem zoals bij klarinet, waar veel kleppen onder de linker en rechter pink dubbel zijn uitgevoerd? Op klarinet kan je de midden C#, C, B (in het lage register met die zelfde grepen de lage F#, F, E) zowel links als rechts pakken. Op sommige instrumenten kan je zelfs de D# (G#) ook links pakken (zit normaal alleen rechts), dat zijn trouwens dan wel weer vaak de instrumenten waaraan een Bb (Eb) is toegevoegd. Misschien puur door ruimtegebrek of uit gewichtsbesparing en natuurlijk dat je bij de sax die knoppen alleen maar in het lage register bij de allerlaagste tonen gebruikt terwijl je ze bij de klarinet ook in het hoge register gebruikt, maar ik zou het wel een interessante aanvulling op de sax vinden...
Tenorsax - Selmer
Tenorsax - Trevor J. James
Baritonsax - Amati Kraslice
Klarinet - Buffet Crampon
Dwarsfluit - Yamaha
Bring it on!

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #9 on: 13 February 2012, 13:42:27 »
Hier wat algemene Klosé-oefeningen, ik zal mijn lage-tonen oefeningen ook scannen en hierbij zetten.
http://http://www.free-scores.com/download-sheet-music.php?pdf=20282

Offline Albantar

• Member
  • *
« Reply #10 on: 13 February 2012, 13:51:13 »
Hier wat algemene Klosé-oefeningen, ik zal mijn lage-tonen oefeningen ook scannen en hierbij zetten.
http://http://www.free-scores.com/download-sheet-music.php?pdf=20282

Zo, dat zijn nog eens etudes :D
Tenorsax - Selmer
Tenorsax - Trevor J. James
Baritonsax - Amati Kraslice
Klarinet - Buffet Crampon
Dwarsfluit - Yamaha
Bring it on!

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #11 on: 13 February 2012, 23:44:21 »
En Klosé de saxofoonmethode staat op mijn standaard als ik dit lees. :lol:

Toch een kwestie van OOO
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #12 on: 14 February 2012, 09:05:29 »
Mijn eerste reactie was Oooooo-Jeeeeeee  :-k

Offline Steph Saxin' Spé

• Member
  • *
« Reply #13 on: 14 February 2012, 11:07:49 »
Mijn eerste reactie was Oooooo-Jeeeeeee  :-k

#-o

eerder een Ooooooo Neeeeeeeee  ](*,)

:wink:

Offline jthole

• Member
  • *
« Reply #14 on: 19 February 2012, 10:11:55 »
Quote from: "Albantar"
Om je linker pink te trainen moet je eens baritonsax spelen en dan eentje waar de A ook onder de linker pink zit. Dat pinkje wordt dan vanzelf wel een krachtpatser. Leuke overgangen als A - B - C# bijvoorbeeld.

Of je eindigt in het rijtje van baritonsaxofonisten die het instrument op moesten geven vanwege een pinkblessure ...

Ik oefen best veel op de "pinkovergangen" (vaak nodig op bariton), maar ik ben wel voorzichtig met mijn vingers; pijn is rustiger aan doen.
A: Martin Indiana + Selmer SA80 II / Vandoren V16
T: Martin Committee III / OL Tone Edge
B: Keilwerth Toneking / OL Tone Edge