Author Topic: voorstellen  (Read 4853 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline doortje1

• Member
  • *
voorstellen
« on: 30 January 2011, 10:24:51 »
Hallo,

Mijn naam is Monika Lidster en niet ik ben besmet met het sax-virus, maar mijn zoon Brian van 10.
Hij is enthousiast geworden toen ze op school kinderen kennis kwamen laten maken met muziekinstumenten en hij is gevallen voor de sax.
Hij was toen bijna een van de enigen die er meteen geluid uit kreeg.
Er waren toen 13 inschrijvingen en je begrijpt het natuurlijk al, hij werd uitgeloot.
Maar het geluk was aan zijn zijde, want al na een aantal maanden hadden er 2 er alweer genoeg van en zo is het gebeurd dat hij in april vorrig jaar kon beginnen met lessen.
Nou en hij kan het hoor, het is zo mooi om die groei te horen ( inmiddels zit hij in les 16 van het eerste boek terwijl de persoon waar hij mee begonnen is nog maar in les 7 zit )
Hij is zeer gemotiveerd alleen laat zijn instrument wel het een en ander liggen, deze is echt op en inmiddels al door veel leden van de vereniging bespeeld en niet iedereen is er even voorzichtig mee geweest.
Dus gaan we op zoek naar een ander instrument wat ik zeer eng vind.
Op marktplaats hebben we er nu 1 gevonden en as donderdag gaan we er voor kijken alleen heb ik niemand die mee kan dus ik hoop dat het goed gaat.
Nou dit is het voor even.

Groetjes,Monika

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
Re: voorstellen
« Reply #1 on: 30 January 2011, 10:36:19 »
Wees welkom!
Enne.... misschien ook een leuke hobby voor je zelf :-D

Wat voor sax is het eigenlijk die je gaat bekijken? Wellicht dat iemand hier er dan al wat over kan zeggen of het wat is of niet.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

avionics

• Guest
« Reply #2 on: 30 January 2011, 10:37:04 »
Dag Monika,

Welkom op het forum; ik ben zelf ook nieuw en zie zojuist je berichtje.
het uitkiezen van een tweedehands sax is lastig, en al helemaal als je er geen kennis van hebt. Als je niemand hebt om mee te gaan raad ik je aan om van te voren eerst info over de betreffende sax (merk, type en serienummer, alsmede de staat van de sax en de vraagprijs) op te vragen, bv via dit forum. Er zijn een aantal zeer actieve leden die je waarschijnlijk wel kunnen adviseren. Helaas wordt Marktplaats nogal vervuild door matige en zelfs slechte saxen ; let niet de vele bling-bling advertenties voor weinig geld.

Er is veel informatie over diverse typen en merken saxen via internet op te vragen; kost wel wat zoekwerk.

Succes!

Mark

Offline zomertje

• Member
  • *
    • http://dekleinekunstenaar.nl
« Reply #3 on: 30 January 2011, 11:00:55 »
Welkom :)

En inderdaad, vertel eens wat meer over de potentiele aankoop en dan kunnen we vast helpen.
Een 2e hands Yamaha is bijvoorbeeld best een goede koop (mits de prijs ok is en het instrument niet kapot)

En ja, fanatiek oefenen geeft vorderingen :)
Heer van Stand: Selmer SA80 II Tenorsax | Kroegtoeter: Yamaha YTS 275 Tenorsax | Meneer kn0r: Yanagisawa 901 Baritonsax *blingbling*

Zoot

• Guest
« Reply #4 on: 30 January 2011, 11:40:26 »
Quote from: "doortje1"
gaan we op zoek naar een ander instrument wat ik zeer eng vind.
Op marktplaats hebben we er nu 1 gevonden en as donderdag gaan we er voor kijken alleen heb ik niemand die mee kan dus ik hoop dat het goed gaat.

:idea:  :idea: misschien  :idea:
Quote from: "Zoot"

:idea:  :idea:  :idea:
Advies en bemiddeling:
Stel u heeft op Marktplaats, Ebay etc. een mooi instrument gezien die u graag zou willen hebben. Om te voorkomen dat u de 'kat in de zak' koopt, kunt u vrijblijvend bij ons terecht voor advies en/of bemiddeling. Maar ook als u op zoek bent naar een bepaald blaasinstrument kunnen wij voor u op zoek gaan. Door onze goede contacten is de kans groot dat wij vinden wat u zoekt!

http://http://www.charliesmusicworld.com/  nieuwe site maar loopt nog niet zoals zou moeten

enne eh eh
welkom                      8)  TOet toEt grOEt vAn ZOoT  8)

Ps voor kleine handjes heeft Charlies ook een speciale saxofoon............ Roy Benson AS-201

Offline doortje1

• Member
  • *
« Reply #5 on: 30 January 2011, 11:48:01 »
Hoi Allemaal,

Het is een yamaha yas-25 waar we voor gaan kijen.
Op de foto ziet hij er goed uit, maar dat is natuurlijk alleen maar te zien als je er live bij bent.
Ik weet alleen niet waar we nu zoal op moeten letten, dus dat is moeilijk.
Het is in ieder geval zo een 1,5 uur rijden van waar wij wonen dus ook niet in de buurt want anders zou de muziekleraar van Brian wel mee willen.
Maar goed we zien wel.

Groetjes,Monika

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #6 on: 30 January 2011, 11:55:20 »
Opzich is een Yas-25 wel een goede keus (voorloper van de onder beginners populaire YAS-275), maar bij elke tweedehands sax blijft het zaak goed te kijken naar de staat van de sax (geen lekkende kleppen bijvoorbeeld) en dat is iets wat je als leek nou eenmaal niet goed kan doen. Probeer dus toch een meer ervaren persoon mee te nemen. Koop je hem bij een particulier of een winkel? Bij een winkel kan je in de regel er wel aardig van uit gaan dat je een goed afgestelde en onderhouden sax koopt.

Offline doortje1

• Member
  • *
« Reply #7 on: 30 January 2011, 12:03:22 »
Hoi,

IK ga hem particulier halen, gewoonweg omdat als je in een muziekwinkel koopt ze toch nog vrij duur zijn.
De winkel bij ons in de buurt ( van Gorp in Roosendaal ) zei dat de oudere types nog wel uit Japan komen en de nieuwere ( Yas-275 ) niet meer en dat de oudere daarom wat degelijker zijn.
Vandaar dat we daar naar gezocht hebben.
Ik heb op zich wel een vrij goed gevoel bij de aankoop, maar toch eerst zien en dan pas kopen.
Hoe kun je trouwens controleren of kleppen lek zijn en waar meot je eigenlijk allemaal op letten?????

Groetjes,Monika

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #8 on: 30 January 2011, 12:08:52 »
Of de kleppen goed sluiten (wat maar één van de dingen is waar je naar moet kijken) is een kwestie van er op spelen en weten hoe een goed sluitende sax aanvoelt, iets waar je dus speelervaring voor moet hebben.

Bedenk overigens wel dat in een winkel de sax wel eerst een onderhouds- en afstelbeurt krijgt voordat ze hem weer verkopen, dat is bij een particulier vaak niet het geval en als je later alsnog die sax moet laten onderhouden of zelfs repareren, ben je zo €150,- verder.

Zoot

• Guest
« Reply #9 on: 30 January 2011, 12:15:27 »
Quote from: "doortje1"
Hoi, IK ga hem particulier halen, gewoonweg omdat als je in een muziekwinkel koopt ze toch nog vrij duur zijn.

dat is  :?  :? relatief.......         bij een particulier, misschien  :twisted: slecht onderhouden, geen garantie, kan niet retour.
bij een muziek winkel, afleverbeurt, garantie, advies etc.....

een G R O T E beurt voor een sax is toch zo'n 500 euro maar weegt niet op tegen de ellende om te moeten (leren) spelen op een lekke sax............            i knowen anders........   :idea:       H U U R,   (  informeer ook es bij de muziekschool of plaatselijke fanfare oid, vaak hebben ze leen instrumenten....... )

Offline doortje1

• Member
  • *
« Reply #10 on: 30 January 2011, 12:16:42 »
Hoi,

Woont er 1 van jullie in Hoofddorp en heb je a.s donderdagavond zo rond 20.30 tijd hahahahaha.

Groetjes,Monika

Offline Tony

• Member
  • *
    • https://www.saxforum.nl
« Reply #11 on: 30 January 2011, 15:09:20 »
Ik zit in Amsterdam en zou donderdagavond wel kunnen...

Offline doortje1

• Member
  • *
« Reply #12 on: 30 January 2011, 17:21:00 »
Quote from: "Tony"
=D>

Offline Diny

• Member
  • *
« Reply #13 on: 30 January 2011, 17:25:34 »
Het fijnst is het natuurlijk als er iemand mee kan gaan.  Maar als dat niet lukt, dan zou je kunnen proberen een deal te maken met de verkoper.
Als de saxofoon op het eerste gezicht bevalt, dan zou je kunnen proberen of de verkoper accoord gaat met het voorbehoud dat de saxofoon leraar een evaluatie doet. Of laat een evaluatie doen van de sax door een saxofoonreparateur. Je weet dan meteen of er extra onkosten bij komen ivm afstellen ed. em je hebt dan het totale onkosten plaatje.
Uiteraard heeft de verkoper dan een risico maar je zou kunnen aanbieden om dan iets meer te betalen,

Diny

Offline doortje1

• Member
  • *
« Reply #14 on: 30 January 2011, 20:01:03 »
Quote from: "Tony"

nou dat zou helemaal te gek zijn mijn man gaat hem halen en kan ook niet spelen dus als dit een oplossing zou kunnen zijn graag ik weet niet wat je ervoor wilt hebben??