Wie weet er meer over mijn saxofoon?

Started by Lonja, 17 February 2011, 22:01:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Lonja

Een jaar geleden ongeveer kwam bij een vriend van mij toevallig ter sprake dat hij al 12 jaar een saxofoon in de berging van zijn appartement had liggen. Hij had ooit een vriendin gehad die saxofoon speelde, het is uitgegaan, het contact is verbroken en 1 van haar saxen lag nog bij hem, maar die is zij nooit meer op komen halen. Hij heeft hem al die tijd nog wel bewaard maar kan er zelf niets mee.

Mijn vriend en ik spelen helemaal geen sax, maar we vonden het toch wel zonde van zo'n mooi instrument om dat ergens te laten verstoffen. Maar die vriend had geen interesse om hem op te knappen of aan de muur te hangen of wat dan ook, dus als wij er iets mee wilden doen dan mochten we hem gerust mee naar huis nemen. Zo gezegd zo gedaan, maar er zat geen riet bij, en uiteindelijk heeft dat bij ons ook een jaar geduurd voordat we een riet hebben gehaald, met veel vallen en opstaan en internet leerden we de afgelopen weken hoe het allemaal werkt (dat het bijvoorbeeld en tenorsax blijkt te zijn en dat je avonden kan lopen piepen met alt-rietjes, maar dat daar dus andere rietjes op moeten en al dat soort gestuntel.) en inmiddels heb ik vanmiddag mijn derde les gehad.

Vorige week is ie ook bij de muziekwinkel geweest die me enorm gematst heeft door hem voor 20 euro speelklaar te maken (paar nieuwe polsters en veertjes) want er was het eea verouderd. Moest je hem in perfecte staat willen hebben ben je een paar honderd euro kwijt, maar voor ik aan zoiets ga beginnen wil ik eerst uitvinden of het wel iets voor mij is, en niet dat dat ding over een half jaar weer in de hoek ligt te verstoffen. Bovendien is ie officieel nog van die vriend.

Maar nu komt eigenlijk mijn vraag: Ik ben gewoon heel benieuwd naar het verhaal achter 'mijn' sax. Hoe oud is ie, waar komt ie vandaan? Er staat heel erg zeker weten geen serienummer of merk op. Ik heb me suf gezocht op internet naar wat het nou is, maar ik kom er niet uit zonder merk of iets meer te weten.
De man van de muziekwinkel dacht dat het iets Italiaans was, en mijn muziekleraar denkt aan de beschadigen en corrosie te zien dat hij toch wel minimaal 50 jaar oud moet zijn. Maar verder komen wij ook niet. Alleen de hals staat duidelijk een logo op, dat is van Selmer, maar dat zal er misschien los bijgekocht zijn gezien het ook eigenlijk niet goed past.

Ik heb hem helemaal opgepoetst en de doffe kleppen glimmen nu weer dus nu was ie klaar voor de foto:

(let er maar even niet op dat het bovenste 'toetsje' eruit is, ligt waarschijnlijk in de auto  :roll: )

the martin

Wel een aparte sax moet ik zeggen...
Kijk maar eens op de manier waarop de beker er op staat.
Lijkt wel of die krom is, maar als ik naar die body-beker steun kijk (op die manier geplaatst heb ik ook nog nooit gezien..) lijkt het zo te horen
Heel compact lijkt het wel

Maar .... Als ik jouw was zou ik hier geen honderden euro's in stoppen  8)

Penningh

Volgens mij heeft hij een ongeluk gehad en is vervolgens scheef vast gezet.
Ik zou er geen onkosten aan maken.
Penningh
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.

Lonja

Hartstikke bedankt voor jullie reacties. Het was mij ook al opgevallen dat de beker niet helemaal recht voor de rest van de sax staat. Moet dat? Want het 'klopt' wel, voor mijn gevoel als leek dan. Niet dat het echt gek eruitziet, meer sierlijk bedoeld of zo. Hij is verder nergens krom of ingedeukt. Alles is recht.
En wat is de body-bekersteun? Die ring? (Ben hier echt een leek in)

Met mijn vraag bedoel ik niet zozeer of het de moeite is om hem op te knappen, dat ga ik nu sowieso niet doen.
Hij schijnt lang niet verkeerd te klinken dus het lijkt mij een meer dan goede oefensax.

Ik ben eerder benieuwd naar wat voor verhaal erachter zit.
Kent iemand het merk? Klopt het dat hij uit Italië komt?
Wie zou hem gemaakt hebben?
Dan kan ik daar weer wat meer over opzoeken.
(Dat soort dingen vind ik nou leuk om te weten, en dan zoek ik ook echt alles uit.)

Zoot

Quote from: "Lonja"Ik ben eerder benieuwd naar wat voor verhaal erachter zit.
Kent iemand het merk? Klopt het dat hij uit Italië komt?
Wie zou hem gemaakt hebben?
Dan kan ik daar weer wat meer over opzoeken.
(Dat soort dingen vind ik nou leuk om te weten, en dan zoek ik ook echt alles uit.)

ojee... maak wel tijd vrij om te OEFENEN OEFENEN OEFENEN OEFENEN OEFENEN OEFENEN OEFENEN OEFENEN OEFENEN OEFENEN OEFENEN OEFENEN OEFENEN OEFENEN OEFENEN OEFENEN OEFENEN OEFENEN      er is zovééél te lezen over saxofoon op internet......
hoe meer je weet des te moeilijker wordt het des te meer wil je weten des te meer ben je aan het lezen des te minder tijd om te toetereren

Lonja

Komt goed, ik weet nu helemaal niets, het is nog 1 groot mysterie, mijn sax.
Tijd zat dus ;)

Zoot

Quote from: "Lonja"Komt goed, ik weet nu helemaal niets, het is nog 1 groot mysterie, mijn sax.
Tijd zat dus ;)

het is sneller dan je denkt 3 april.....
//http://www.saxforum.nl/viewtopic.php?f=39&t=5959    8)

Koen88

als je ergens een merknaam + serienummer kan vinden, is er veel meer informatie over te vinden,
zag ik het goed dat op de hals (`t stuk wat je los kan pakken) een sierlijke S staat? zo ja dan is deze van het merk Selmer, en komt ie waarschijnlijk uit frankrijk.
Alten| Selmer Sa 80 II. |Cannonball Big Bell
C-Melody| Martin Handcraft Stencil uit ca. 1923|
Tenor| Amati Toneking (1960-1670)| Mondstuk

Lonja

@ Zoot:
Aangezien ik nog zo'n beginner ben denk ik niet dat de meeting interessant is voor mij, ik kan net drie noten lezen, ben pas bij het derde hoofdstuk van Horen, lezen, spelen... Ik ben denk ik dus nog niet echt klaar voor workshops als improvisatie of roma speeltechnieken en dergelijke  :wink:

@ Koen:
Helaas staat er dus echt nergens ook maar een merk of nummer op. Ik heb echt heel goed gezocht en de sax tot in de details opgepoetst, maar niets gezien. Ook mijn muziekleraar heeft met een loepje nog heel goed overal gekeken en ook de reparateur van de muziekwinkel kwam dus niet verder dan 'misschien iets Italiaans'.
De hals is inderdaad van Selmer denk ik, dat klopt, maar die kan je gewoon los kopen, dus dat zegt niet zo veel neem ik aan? Bovendien zou er dan toch gewoon ergens een Selmer-logo op hebben moeten staan?

Ik dacht zelf in eerste instantie dat het misschien een heel goedkope nep-namaaksax was, zo'n Chinees iets of zo, maar mijn leraar dacht zeker niet dat dat het geval was. Maar ja, ik heb er dan ook geen flauw benul van. Ook kwam ik erachter dat ook die dingen zelfs een nummer hebben en vaak een merknaam oid.

Weet er dan misschien iemand wat voor reden erachter kan zitten dat er géén merk of serienummer opstaan? Productiefoutje? Showmodel? Misschien ooit opnieuw gelakt? Zoiets dergelijks?

Zoot

Quote from: "Lonja"@ Zoot:
Aangezien ik nog zo'n beginner ben denk ik niet dat de meeting interessant is voor mij, ik kan net drie noten lezen, ben pas bij het derde hoofdstuk van Horen, lezen, spelen... Ik ben denk ik dus nog niet echt klaar voor workshops als improvisatie of roma speeltechnieken en dergelijke  :wink:
Oh,  :| dan ben je net zo ver dan ik,.....  maar juist  :shock: dan moet je komen... kennismaken met div. stijlen muziek, toeters, mondstukken, rieten....    anderen kunnen jouw toeter laten horen ( vaak ook verrassend)  & Gezellie
Quote from: "Lonja"Weet er dan misschien iemand wat voor reden erachter kan zitten dat er géén merk of serienummer opstaan? Productiefoutje? Showmodel? Misschien ooit opnieuw gelakt? Zoiets dergelijks?

:-D

Lonja

Mmm ik wacht wel met al die ingewikkelde details tot ik een beetje kan spelen. Mijn muziekleraar vertelt daar ook af en toe het e.e.a. over, maar zegt ook dat dat later wel allemaal komt. Ik wil het even simpel houden en de basis leren. :) als ik volgend jaar de sterren van de hemel speel kom ik wel natuurlijk :P

En wat die ex betreft van die vriend van mij en mijn vriend (ja zo zit het idd) die wil misschien dan wel gelijk haar sax terug, in principe is ie van haar natuurlijk. Alleen vind ik dat ik hem nu mag gebruiken want zij heeft hem ergens achtergelaten terwijl ik er zuinig op ben. Maar goed, zij hebben al jaren geen contact meer, en misschien weet zij er ook wel niets van, ik dacht dat dit een makkelijkere manier was om er iets over te weten te komen.

Maar goed, blijkbaar kan niemand mij meer vertellen dus dan verzin ik er zelf wel een mooi verhaal bij  :wink:

Zoot

Quote from: "Lonja"Maar goed, blijkbaar kan niemand mij meer vertellen dus dan verzin ik er zelf wel een mooi verhaal bij  :wink:

Hahaha.....    :|    er was eens      :)
en nu, jaren later geef ik op deze sax, hier in het Concertgebouw mijn allereerste...... =D>

Misschien kun je eens langs bij de div. Saxwinkels***, de mensen daar zijn ( meestal ) echt liefhebbers en kunnen aan het pinkplateau al zien waar een sax is gemaakt.....    ( een hele tijd geleden was dat een spelletje op dit forum, een foto van een detail en raden maar...   :-D maar die jongens en meisjes komen hier niet meer zo vaak zeker..... :-D   )
*** Saxofoonwinkel Deventer
Saxpoint Gorssel ( vlakbij Deventer )
Charlie's Music Almere
Saxcraft Nieuw Dordrecht ( vooral als het een ouwe Amerikaan is )
en zo zijn er nog veel meer

Thijs Leuven

Vanwege de nikkelen applicatuur zou ik zeggen dat deze sax ergens uit de jaren '60 komt. De klepbeschermers doen mij erg Frans aan (ze zijn qua stijl vergelijkbaar met Selmer), net als het linker- en rechter-pinkplateau; op Amerikaanse saxen zijn deze duidelijk anders. Amerikaanser zijn de rechter palm-keys, maar ook hier geen 100% overeenkomst...

Ik zou zeggen: een goedkope studiesax/kopie van Selmer uit de jaren '60.  :)

Wanneer ik iets zou maken, zou ik alleen mijn naam er niet op zetten wanneer ik me er heel erg voor schaamde, zegt dat iets over de kwaliteit?  :-#  :-D
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

JR

Quote from: "Lonja"Aangezien ik nog zo'n beginner ben denk ik niet dat de meeting interessant is voor mij, ik kan net drie noten lezen, ben pas bij het derde hoofdstuk van Horen, lezen, spelen... Ik ben denk ik dus nog niet echt klaar voor workshops als improvisatie of roma speeltechnieken en dergelijke  :wink:

Je HOEFT niet mee te doen, je mag ook komen kijken en luisteren, of gewoon met een kop koffie en kruidkoek kakelen over sax enzo, doen we allemaal erg graag ;)
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

JR

Quote from: "Lonja"Weet er dan misschien iemand wat voor reden erachter kan zitten dat er géén merk of serienummer opstaan? Productiefoutje? Showmodel? Misschien ooit opnieuw gelakt? Zoiets dergelijks?

Het zou natuurlijk een uitprobeer-exemplaar kunnen zijn . . .
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"